Psychologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON2-1PKL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z pogłębionymi zagadnieniami oraz najważniejszymi współczesnymi osiągnięciami psychologii klinicznej jako nauki stosowanej. Podczas zajęć przedstawiana jest problematyka zdrowia psychicznego, ogólnej i szczegółowej psychopatologii ze wskazaniem na symptomatologię zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń rozwoju, ich etiologię i patomechanizmu. Zostają również omówione wybrane praktyczne zastosowania rozumienia psychopatologii w odniesieniu do dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych. Student zdobywa podstawową wiedzę na temat instytucji świadczących pomoc w zakresie ochrony zdrowia psychicznego. Zagadnienia szczegółowe: Norma i jej rodzaje w psychologii klinicznej; diagnoza kliniczna i typy diagnozy; klasyfikacje zaburzeń psychicznych; wybrane ujęcia teoretyczne psychologii klinicznej: podejście psychodynamiczne, behawioralne, poznawcze, humanistyczne; zaburzenia osobowości; zaburzenia lękowe i afektywne; zaburzenia po stresie traumatycznym; zaburzenia jedzenia. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: 1 rok 2st. Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8 godzin wykładu / 8 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, analiza studium przypadku; dyskusja na podstawie przeczytanej literatury obowiązkowej, burza mózgów, pogadanka, pokaz, praca z tekstem, praca indywidualna i grupowa, zadania tematyczne, analiza studium przypadku Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 16 godz. - udział w konsultacjach: 21 godz. - przygotowanie do zajęć: 40 godz. - przygotowanie do zaliczenia i egzaminu: 20 godz. - egzamin: 3 godz. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. – 2 ECTS; niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 60 godz. – 3 ECTS |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: L. Cierpiałkowska, H. Sęk (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: WN PWN. Rozdziały: 3. Pojęcie normy, normalności i zdrowia, 14. Psychologia zaburzeń osobowości, 15. Psychologia zaburzeń lękowych i dysocjacyjnych, 17. Psychologia zaburzeń nastroju, 18. Psychologiczne następstwa stresu traumatycznego, 20. Psychologia zaburzeń odżywiania, 22. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 1. Co to jest stres? Od klasycznych do współczesnych koncepcji stresu. Literatura uzupełniająca: Van Der Kolk, B (2018). Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Sęk H. (2005). Psychologia kliniczna. Tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kendall P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Namysłowska I. (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Seligman, M., Walker, E., Rosenhan, D. (2003). Psychopatologia. Warszawa: PTP. Rachman S. (2004). Zaburzenia lękowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG6 ma pogłębioną wiedzę na temat biopsychospołecznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie normatywnym, jak i psychopatologicznym KP7_WK4 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat podstaw rozwoju psychicznego i jego zakłóceń; rozumie istotę zdrowia psychicznego oraz formy jego zaburzeń KP7_UO2 ma pogłębione umiejętności obserwowania, analizowania i oceniania wybranych aspektów zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych (wywiad, obserwacja, kwestionariuszowe metody przesiewowe) KP7_UO3 potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w zakresie psychologii klinicznej w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w zakresie zdrowia psychicznego KP7_K01 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w odniesieniu do zdrowia psychicznego; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych w zakresie kontaktu i pomocy osobie w kryzysie zdrowia psychicznego |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład – zaliczenie pisemne na ocenę ćwiczenia – zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Bielecka | |
Prowadzący grup: | Urszula Bielecka, Katarzyna Skok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Bielecka | |
Prowadzący grup: | Urszula Bielecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: L. Cierpiałkowska, H. Sęk (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: WN PWN. Rozdziały: 3. Pojęcie normy, normalności i zdrowia, 14. Psychologia zaburzeń osobowości, 15. Psychologia zaburzeń lękowych i dysocjacyjnych, 17. Psychologia zaburzeń nastroju, 18. Psychologiczne następstwa stresu traumatycznego, 20. Psychologia zaburzeń odżywiania, 22. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 1. Co to jest stres? Od klasycznych do współczesnych koncepcji stresu. Literatura uzupełniająca: Van Der Kolk, B (2018). Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Sęk H. (2005). Psychologia kliniczna. Tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kendall P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Namysłowska I. (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Seligman, M., Walker, E., Rosenhan, D. (2003). Psychopatologia. Warszawa: PTP. Rachman S. (2004). Zaburzenia lękowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Campbell, D., Hale, R. (2023). Pracując w ciemnościach. Jak zrozumieć przedsamobójczy stan umysłu. Gdańsk: Wydawnictwo Imago. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.