Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia wychowania cz.2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-OS1-1HWY2
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia wychowania cz.2
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok 1st. POW stac. sem. letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela,szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr letni

Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów

15 godz. laboratoriów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, problemowa, projekt, prezentacja, film

Formy zaliczenia przedmiotu:

Wykłady: egzamin pisemny na ocenę

Laboratoria: zaliczenie pisemne na ocenę

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach – 30 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 2g.

Czytanie zaleconej literatury: 10g.

Zaliczenie wykładów – 2g.

Zaliczenie laboratoriów- 2 g.

Przygotowanie do zajęć- 20 g.

Przygotowanie do zaliczenia– 20g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36 godz. (1,5 ECTS); o charakterze praktycznym - 56 godz. (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978.

2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978.

3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

Literatura uzupełniająca

1. Alt R., Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1966.

2. Malinowski B., Szkice z teorii kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 1958.

3. Granet M., Cywilizacja chińska, PIW, Warszawa 1995.

4. Zabłocka J., Historia Bliskiego Wschodu w starożytności, Wrocław-Warszawa 1982.

5. Komaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, PWN, Warszawa 1988.

6. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969.

7. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963.

8. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987.

9. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983.

10. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957.

11. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999.

12. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987.

13. Słowiński L., Odważni mądrością, Poznań 1988.

14. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971.

15. Lewicki Sz., Konrad Prószyński-Promyk, Warszawa 1987.

16. Michalski St, Karpowicz, Warszawa 1969

17. Okoń W., Dawid, Warszawa 1980.

18. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007

19. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009.

20. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006

21. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006

22. Dąbrowska J., Klementyna, Białystok 2008

23. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie ogólnokształcące i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015

24.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015

25.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej rzeczypospolitej, Warszawa 2012

Materiały źródłowe

1. Dawid J. W., Nauka o rzeczach, oprac. W. Okoń, Wrocław 1960.

2. Dawid J. W., Inteligencja, wola i zdolności do pracy, oprac. T. Tomaszewski, Wrocław 1966.

3. Dawid J. W., Pisma pedagogiczne, oprac. B. Wilgocka - Okoń, Wrocław 1968.

4. Dewey J., Wybór pism pedagogicznych, oprac. J. Pieter, Wrocław 1967.

5. Herbart J.F., Pisma pedagogiczne, tł. B. Nawroczyński, oprac. B. Nawroczyński, Wrocław 1967.

6. Karpowicz S., Pisma pedagogiczne, oprac. R. Wroczyński, Wrocław 1964.

7. Kerschensteiner J., Pojęcie szkoły pracy. Podstawowy aksjomat procesu kształcenia, tł. i oprac. B. Nawroczyński, Wrocław 1970.

8. Konarski S., Pisma pedagogiczne, red. B. Suchodolski, Wrocław 1955.

9. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994.

10. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993.

11. Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 - 1960, red. W. Okoń, Warszawa 1964.

12. Utopiści XVI i XVII wieku o wychowaniu i szkole, Wrocław 1972.

13. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969.

14. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996.

Efekty uczenia się:

KA7_WG1 - Ma pełną wiedzę na temat filozofii człowieka, wychowania i aksjologii, subdyscyplin pedagogiki oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju siebie i ucznia.

KA7_WG3- Ma wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjnych, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo wykorzystywać

KA7_WK4 - Ma wiedzę dotyczącą alternatywnych form edukacji ich powiązań z nurtami i systemami pedagogicznymi, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania

KA7_WK7 - Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, oraz roli nauczyciela/wychowawcy w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci/uczniów oraz zasad i norm etycznych obowiązujących w przedszkolu i szkole; znaczenia własnego rozwoju nauczyciela w pracy z dziećmi

KA7_UO7 - Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i regionalnego oraz podejmuje współpracę na rzecz dobra dzieci/uczniów i tego środowiska

KA7_UU6 - Projektuje i realizuje działania, mające na celu edukację aksjologiczną i wychowanie ku wartościom, wprowadza dzieci/uczniów w świat wartości

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie odbywa się na podstawie:

- zaliczenie końcowe

wykłady egzamin na ocenę (forma pisemna)

laboratoria zaliczenie na ocenę (forma pisemna)

- obecności na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach)

-51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej

- student złożonym podpisem potwierdza znajomość uzyskanej oceny

możliwość realizacji nie więcej niż 50% zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elwira Kryńska
Prowadzący grup: Joanna Dąbrowska, Elwira Kryńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela,szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr letni

Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów

15 godz. laboratoriów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, problemowa, projekt, prezentacja, film

Formy zaliczenia przedmiotu:

Wykłady: egzamin pisemny na ocenę

Laboratoria: zaliczenie pisemne na ocenę

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach – 30 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 2g.

Czytanie zaleconej literatury: 10g.

Zaliczenie wykładów – 2g.

Zaliczenie laboratoriów- 2 g.

Przygotowanie do zajęć- 20 g.

Przygotowanie do zaliczenia– 20g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36 godz. (1,5 ECTS); o charakterze praktycznym - 56 godz. (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978.

2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978.

3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

Literatura uzupełniająca

1. Alt R., Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1966.

2. Malinowski B., Szkice z teorii kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 1958.

3. Granet M., Cywilizacja chińska, PIW, Warszawa 1995.

4. Zabłocka J., Historia Bliskiego Wschodu w starożytności, Wrocław-Warszawa 1982.

5. Komaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, PWN, Warszawa 1988.

6. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969.

7. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963.

8. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987.

9. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983.

10. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957.

11. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999.

12. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987.

13. Słowiński L., Odważni mądrością, Poznań 1988.

14. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971.

15. Lewicki Sz., Konrad Prószyński-Promyk, Warszawa 1987.

16. Michalski St, Karpowicz, Warszawa 1969

17. Okoń W., Dawid, Warszawa 1980.

18. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007

19. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009.

20. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006

21. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006

22. Dąbrowska J., Klementyna, Białystok 2008

23. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie ogólnokształcące i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015

24.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015

25.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej rzeczypospolitej, Warszawa 2012

Materiały źródłowe

1. Dawid J. W., Nauka o rzeczach, oprac. W. Okoń, Wrocław 1960.

2. Dawid J. W., Inteligencja, wola i zdolności do pracy, oprac. T. Tomaszewski, Wrocław 1966.

3. Dawid J. W., Pisma pedagogiczne, oprac. B. Wilgocka - Okoń, Wrocław 1968.

4. Dewey J., Wybór pism pedagogicznych, oprac. J. Pieter, Wrocław 1967.

5. Herbart J.F., Pisma pedagogiczne, tł. B. Nawroczyński, oprac. B. Nawroczyński, Wrocław 1967.

6. Karpowicz S., Pisma pedagogiczne, oprac. R. Wroczyński, Wrocław 1964.

7. Kerschensteiner J., Pojęcie szkoły pracy. Podstawowy aksjomat procesu kształcenia, tł. i oprac. B. Nawroczyński, Wrocław 1970.

8. Konarski S., Pisma pedagogiczne, red. B. Suchodolski, Wrocław 1955.

9. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994.

10. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993.

11. Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 - 1960, red. W. Okoń, Warszawa 1964.

12. Utopiści XVI i XVII wieku o wychowaniu i szkole, Wrocław 1972.

13. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969.

14. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elwira Kryńska
Prowadzący grup: Joanna Dąbrowska, Elwira Kryńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela,szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr letni

Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów

15 godz. laboratoriów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, problemowa, projekt, prezentacja, film

Formy zaliczenia przedmiotu:

Wykłady: egzamin pisemny na ocenę

Laboratoria: zaliczenie pisemne na ocenę

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach – 30 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 2g.

Czytanie zaleconej literatury: 10g.

Zaliczenie wykładów – 2g.

Zaliczenie laboratoriów- 2 g.

Przygotowanie do zajęć- 20 g.

Przygotowanie do zaliczenia– 20g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36 godz. (1,5 ECTS); o charakterze praktycznym - 56 godz. (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978.

2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978.

3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

Literatura uzupełniająca

1. Alt R., Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1966.

2. Malinowski B., Szkice z teorii kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 1958.

3. Granet M., Cywilizacja chińska, PIW, Warszawa 1995.

4. Zabłocka J., Historia Bliskiego Wschodu w starożytności, Wrocław-Warszawa 1982.

5. Komaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, PWN, Warszawa 1988.

6. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969.

7. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963.

8. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987.

9. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983.

10. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957.

11. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999.

12. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987.

13. Słowiński L., Odważni mądrością, Poznań 1988.

14. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971.

15. Lewicki Sz., Konrad Prószyński-Promyk, Warszawa 1987.

16. Michalski St, Karpowicz, Warszawa 1969

17. Okoń W., Dawid, Warszawa 1980.

18. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007

19. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009.

20. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006

21. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006

22. Dąbrowska J., Klementyna, Białystok 2008

23. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie ogólnokształcące i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015

24.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015

25.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej rzeczypospolitej, Warszawa 2012

Materiały źródłowe

1. Dawid J. W., Nauka o rzeczach, oprac. W. Okoń, Wrocław 1960.

2. Dawid J. W., Inteligencja, wola i zdolności do pracy, oprac. T. Tomaszewski, Wrocław 1966.

3. Dawid J. W., Pisma pedagogiczne, oprac. B. Wilgocka - Okoń, Wrocław 1968.

4. Dewey J., Wybór pism pedagogicznych, oprac. J. Pieter, Wrocław 1967.

5. Herbart J.F., Pisma pedagogiczne, tł. B. Nawroczyński, oprac. B. Nawroczyński, Wrocław 1967.

6. Karpowicz S., Pisma pedagogiczne, oprac. R. Wroczyński, Wrocław 1964.

7. Kerschensteiner J., Pojęcie szkoły pracy. Podstawowy aksjomat procesu kształcenia, tł. i oprac. B. Nawroczyński, Wrocław 1970.

8. Konarski S., Pisma pedagogiczne, red. B. Suchodolski, Wrocław 1955.

9. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994.

10. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993.

11. Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 - 1960, red. W. Okoń, Warszawa 1964.

12. Utopiści XVI i XVII wieku o wychowaniu i szkole, Wrocław 1972.

13. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969.

14. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)