Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ON2-1PKL
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia kliniczna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok 2st. POW niestac.
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie z pogłębionymi zagadnieniami oraz najważniejszymi współczesnymi osiągnięciami psychologii klinicznej jako nauki stosowanej. Podczas zajęć przedstawiana jest problematyka zdrowia psychicznego, ogólnej i szczegółowej psychopatologii ze wskazaniem na symptomatologię zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń rozwoju, ich etiologię i patomechanizmu.

Zostają również omówione wybrane praktyczne zastosowania rozumienia psychopatologii w odniesieniu do dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych. Student zdobywa podstawową wiedzę na temat instytucji świadczących pomoc w zakresie ochrony zdrowia psychicznego.

Zagadnienia szczegółowe: Norma i jej rodzaje w psychologii klinicznej; diagnoza kliniczna i typy diagnozy; klasyfikacje zaburzeń psychicznych; wybrane ujęcia teoretyczne psychologii klinicznej: podejście psychodynamiczne, behawioralne, poznawcze, humanistyczne; zaburzenia osobowości; zaburzenia lękowe i afektywne; zaburzenia po stresie traumatycznym; zaburzenia jedzenia.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: 1 rok 2st.

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8 godzin wykładu / 8 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, analiza studium przypadku; dyskusja na podstawie przeczytanej literatury obowiązkowej, burza mózgów, pogadanka, pokaz, praca z tekstem, praca indywidualna i grupowa, zadania tematyczne, analiza studium przypadku

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 16 godz.

- udział w konsultacjach: 21 godz.

- przygotowanie do zajęć: 40 godz.

- przygotowanie do zaliczenia i egzaminu: 20 godz.

- egzamin: 3 godz.

Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. – 2 ECTS; niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 60 godz. – 3 ECTS

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

L. Cierpiałkowska, H. Sęk (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: WN PWN. Rozdziały: 3. Pojęcie normy, normalności i zdrowia, 14. Psychologia zaburzeń osobowości, 15. Psychologia zaburzeń lękowych i dysocjacyjnych, 17. Psychologia zaburzeń nastroju, 18. Psychologiczne następstwa stresu traumatycznego, 20. Psychologia zaburzeń odżywiania, 22. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży

Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 1. Co to jest stres? Od klasycznych do współczesnych koncepcji stresu.

Literatura uzupełniająca:

Van Der Kolk, B (2018). Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Sęk H. (2005). Psychologia kliniczna. Tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kendall P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Namysłowska I. (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Seligman, M., Walker, E., Rosenhan, D. (2003). Psychopatologia. Warszawa: PTP.

Rachman S. (2004). Zaburzenia lękowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Efekty uczenia się:

KP7_WG6 ma pogłębioną wiedzę na temat biopsychospołecznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie normatywnym, jak i psychopatologicznym

KP7_WK4 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat podstaw rozwoju psychicznego i jego zakłóceń; rozumie istotę zdrowia psychicznego oraz formy jego zaburzeń

KP7_UO2 ma pogłębione umiejętności obserwowania, analizowania i oceniania wybranych aspektów zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych (wywiad, obserwacja, kwestionariuszowe metody przesiewowe)

KP7_UO3 potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w zakresie psychologii klinicznej w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w zakresie zdrowia psychicznego

KP7_K01 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w odniesieniu do zdrowia psychicznego; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych w zakresie kontaktu i pomocy osobie w kryzysie zdrowia psychicznego

Metody i kryteria oceniania:

wykład – zaliczenie pisemne na ocenę

ćwiczenia – zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Bielecka
Prowadzący grup: Urszula Bielecka, Katarzyna Skok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Bielecka
Prowadzący grup: Urszula Bielecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

L. Cierpiałkowska, H. Sęk (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: WN PWN. Rozdziały: 3. Pojęcie normy, normalności i zdrowia, 14. Psychologia zaburzeń osobowości, 15. Psychologia zaburzeń lękowych i dysocjacyjnych, 17. Psychologia zaburzeń nastroju, 18. Psychologiczne następstwa stresu traumatycznego, 20. Psychologia zaburzeń odżywiania, 22. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży

Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 1. Co to jest stres? Od klasycznych do współczesnych koncepcji stresu.

Literatura uzupełniająca:

Van Der Kolk, B (2018). Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Sęk H. (2005). Psychologia kliniczna. Tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kendall P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Namysłowska I. (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Seligman, M., Walker, E., Rosenhan, D. (2003). Psychopatologia. Warszawa: PTP.

Rachman S. (2004). Zaburzenia lękowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Campbell, D., Hale, R. (2023). Pracując w ciemnościach. Jak zrozumieć przedsamobójczy stan umysłu. Gdańsk: Wydawnictwo Imago.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)