Pedagogika porównawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON2-1PPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika porównawcza |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zrozumienia i zdobycia umiejętności analizy w zakresie poniższej problematyki: Komparatystyka oświatowa jako dyscyplina naukowa, jej przedmiot, cele, zadania i funkcje. Podstawowe pojęcia komparatystyki oświatowej i zależności między nimi. Teoretyczne założenia i metodologiczne podstawy międzynarodowych analiz porównawczych. Międzynarodowe badania komparatystyczne: typy, rodzaje i wyniki analiz edukacji na świecie. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. Polityka oświatowa w kreowaniu nowoczesnych systemów oświatowych. Modele edukacji na świecie w zakresie szkolnictwa obowiązkowego, średniego i wyższego. Reformy edukacji na świecie – uwarunkowania, założenia, efekty. Tendencje i kierunki rozwoju oświaty w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. Edukacja w neoliberalnej i socjaldemokratycznej doktrynie społeczno-politycznej. Kulturowo-społeczny kontekst funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki; Forma studiów: niestacjonarne; Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy; Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów: 1 rok 2 stopnia; semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 10 godzin wykładów i 14 godzin ćwiczeń; Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, dyskusja, rozmowa, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem Punkty ECTS: 7 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godz. - udział w ćwiczeniach: 14 godz. - udział w konsultacjach: 26 godz. - przygotowanie do zajęć: 45 godz. - przygotowanie zadań projektowych: 30 godz. - przygotowanie prac pisemnych: 20 godz. - przygotowanie do egzaminu : 35 godz. Razem: 180 godzin, co odpowiada 7 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin i 2 punkty ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 130 godz. - 5 punktów ECTS |
Literatura: |
Cudowska A., The condition of teachers in a comparative perspective. "Studia z Teorii Wychowania" 2023, XIV (3 (44)). Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161). Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Difin, Warszawa 2016 ( Roz. 1. Geneza pedagogiki porównawczej). Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014. Nowakowska-Siuta R., Dmitruk-Sierocińska K. (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, "Impuls", Kraków 2018. Pachociński R., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000. Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2010. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2013. Průcha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007. Váňová M., Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 (s. 49-105). Wybrane materiały ze stron internetowych Eurydice, OECD, UNESCO |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - terminologię używaną w komparatystyce oświatowej - KP7_WG1 - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki porównawczej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk - KP7_WG2 - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki porównawczej, rozumie ich kulturowe uwarunkowania - KP7_WG3, - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat specyfiki pedagogiki porównawczej obejmującą terminologię, teorię i metodykę - KP7_WG5, - ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym - KP7_WG6 - ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów - KP7_WK6 Student potrafi: - dokonywać obserwacji, wyszukiwać i przetwarzać informacje (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretować je z punktu widzenia problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych - KP7_UW1 - wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki porównawczej w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozować i projektować działania praktyczne - KP7_UW2 - w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku pedagogiki porównawczej - KP7_UK2 - posiada rozwinięte umiejętności badawcze: Potrafi wykorzystać wiedzę z komparatystyki oświatowej do analizowania i interpretowania faktów oświatowo-wychowawczych na świecie w kontekście sytuacji politycznej, ekonomicznej, społecznej i kulturowej różnych krajów - KP7_UO1 Student: - jest wrażliwy na problemy opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne - KP7_KR1 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ćwiczeń: projekty, pisemne prace zespołowe egzamin pisemny z treści wykładu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Tołwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Tołwińska, Marta Walewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Tołwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Tołwińska, Marta Walewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zrozumienia i zdobycia umiejętności analizy w zakresie poniższej problematyki: Komparatystyka oświatowa jako dyscyplina naukowa, jej przedmiot, cele, zadania i funkcje. Podstawowe pojęcia komparatystyki oświatowej i zależności między nimi. Teoretyczne założenia i metodologiczne podstawy międzynarodowych analiz porównawczych. Międzynarodowe badania komparatystyczne: typy, rodzaje i wyniki analiz edukacji na świecie. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. Polityka oświatowa w kreowaniu nowoczesnych systemów oświatowych. Modele edukacji na świecie w zakresie szkolnictwa obowiązkowego, średniego i wyższego. Reformy edukacji na świecie – uwarunkowania, założenia, efekty. Tendencje i kierunki rozwoju oświaty w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. Edukacja w neoliberalnej i socjaldemokratycznej doktrynie społeczno-politycznej. Kulturowo-społeczny kontekst funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki; Forma studiów: niestacjonarne; Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy; Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów: 1 rok 2 stopnia; semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 10 godzin wykładów i 14 godzin ćwiczeń; Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, dyskusja, rozmowa, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem Punkty ECTS: 7 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godz. - udział w ćwiczeniach: 14 godz. - udział w konsultacjach: 26 godz. - przygotowanie do zajęć: 45 godz. - przygotowanie zadań projektowych: 30 godz. - przygotowanie prac pisemnych: 20 godz.; - przygotowanie do egzaminu : 35 godz. Razem: 180 godzin, co odpowiada 7 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin i 2 punkty ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 130 godz. - 5 punktów ECTS |
|
Literatura: |
Cudowska A., The condition of teachers in a comparative perspective. "Studia z Teorii Wychowania" 2023, XIV (3 (44)). Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161). Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Difin, Warszawa 2016 ( Roz. 1. Geneza pedagogiki porównawczej). Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014. Nowakowska-Siuta R., Dmitruk-Sierocińska K. (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, "Impuls", Kraków 2018. Pachociński R., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000. Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2010. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2013. Průcha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007. Váňová M., Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 (s. 49-105). Wybrane materiały ze stron internetowych Eurydice, OECD, UNESCO |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.