Podstawy metodologii nauk społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-2GJH |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy metodologii nauk społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. POW stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem realizacji zajęć student powinien: • poprawnie posługiwać się terminologią z zakresu psychologii ogólnej i społecznej, dydaktyki ogólnej, pedagogiki społecznej, socjologii wychowania; • posiadać wiedzę o podstawowych procesach pedagogicznych; • posiadać podstawową wiedzę o zjawiskach pedagogicznych, społecznych - ich istocie, przyczyn, złożoności - rodzajów/wymiarów, ich skutków, możliwości ich wzmacniania/ ograniczania; Przyjmuje się, że realizacja treści kształcenia z przedmiotu umożliwi zapoznanie studentów z podstawami metodologii badań w naukach społecznych, opracowywaniem koncepcji badań oraz postępowaniem w badaniach naukowych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zadaniem prowadzących zajęcia jest wyposażenie studenta w elementarną wiedzę w zakresie: • miejsca pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowymi i metodologicznymi powiązaniami z innymi dyscyplinami; • podstawowych orientacji poznawczych w metodologii nauk społecznych –badań ilościowych i jakościowych; • wykorzystywania teorii w badaniach ilościowych; Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie: • przygotowania własnego projektu badawczego w badaniach ilościowych oraz krytycznej oceny innych projektów; • analizy i interpretacji rozkładu zmiennych jakościowych lub ilościowych na podstawie wskaźników struktury oraz ich graficznego obrazu; • formułowania wniosków dla praktyki, postulatów i kierunków dalszych badań na podstawie materiału empirycznego; • posługiwania się przypisami bibliograficznymi. Kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie: • określania i wyjaśniania dylematów etycznych związanych z prowadzeniem badań. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia pierwszego stopnia Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, sem. IV Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów: podstawy pedagogiki, dydaktyka ogólna, psychologia ogólna, pedagogika społeczna Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1. Znajomość podstawowej terminologii stosowanej w pedagogice ogólnej, dydaktyce i pedagogice społecznej. 2. Elementarna wiedza o nauce i jej funkcjach. 3. Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne – prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, praca w grupach Punkty ECTS:2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. przygotowanie do zaliczenia wykładu: 8 godz. Udział w konsultacjach - 2 Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz. o charakterze praktycznym: 60 godz. (2 ECTS) |
Literatura: |
Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010. Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006. Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010. Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków 2018. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004. Cohen L., Manion L., Research Methods in Education, London-New York, Routledge, 1996. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: 1. ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (KA6_WG2); 2. ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody (KA6_WK5); UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: 3. posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań (KA6_UW5); 4. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań (KA6_UO1); 5. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (KA6_KO4); KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: 6. jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (KA6_KR2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: wykład zaliczenie na ocenę, pisemne; pytania problemowe; ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie: aktywność podczas ćwiczeń; wykonanie zadań przedmiotowych; 51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia ćwiczeń i wykładu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej. 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
|
Skrócony opis: |
Zadaniem prowadzących zajęcia jest wyposażenie studenta w elementarną wiedzę w zakresie: • miejsca pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowymi i metodologicznymi powiązaniami z innymi dyscyplinami; • podstawowych orientacji poznawczych w metodologii nauk społecznych –badań ilościowych i jakościowych; • wykorzystywania teorii w badaniach ilościowych; Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie: • przygotowania własnego projektu badawczego w badaniach ilościowych oraz krytycznej oceny innych projektów; • analizy i interpretacji rozkładu zmiennych jakościowych lub ilościowych na podstawie wskaźników struktury oraz ich graficznego obrazu; • formułowania wniosków dla praktyki, postulatów i kierunków dalszych badań na podstawie materiału empirycznego; • posługiwania się przypisami bibliograficznymi. Kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie: • określania i wyjaśniania dylematów etycznych związanych z prowadzeniem badań. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia pierwszego stopnia Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, sem. IV Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów: podstawy pedagogiki, dydaktyka ogólna, psychologia ogólna, pedagogika społeczna Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1. Znajomość podstawowej terminologii stosowanej w pedagogice ogólnej, dydaktyce i pedagogice społecznej. 2. Elementarna wiedza o nauce i jej funkcjach. 3. Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne – prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, praca w grupach Punkty ECTS:2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. przygotowanie do zaliczenia wykładu: 8 godz. Udział w konsultacjach - 2 Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz. o charakterze praktycznym: 60 godz. (2 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010. Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006. Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010. Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków 2018. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004. Cohen L., Manion L., Research Methods in Education, London-New York, Routledge, 1996. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
|
Skrócony opis: |
Zadaniem prowadzących zajęcia jest wyposażenie studenta w elementarną wiedzę w zakresie: • miejsca pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowymi i metodologicznymi powiązaniami z innymi dyscyplinami; • podstawowych orientacji poznawczych w metodologii nauk społecznych –badań ilościowych i jakościowych; • wykorzystywania teorii w badaniach ilościowych; Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie: • przygotowania własnego projektu badawczego w badaniach ilościowych oraz krytycznej oceny innych projektów; • analizy i interpretacji rozkładu zmiennych jakościowych lub ilościowych na podstawie wskaźników struktury oraz ich graficznego obrazu; • formułowania wniosków dla praktyki, postulatów i kierunków dalszych badań na podstawie materiału empirycznego; • posługiwania się przypisami bibliograficznymi. Kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie: • określania i wyjaśniania dylematów etycznych związanych z prowadzeniem badań. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia pierwszego stopnia Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, sem. IV Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów: podstawy pedagogiki, dydaktyka ogólna, psychologia ogólna, pedagogika społeczna Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1. Znajomość podstawowej terminologii stosowanej w pedagogice ogólnej, dydaktyce i pedagogice społecznej. 2. Elementarna wiedza o nauce i jej funkcjach. 3. Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne – prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, praca w grupach Punkty ECTS:2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. przygotowanie do zaliczenia wykładu: 8 godz. Udział w konsultacjach - 2 Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz. o charakterze praktycznym: 60 godz. (2 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010. Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006. Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010. Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków 2018. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004. Cohen L., Manion L., Research Methods in Education, London-New York, Routledge, 1996. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
|
Skrócony opis: |
Zadaniem prowadzących zajęcia jest wyposażenie studenta w elementarną wiedzę w zakresie: • miejsca pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowymi i metodologicznymi powiązaniami z innymi dyscyplinami; • podstawowych orientacji poznawczych w metodologii nauk społecznych –badań ilościowych i jakościowych; • wykorzystywania teorii w badaniach ilościowych; Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie: • przygotowania własnego projektu badawczego w badaniach ilościowych oraz krytycznej oceny innych projektów; • analizy i interpretacji rozkładu zmiennych jakościowych lub ilościowych na podstawie wskaźników struktury oraz ich graficznego obrazu; • formułowania wniosków dla praktyki, postulatów i kierunków dalszych badań na podstawie materiału empirycznego; • posługiwania się przypisami bibliograficznymi. Kształtowania kompetencji społecznych studenta w zakresie: • określania i wyjaśniania dylematów etycznych związanych z prowadzeniem badań. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia pierwszego stopnia Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, sem. IV Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów: podstawy pedagogiki, dydaktyka ogólna, psychologia ogólna, pedagogika społeczna Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1. Znajomość podstawowej terminologii stosowanej w pedagogice ogólnej, dydaktyce i pedagogice społecznej. 2. Elementarna wiedza o nauce i jej funkcjach. 3. Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne – prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, praca w grupach Punkty ECTS:2 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. przygotowanie do zaliczenia wykładu: 8 godz. Udział w konsultacjach - 2 Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz. o charakterze praktycznym: 60 godz. (2 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010. Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010. Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006. Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010. Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków 2018. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004. Cohen L., Manion L., Research Methods in Education, London-New York, Routledge, 1996. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.