Edukacja regionalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON1-3AHO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja regionalna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma za zadanie zapoznać studentów z perspektywą regionalizmu jako zasobem do kształtowania tożsamości społeczno - kulturowej jednostek; budowania wiedzy o przeszłości i budzenia świadomości zasobów społecznych tkwiących w regionie oraz zapoznać z kategoria "ojczyzny prywatnej" jako zasobem rozwoju osobistego jednostek. |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu dotyczyć będą analizy regionu jako przestrzeni osadzonej geograficznie, politycznie czy gospodarczo ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy społeczno - kulturowej. Regionalizmu - jako nurtu analizy wiedzy o przeszłości i przyszłości regionu, budującej podwaliny pod tożsamość społeczną ludzi regionu oraz efektu osobistego odbioru - ojczyzny prywatnej. Edukacji - analiz procesu wprowadzania wychowanków w przestrzeń regionalizmu |
Pełny opis: |
Przedmiot skałada się z części wykładowej i ćwiczeniowej: wykłady: 1. region w perspektywie europejskiej 2. region w perspektywie zachowania dziedzictwa przyrodniczego ( walory ochrony przyrody; walory turystyczne) 3-4. region jako konstruowana politycznie przestrzeń funkcjonowania społecznego jednostek (administrowanie regionem, reprezentacje polityczne regionu; polityka społeczna regionu – instytucje i projekty regionalne) 5-6. region z perspektywy kulturowej i zmian historycznych ( procesy kulturowego osadnictwa w regionie – mozaika kulturowa regionu; historyczne przemiany w regionie; proces historyczny konstruowania regionu. 7. region w perspektywie „ojczyzny prywatnej” Ćwiczeia: 1. relacje tożsamości narodowej i regionalnej 2. Komunikacja i język regionalny zagadnienia mowy, dialektu gwary 3. Funkcje komunikacyjne i społeczna funkcjonalność artefaktów kulturowych regionu 4. Relacja dziedzictwa i tradycji w perspektywie regionalnej |
Literatura: |
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009 Michalewska M. T., Edukacja regionalna. Z historii teorii praktyki, Kraków 1999 Petrykowski P., Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Toruń 2003 |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG6 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii KA6_WG7 ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach KA6_UW1 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej KA6_KK2 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe w czasie ćwiczeń, test wiedzy zaliczający przedmiot. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.