Prawodawstwo opiekuńcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-2POP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Prawodawstwo opiekuńcze |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. POW stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami prawa rodzinnego oraz aktów normatywnych regulujących funkcjonowanie instytucji opiekuńczych w Polsce. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza Rok studiów/semestr: III rok studiów I stopnia, 5 semestr Wymagania wstępne: zaliczenie i wiedza z zakresu przedmiotu: pedagogika resocjalizacyjna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów Metody dydaktyczne: Wykład, zajęcia e-learningowe Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 18h Udział w konsultacjach – 12h Zajęcia on-line – 12h Przygotowanie do zaliczenia pisemnego – 18h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 o charakterze praktycznym - 30 (2 punkty ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Czarnomorski M., Kaliszczak M., Kusztal J., Marzec D., Elementy prawa dla pedagogów, Kraków-Częstochowa 2003. 2. Kwak A., Rodzina w dobie przemian: małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005. 3. Smyczyński T., Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2012. 4. Ruszewski J., Prawo rodzinne, Suwałki 2011. 5. Strzebińczyk J., Prawo rodzinne, Warszawa 2013. 6. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zm.). 7. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59 z późn. zm.). 8. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 1982 nr 35 poz. 228 z późn. zm.). 9. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2011 nr 149 poz. 887). 10. Zieliński A., Prawo rodzinne i opiekuńcze w zarysie, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Jarosz E., Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice 2009. 2. Kasprzyk P., Wiśniewski P., Prawo rodzinne w dobie przemian, Lublin 2009. www.universaldesign.com https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:aUn2ocRTk9wJ:https://sp128.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/10/Uniwersalne-Projektowanie-w-Edukacji.pdf&cd=9&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b-d |
Efekty uczenia się: |
1. Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (zaliczenie pisemne) 2. Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalność ci pedagogicznej względem rodziny (zaliczenie pisemne) 3. Student potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej (zaliczenie pisemne) 4. Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin (zaliczenie pisemne) 5. Student potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (zaliczenie pisemne) 6. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (zaliczenie pisemne) 7. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie (zaliczenie pisemne) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne uwzględniające zasady projektowania uniwersalnego: • wykład problemowy, • wykład z wykorzystaniem multimediów w postaci filmów, prezentacji Powerpoint • wykład on-line (platforma e-learningowa) • tworzenie grup problemowych w zakresie rozwiazywania problemowych sytuacji prawnych (kazusów). Formy zaliczenia przedmiotu: • zaliczenie na ocenę Metody i kryteria oceniania uwzględniające możliwość zmiany formy zaliczenia przedmiotu dla osób ze szczególnymi potrzebami 51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prymak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Prymak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prymak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Prymak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.