Rodzina z problemem alkoholowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-2XAAP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Rodzina z problemem alkoholowym |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat rozwoju uzależnienia od alkoholu u człowieka dorosłego oraz wypływu funkcjonowania osoby uzależnionej na cały system rodzinny. Omówione zostaną uwarunkowania, kryteria diagnostyczne uzależnienia od alkoholu oraz współuzależnienia. Przedstawione zostaną instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy osobom i rodzinom. Celem zajęć jest również kształtowanie odpowiedzialnych postaw studentów, przyszłych profesjonalistów wobec osób uzależnionych, jak również wobec pozostałych członków rodziny. Zajęcia będą miały charakter warsztatowy. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji. Nazwa kierunku studiów: Praca socjalna. Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia. Profil studiów: Ogólnoakademicki. Forma studiów: Stacjonarne. ECTS: 3 Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: Grupa zajęć - 5 Moduł Przedmiot do wyboru – Rodzina z problemem alkoholowym. Rok studiów/semestr: II rok I stopień, semestr III. Wymagania wstępne, wiedza z zakresu: pedagogika społeczna, psychologia kliniczna oraz psychologia społeczna. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia -15 godzin. |
Literatura: |
Literatura: Beattie M., Koniec współuzależnienia. Jak przestać kontrolować życie innych i zacząć troszczyć się o siebie, Warszawa 1994. Dunin M., Alkoholiczka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2018. Lindenmeyer J., Ile możesz wypić? O nałogach i ich leczeniu, Gdańsk 2010. Robinson B., Rhoden J., Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, Warszawa 2005. Sztander W., Pułapka współuzależnienia, Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2006. Sztander W., Poza kontrolą, Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 1994. Wobiz A., Współuzależnienie w rodzinie alkoholowej, Warszawa 2001. Woronowicz B., Bez tajemnic. O uzależnieniach i ich leczeniu, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Student ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych, psychologicznych i pedagogicznych; zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej (KA6_WG3). Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami (KA6_WG5). Student zna mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi; rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi; rozróżnia rodzaje i funkcje różnic indywidualnych w zakresie działania jednostki (KA6_WG8). Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalny (KA6_UO3). Student posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej (KA6_KO3). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na ocenę. Obecność na wszystkich zajęciach obowiązkowa. Nieobecności zaliczane są podczas konsultacji w formie ustnej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Filipek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Filipek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.