Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja regionalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ON1-3AHO
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja regionalna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok 1st. POW niestac.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot ma za zadanie zapoznać studentów z perspektywą regionalizmu jako zasobem do kształtowania tożsamości społeczno - kulturowej jednostek; budowania wiedzy o przeszłości i budzenia świadomości zasobów społecznych tkwiących w regionie oraz zapoznać z kategoria "ojczyzny prywatnej" jako zasobem rozwoju osobistego jednostek.

Skrócony opis:

Zajęcia z przedmiotu dotyczyć będą analizy regionu jako przestrzeni osadzonej geograficznie, politycznie czy gospodarczo ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy społeczno - kulturowej. Regionalizmu - jako nurtu analizy wiedzy o przeszłości i przyszłości regionu, budującej podwaliny pod tożsamość społeczną ludzi regionu oraz efektu osobistego odbioru - ojczyzny prywatnej. Edukacji - analiz procesu wprowadzania wychowanków w przestrzeń regionalizmu

Pełny opis:

Przedmiot skałada się z części wykładowej i ćwiczeniowej:

wykłady:

1. region w perspektywie europejskiej

2. region w perspektywie zachowania dziedzictwa przyrodniczego ( walory ochrony przyrody; walory turystyczne)

3-4. region jako konstruowana politycznie przestrzeń funkcjonowania społecznego jednostek (administrowanie regionem, reprezentacje polityczne regionu; polityka społeczna regionu – instytucje i projekty regionalne)

5-6. region z perspektywy kulturowej i zmian historycznych ( procesy kulturowego osadnictwa w regionie – mozaika kulturowa regionu; historyczne przemiany w regionie; proces historyczny konstruowania regionu.

7. region w perspektywie „ojczyzny prywatnej”

Ćwiczeia:

1. relacje tożsamości narodowej i regionalnej

2. Komunikacja i język regionalny zagadnienia mowy, dialektu gwary

3. Funkcje komunikacyjne i społeczna funkcjonalność artefaktów kulturowych regionu

4. Relacja dziedzictwa i tradycji w perspektywie regionalnej

Literatura:

Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009

Michalewska M. T., Edukacja regionalna. Z historii teorii praktyki, Kraków 1999

Petrykowski P., Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Toruń 2003

Efekty uczenia się:

KA6_WG6 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w

tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii

KA6_WG7 ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i

instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi

relacjach

KA6_UW1 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych;

analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności

pedagogicznej

KA6_KK2 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju

prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą

wiedzę do projektowania działań zawodowych

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie ciągłe w czasie ćwiczeń, test wiedzy zaliczający przedmiot.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)