Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język obcy - rosyjski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ON2-1JRO
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Kształcenie nieokreślone dalej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Język obcy - rosyjski
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok 2st. POW niestac.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

lektoraty

Założenia (opisowo):

Celem lektoratu jest pogłębianie kompetencji leksykalnych, gramatycznych, fonetycznych i socjokulturowych w komunikowaniu się w języku obcym, w tym doskonalenie umiejętności rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania i pisania. Znajomość kultury państw z danego obszaru językowego. Czynne posługiwanie się językiem obcym na poziomie językowym B2+ według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w kontaktach ze specjalistami jak również w komunikacji z osobami spoza grona specjalistów. Samodzielne zdobywanie wiedzy i rozwijanie zawodowych umiejętności z wykorzystaniem różnych źródeł w języku obcym.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem lektoratu jest wykształcenie umiejętności czynnego posługiwania się językiem obcym i rozwijanie przede wszystkim sprawności mówienia na tematy związane z dziedziną nauk pedagogicznych.

Pełny opis:

Język obcy - rosyjski

Jednostka - Wydział Nauk o Edukacji

Kierunek - Pedagogika Opiekuńczo - Wychowawcza

Studia drugiego stopnia

Studia niestacjonarne

Kod przedmiotu - 380-OS1-1JRO

Profil ogólnoakademicki

Przedmiot obowiązkowy. MK_1 ogólnouczelniany.

Dziedzina nauki – językoznawstwo

Dyscyplina – języki specjalistyczne

I rok/I semestr

Liczba godzin: 30

Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia (w sali i zdalnie)

Lektorat prowadzony jest w formie praktycznych ćwiczeń, rozwijających wszystkie sprawności językowe: mówienie, pisanie, czytanie, słuchanie.

2 pkt ECTS

Ogólny nakład pracy studenta: 30 godz. w tym: udział w ćwiczeniach: 30 godz.

Nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 h = 2 pkt ECTS

Nakład pracy studenta o charakterze praktycznym - 30 h = 2 pkt ECTS

Literatura:

Kowalska N. i in., Repetytorium tematyczno-leksykalne, W-wa 2012.

Cieplicka M., Torzewska D., Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne 1, Poznań 2012.

Literatura uzupełniająca:

Майерс Д., Социальная психология. Глава 13. Раздел: Физическая привлекательность, [online: http://vneshnii-oblik.ru/psyhologiya/

majers-privlekatelnost.html].

Кравчук О. А., Влияние семьи на развитие подростка, [online: http://sociosphera.com/publication/conference/2013/197/vliyanie_semi

_na_razvitie_podrostka/].

Личностно-нравственные качества социального работника, их краткая характеристика и методы формирования, [online: http://

socialpol.ru/shpargalka-etika-socialnoj-raboty-lichnostno-nravstvennye-kachestva-socialnogo-rabotnika-ix.html].

Aktualne materiały z Internetu.

Efekty uczenia się:

KP7_UW1 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych

KP7_UK2 potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych

KP7_UK4 ma umiejętności językowe co najmniej na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

KP7_KO2 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.

Metody i kryteria oceniania:

Praktyczne ćwiczenia rozwijają wszystkie sprawności językowe: mówienie, pisanie, czytanie, słuchanie.Przygotowanie do zajęć i aktywny udział w zajęciach, dyskusja, współpraca w grupie. Wiedza sprawdzana jest w formie testu pisemnego oraz wypowiedzi ustnych

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Kosior
Prowadzący grup: Danuta Kosior
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Lektorat - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem lektoratu jest wykształcenie umiejętności czynnego posługiwania się językiem obcym i rozwijanie przede wszystkim sprawności

mówienia na tematy związane z dziedziną nauk pedagogicznych.

Pełny opis:

Język obcy - rosyjski cz. 1

Jednostka - Wydział Nauk o Edukacji

Kierunek - Pedagogika Opiekuńczo - Wychowawcza

Studia pierwszego stopnia

Profil ogólnoakademicki

Studia stacjonarne

Kod przedmiotu - 380-OS1-1JRO1

Przedmiot obowiązkowy. MK_1 ogólnouczelniany.

Dziedzina nauki – językoznawstwo

Dyscyplina – języki specjalistyczne

I rok/I semestr

Liczba godzin: 30

Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia (w sali)

Lektorat prowadzony jest w formie praktycznych ćwiczeń, rozwijających wszystkie sprawności językowe: mówienie, pisanie, czytanie,

słuchanie.

2 pkt ECTS

Ogólny nakład pracy studenta: 30 godz. w tym: udział w ćwiczeniach: 30 godz.

Nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 h = 2 pkt ECTS

Nakład pracy studenta o charakterze praktycznym - 30 h = 2 pkt ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa i uzupełniająca:

1. H. Dąbrowska, M. Zybert, Новые встречи. Język rosyjski, cz. 2. Zakres podstawowy. Kurs dla początkujących, Warszawa 2012.

2. N. Kowalska, D. Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Wydawnictwo REA 2005.

3. M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko... część 1, WAGROS Poznań 2010.

4. J.Dobrowolski, 300 ćwiczeń z gramatyki języka rosyjskiego, Warszawa 2004.

5. S.Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994.

6. С.И. Ожегов, Н.Ю. Шведова, Толковый словарь русского языка, Москва 2003.

7. Słownik rosyjsko-polski, polsko-rosyjski (z gramatyką języka rosyjskiego), Wydawnictwo Literat, Toruń 2016.

8. Fidyk M., Skup – Stundis T.: Nowe repetytorium z języka rosyjskiego. Część I. Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa, 2007.

9.Milczarek W.: Język rosyjski od A do Z. Repetytorium – gramatyka, ćwiczenia, przykłady odmian. Wydawnictwo ”KRAM”. Warszawa, 1999.

10. Wierieszczagina I.: Давайте поговорим... – teksty z życia codziennego. WSiP,Warszawa,1999.

11. Materiały z Internetu opracowane przez prowadzącego zajęcia.

Uwagi:

Praktyczne ćwiczenia rozwijają wszystkie sprawności językowe: mówienie, pisanie, czytanie, słuchanie. Wiedza sprawdzana jest w formie

testów, prac pisemnych lub wypowiedzi ustnych.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Kosior
Prowadzący grup: Danuta Kosior
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Lektorat - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem lektoratu jest wykształcenie umiejętności czynnego posługiwania się językiem obcym i rozwijanie przede wszystkim sprawności

mówienia na tematy związane z dziedziną nauk pedagogicznych.

Pełny opis:

Język obcy - rosyjski cz. 1

Jednostka - Wydział Nauk o Edukacji

Kierunek - Pedagogika Opiekuńczo - Wychowawcza

Studia pierwszego stopnia

Profil ogólnoakademicki

Studia stacjonarne

Kod przedmiotu - 380-OS1-1JRO1

Przedmiot obowiązkowy. MK_1 ogólnouczelniany.

Dziedzina nauki – językoznawstwo

Dyscyplina – języki specjalistyczne

I rok/I semestr

Liczba godzin: 30

Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia (w sali)

Lektorat prowadzony jest w formie praktycznych ćwiczeń, rozwijających wszystkie sprawności językowe: mówienie, pisanie, czytanie,

słuchanie.

2 pkt ECTS

Ogólny nakład pracy studenta: 30 godz. w tym: udział w ćwiczeniach: 30 godz.

Nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 h = 2 pkt ECTS

Nakład pracy studenta o charakterze praktycznym - 30 h = 2 pkt ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa i uzupełniająca:

1. H. Dąbrowska, M. Zybert, Новые встречи. Język rosyjski, cz. 2. Zakres podstawowy. Kurs dla początkujących, Warszawa 2012.

2. N. Kowalska, D. Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Wydawnictwo REA 2005.

3. M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko... część 1, WAGROS Poznań 2010.

4. J.Dobrowolski, 300 ćwiczeń z gramatyki języka rosyjskiego, Warszawa 2004.

5. S.Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994.

6. С.И. Ожегов, Н.Ю. Шведова, Толковый словарь русского языка, Москва 2003.

7. Słownik rosyjsko-polski, polsko-rosyjski (z gramatyką języka rosyjskiego), Wydawnictwo Literat, Toruń 2016.

8. Fidyk M., Skup – Stundis T.: Nowe repetytorium z języka rosyjskiego. Część I. Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa, 2007.

9.Milczarek W.: Język rosyjski od A do Z. Repetytorium – gramatyka, ćwiczenia, przykłady odmian. Wydawnictwo ”KRAM”. Warszawa, 1999.

10. Wierieszczagina I.: Давайте поговорим... – teksty z życia codziennego. WSiP,Warszawa,1999.

11. Materiały z Internetu opracowane przez prowadzącego zajęcia.

Uwagi:

Praktyczne ćwiczenia rozwijają wszystkie sprawności językowe: mówienie, pisanie, czytanie, słuchanie. Wiedza sprawdzana jest w formie

testów, prac pisemnych lub wypowiedzi ustnych.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Anchimiuk
Prowadzący grup: Olga Anchimiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Lektorat - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

lektoraty

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Liczba godzin zajęć zdalnych:

8

Skrócony opis:

Celem lektoratu jest wykształcenie umiejętności czynnego posługiwania się językiem obcym i rozwijanie przede wszystkim sprawności mówienia na tematy związane z dziedziną nauk pedagogicznych.

Pełny opis:

Język obcy - rosyjski cz. 1

Jednostka - Wydział Nauk o Edukacji

Kierunek - Pedagogika Opiekuńczo - Wychowawcza

Studia drugiego stopnia

Studia niestacjonarne

Kod przedmiotu - 380-OS1-1JRO

Profil ogólnoakademicki

Przedmiot obowiązkowy. MK_1 ogólnouczelniany.

Dziedzina nauki – językoznawstwo

Dyscyplina – języki specjalistyczne

I rok/I semestr

Liczba godzin: 30

Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia (w sali i zdalnie)

Lektorat prowadzony jest w formie praktycznych ćwiczeń, rozwijających wszystkie sprawności językowe: mówienie, pisanie, czytanie, słuchanie.

2 pkt ECTS

Ogólny nakład pracy studenta: 30 godz. w tym: udział w ćwiczeniach: 30 godz.

Nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 h = 2 pkt ECTS

Nakład pracy studenta o charakterze praktycznym - 30 h = 2 pkt ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa i uzupełniająca:

1. A. Wrzesińska Od A do Я. Kurs Języka rosyjskiego dla osób dorosłych 1, Warszawa 2014.

2. A. Wrzesińska Od A do Я. Kurs Języka rosyjskiego dla osób dorosłych 2, Warszawa 2015.

3. D. Chuchmacz, H. Ossowska Вот грамматика! Repetytorium gramatyczne z języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2010.

4. Materiały z Internetu opracowane przez prowadzącego zajęcia.

Uwagi:

Praktyczne ćwiczenia rozwijają wszystkie sprawności językowe: mówienie, pisanie, czytanie, słuchanie. Wiedza sprawdzana jest w formie testów, prac pisemnych oraz wypowiedzi ustnych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)