Bajkoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON1-2XJEH |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Bajkoterapia |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot BAJKOTERAPIA ma na celu ukazanie istoty oraz znaczenia bajkoterapii we wczesnej edukacji dziecka, wyposażenie studentów w wiedzę niezbędną do przyszłej pracy z dzieckiem z problemami rozwojowymi metodą bajki terapeutycznej. Student zostanie zapoznany z teoretycznymi i metodycznymi podstawami bajkoterapii. Pozna cechy, funkcje, rodzaje bajek terapeutycznych (psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne, relaksacyjne), etapy pracy terapeutycznej z zakresu bajkoterapii, uzyska wiedzę jak tworzyć bajkę terapeutyczną oraz będzie miał okazję samodzielnie ją napisać, uwzględniając jej prawidłową strukturę i konieczne elementy. Student pozna niezbędną literaturę przedmiotu oraz możliwości wykorzystania innych materiałów poza literaturą w pracy z dzieckiem. |
Skrócony opis: |
Przedmiot BAJKOTERAPIA ma na celu ukazanie istoty oraz znaczenia bajkoterapii we wczesnej edukacji dziecka, wyposażenie studentów w wiedzę niezbędną do przyszłej pracy z dzieckiem z problemami rozwojowymi metodą bajki terapeutycznej. |
Pełny opis: |
Przedmiot BAJKOTERAPIA ma na celu ukazanie istoty oraz znaczenia bajkoterapii we wczesnej edukacji dziecka, wyposażenie studentów w wiedzę niezbędną do przyszłej pracy z dzieckiem z problemami rozwojowymi metodą bajki terapeutycznej. Student zostanie zapoznany z teoretycznymi i metodycznymi podstawami bajkoterapii. Pozna cechy, funkcje, rodzaje bajek terapeutycznych (psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne, relaksacyjne), etapy pracy terapeutycznej z zakresu bajkoterapii, uzyska wiedzę jak tworzyć bajkę terapeutyczną oraz będzie miał okazję samodzielnie ją napisać, uwzględniając jej prawidłową strukturę i konieczne elementy. Student pozna niezbędną literaturę przedmiotu oraz możliwości wykorzystania innych materiałów poza literaturą w pracy z dzieckiem. Jenym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Bettelhaim B., Wstęp, z: Cudowne i pożyteczne… … (pdf.) 2.Czerwińska M., w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom I, red T. Pilch, s. 380 i dalsze… 3.Czernianin W., Czernianin Halina, Chatzipentidis Kiriakos, Podstawy współczesnej biblioterapii, Wrocław 2017 https://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/79760/Podstawy_wspolczesnej_biblioterapii.pdf 4.Molicka M., Bajkoterapia, Poznań 2002. https://sp15-zory.pl/wp-content/uploads/2020/04/Bajki-terapeutyczne-dla-dzieci-M_-Molicka-.pdf 5.Krasoń K., Biblioterapia https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/3093/1/Krason_Biblioterapia.pdf 6. De Bono Edward, Myślenie równoległe, Wydawnictwo Prima, Warszawa 1998 7. De Bono Edward, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia, Wydawnictwo Medium, Warszawa 1997 8.Anna Podemska‐Kałuża, LEGO‐LOGOS jako alternatywna metoda pracy z tekstem literackim https://sbc.org.pl/Content/422141/jezyk-lektura-interpretacja.pdf tu s. 131-145. 9. Lisowska-Kożuch L., Kamishibai, booktalking, storytelling…, czyli formy pracy z młodym czytelnikiem, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b75e998e-4d34-430c-b107-ebefe7540d66/c/11.pdf 10. Fudala R., Myślenie lateralne — pochwała i krytyka twórczości Edwarda de Bono, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” Vol. 1, 2/2013, s. 87-94. https://czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Rafał-FUDALA-Myślenie-lateralne-—-pochwała-i-krytyka-twórczości.pdf 11. Rojewska J. , Grupa bawi się i pracuje, Wrocław 2000 12.Vopel K., Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje, Kielce 2002 |
Efekty uczenia się: |
KA6_WK1, KA6_WK3, KA6_WK8 KA6_UW4 KA6_UK3 KA6_UU2, KA6_UU1, KA6_KO3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego dopuszcza się zmiany formy zaliczenia przedmiotu dla osób ze szczególnymi potrzebami w porozumieniu z wykładowcą. Zaliczenie w formie testu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Józefowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Józefowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot BAJKOTERAPIA ma na celu ukazanie istoty oraz znaczenia bajkoterapii we wczesnej edukacji dziecka, wyposażenie studentów w wiedzę niezbędną do przyszłej pracy z dzieckiem z problemami rozwojowymi metodą bajki terapeutycznej.. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot BAJKOTERAPIA ma na celu ukazanie istoty oraz znaczenia bajkoterapii we wczesnej edukacji dziecka, wyposażenie studentów w wiedzę niezbędną do przyszłej pracy z dzieckiem z problemami rozwojowymi metodą bajki terapeutycznej. Student zostanie zapoznany z teoretycznymi i metodycznymi podstawami bajkoterapii. Pozna cechy, funkcje, rodzaje bajek terapeutycznych (psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne, relaksacyjne), etapy pracy terapeutycznej z zakresu bajkoterapii, uzyska wiedzę jak tworzyć bajkę terapeutyczną oraz będzie miał okazję samodzielnie ją napisać, uwzględniając jej prawidłową strukturę i konieczne elementy. Student pozna niezbędną literaturę przedmiotu oraz możliwości wykorzystania innych materiałów poza literaturą w pracy z dzieckiem. |
|
Literatura: |
E. J. Konieczna, Arterapia w teorii i praktyce, Kraków 2003 - Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców, terapeutów, red. E. J. Konieczna, Kraków 2006 Bohner T., Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Kielce 2002. Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002. Brett D, Opowiadania dla twojego dziecka. Koją, leczą rozwiązują problemy, Gdańsk 1998 Molicka M., Bajki terapeutyczne, Poznań 1999 - Corey M., G.Corey, Grupy, zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa 1995. Dodziuk A., Pokochać siebie, Warszawa 1992 Duda K., Zastosowanie biblioterapii w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, w: Dziecko niepełnosprawne w bibliotece, red. J. Nowicki, M. Szyszko, Warszawa 1996. Wartości w życiu społecznym. Jak uczyć dzieci szacunku, tolerancji, wytrwałości, red. E. Lis, Kielce 2006 Integracja: J. Rojewska, Grupa bawi się i pracuje, Wrocław 2000 K. W. Vopel, Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje, Kielce 2002 T. Kruszewski, Biblioterapia w działaniach placówek Opiekuńczo-Wychowawczych, Toruń 2006 TEKSTY TERAPEUTYCZNE, SCENARIUSZE ZAJĘĆ BIBLIOTERAPEUTYCZNYCHBajki terapeutyczne, M. Molicka, Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 1999 Bajki, które leczą, D. Brett, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 (Cz. 1 i Cz. 2) Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii, M. Molicka, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2002 Balsam dla duszy do czytania z dzieckiem: opowiadania dla dzieci w wieku 5-8 lat, oprac. J. Canfield, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2008 Biblioterapia- teoria i praktyka, I. Borecka, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa, 2001 Biblioterapia formą terapii pedagogicznej: skrypt dla studentów pedagogiki, I. Borecka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zawodowej, Wałbrzych 2001. Biblioterapia dla klas IV - VI szkoły podstawowej, Marta Franaszczuk-Truszkowska, Gdańsk, Harmonia, 2006. Biblioterapia w działaniach placówek opiekuńczo-wychowawczych, Tomasz Kruszewski, Toruń, Wydawnictwo Akapit, 2006 Biblioterapia w praktyce : poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów, pod redakcją Eweliny J. Koniecznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2005 Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum : materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy / Irena Borecka, Wałbrzych, Wydawnictwo UNUS, 2002 Inny Spotkania z innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej, P. Grzybowski,Impuls, Kraków 2011 Agresja Słup soli, czyli jak powstrzymać szkolnych dręczycieli, E. Zubrzycka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2007 Śmierdzący ser, Catherine DePino, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2004 Baśnie i bajki: Bajki dodają odwagi: wychowanie ku wartościom i rozwój osobowości, Brigitta Schieder, Kielce, Wydawnictwo Jedność, 2006 Bajki naszego dzieciństwa: program zajęć świetlicowych, Dorota Kamysz-Figa, Danuta Kmita, Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008 Bajki rymowane w biblioterapii, Agnieszka Łaba, Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008 Bajkowe mosty czyli całkiem inne bajki rodzinne: terapeutyczne opowiadania, Ewa Zelenay, Kielce, Jedność, 2007 Bajkowe spotkania. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej, Joanna Bąk, Elżbieta Wiewióra-Pyka, Kraków, Rubikon, 2009 Baśnie w przedszkolu. Bajkoterapia w pracy z dziećmi, Cordula Pertler, Reinhold Pertler, Kielce, Wydawnictwo Jedność, 2012 Bezpieczna bajka, Roksana Jędrzejewska-Wróbel i in. , Warszawa, Nasza Księgarnia, 2011 Czarodziejskie bajki: scenariusze zajęć do programu profilaktyczno-wychowawczego o charakterze biblioterapeutycznym dla klas I-III szkoły podstawowej, Ewa Wilamowska, Joanna Walczak, Wydawnictwo Klanza, Lublin 2005 Dla młodzieży i dorosłych: Balsam dla duszy nauczyciela, czyli opowiadania, które otworzą serca nauczycieli i ukoją ich dusze, Jack Canfield i Mark Victor Hansen, Dom Wydawniczy "Rebis", Poznań 2003Pozwól, że Ci opowiem ... : bajki, które nauczyły mnie żyć, J. Bucay – Zakrzewo, Wydawnictwo Replika, 2004 Hodowla nastolatka domowego. Porady, Anne de Rancourt, Warszawa, WAB, 2008 Opowieści dla zziębniętej duszy: bajki dla dorosłych i starszych dzieci, Krzysztof Gedroyć, Kraków Wydawnictwo WAM, 2009 W poszukiwaniu siebie: bajki terapeutyczne dla dorosłych, Agnieszka Kozak, Aneta Pietrzak, Częstochowa, Święty Paweł, 2009 Trudne problemy (choroba, śmierć): Chusta babci, Asa Lind, Poznań, Zakamarki, 2013 Dziadek jest chory, Silvia Roncaglia, Kraków, Wydawnictwo WAM, 2009 Gdzie są ci, którzy od nas odeszli na zawsze?, Cosetta Zanotti, Kraków, Wydawnictwo WAM, 2010 Jesień liścia Jasia. Opowieść o życiu dla małych i dużych, Leo Buscaglia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007 Moja mama ma raka, Monika Zięba, Warszawa, Ezop, 2007 Chyba jestem nieśmiały, Barbara Cain, Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008 "Czarodziejski pyłek" czyli metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka : przykładowe bajki o charakterze terapeutycznym z zakresu akceptacji i tolerancji drugiego człowieka oraz niwelowania lęków i obaw towarzyszących małym dzieciom : przykładowe scenariusze zajęć do wykorzystania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, / Agnieszka Jaszczyk, Beata Kochaniak. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2006 Czas niepewności. O dzieciach w rodzinach zastępczych, Jennifer Wilgocki, Marcia K. WrightGdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007 Jak pomyślę tak zrobię / Elżbieta Zubrzycka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008 Niestworzone historie : bajki edukacyjne, red. Beata Ziółkowska, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2007 Opowieści z planety Holo. Opowiadania terapeutyczne, Jovanka Tomaszewska, Wojciech Kołyszko, Warszawa: Fundacja DRABINA ROZWOJU, [2010] Po co się złościć, Elżbieta Zubrzycka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009 Podróże w wyobraźni : jak pomagać dzieciom w uzyskaniu wewnętrznego spokoju, Gunter Harnis. – Warszawa, Instytut Wydawniczy Pax, 2001 Scenariusze zajęć biblioterapeutycznych nie tylko dla uczniów z dysleksją: terapia - zabawa – nauka, Mirosław Wójtowicz: Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia, 2010 Siedmiu wspaniałych i sześć innych, nie całkiem nieznanych historii, Roksana Jędrzejewska-Wróbel, Warszawa, Wydawnictwo Bajka, 2010 Uczucia, co to takiego? Oscar Brenifier, Serge Bloch, Poznań, Zakamarki, 2013 Wiadomość od taty. Terapeutyczne opowiadania o utracie i rozstaniach, Erika Meyer-Glitza, Kielce: Jedność, 2002 Wszystko o adopcji. Jak powstaje rodzina. Jak dzieci się z tym czują, Marc Nemiroff, Jane Annunziata, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007 Z motylem w tle: o baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Irena Borecka, Wałbrzych, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2004 Zaczarowane bajki, które leczą dla dzieci i dorosłych, Anna Kozłowska, Warszawa , Wydawnictwo Akademickie Żak, 2007. Z zakresu projektowania uniwersalnego: • Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696) • Norma ISO 21542:2011 Building construction – Accessibility and usability of the built environment • „Standardy dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020”. Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2014-2020 dotyczące takich obszarów jak: cyfryzacja, transport, architektura, edukacja, szkolenia, informacja i promocja wydany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Warszawa, 11.04.2018. Dostęp online: http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/55001/Zalacznik_nr_2_do_Wytycznych_w_zakresie_rownosci_zatwiedzone_050418.pdf • „Włącznik projektowanie bez barier”. Kamil Kowalski, Fundacja Integracja. Warszawa, wydanie 11.2017. Dostęp online: http://www.integracja.org/wp-content/uploads/2017/12/W%C5%82%C4%85cznik-projketowanie-bez-barier.pdf https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji www.universaldesign.com |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Józefowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Józefowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot BAJKOTERAPIA ma na celu ukazanie istoty oraz znaczenia bajkoterapii we wczesnej edukacji dziecka, wyposażenie studentów w wiedzę niezbędną do przyszłej pracy z dzieckiem z problemami rozwojowymi metodą bajki terapeutycznej. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot BAJKOTERAPIA ma na celu ukazanie istoty oraz znaczenia bajkoterapii we wczesnej edukacji dziecka, wyposażenie studentów w wiedzę niezbędną do przyszłej pracy z dzieckiem z problemami rozwojowymi metodą bajki terapeutycznej. Student zostanie zapoznany z teoretycznymi i metodycznymi podstawami bajkoterapii. Pozna cechy, funkcje, rodzaje bajek terapeutycznych (psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne, relaksacyjne), etapy pracy terapeutycznej z zakresu bajkoterapii, uzyska wiedzę jak tworzyć bajkę terapeutyczną oraz będzie miał okazję samodzielnie ją napisać, uwzględniając jej prawidłową strukturę i konieczne elementy. Student pozna niezbędną literaturę przedmiotu oraz możliwości wykorzystania innych materiałów poza literaturą w pracy z dzieckiem. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Bettelhaim B., Wstęp, z: Cudowne i pożyteczne… … (pdf.) 2.Czerwińska M., w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom I, red T. Pilch, s. 380 i dalsze… 3.Czernianin W., Czernianin Halina, Chatzipentidis Kiriakos, Podstawy współczesnej biblioterapii, Wrocław 2017 https://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/79760/Podstawy_wspolczesnej_biblioterapii.pdf 4.Molicka M., Bajkoterapia, Poznań 2002. https://sp15-zory.pl/wp-content/uploads/2020/04/Bajki-terapeutyczne-dla-dzieci-M_-Molicka-.pdf 5.Krasoń K., Biblioterapia https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/3093/1/Krason_Biblioterapia.pdf 6. De Bono Edward, Myślenie równoległe, Wydawnictwo Prima, Warszawa 1998 7. De Bono Edward, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia, Wydawnictwo Medium, Warszawa 1997 8.Anna Podemska‐Kałuża, LEGO‐LOGOS jako alternatywna metoda pracy z tekstem literackim https://sbc.org.pl/Content/422141/jezyk-lektura-interpretacja.pdf tu s. 131-145. 9. Lisowska-Kożuch L., Kamishibai, booktalking, storytelling…, czyli formy pracy z młodym czytelnikiem, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b75e998e-4d34-430c-b107-ebefe7540d66/c/11.pdf 10. Fudala R., Myślenie lateralne — pochwała i krytyka twórczości Edwarda de Bono, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” Vol. 1, 2/2013, s. 87-94. https://czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Rafał-FUDALA-Myślenie-lateralne-—-pochwała-i-krytyka-twórczości.pdf 11. Rojewska J. , Grupa bawi się i pracuje, Wrocław 2000 12.Vopel K., Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje, Kielce 2002 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.