Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy wiedzy o kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-OS1-2XAFT
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy wiedzy o kulturze
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. POW stac. sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Przedmiot ma orientację antropologiczną i przekazuje podstawowy zasób wiadomości z zakresu współczesnej wiedzy o kulturze. Treści przekazywane na wykładach i ćwiczeniach nawiązują głównie do badań prowadzonych w ramach subdyscyplin współczesnej antropologii kulturowej takich, jak: badanie mitów i rytuałów, języka i symboli, czasu i przestrzeni (proksemika), antropologia widowisk, antropologia pokrewieństwa, antropologiczne badania kultury współczesnej. Ponadto na zajęciach zostaną omówione klasyczne orientacje antropologiczne.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najistotniejszymi pojęciami i terminami z zakresu wiedzy o kulturze ze szczególnym uwzględnieniem antropologii kultury; nabycie umiejętności rozumienia sztuki jako procesu i rozpoznawania zjawisk kulturowych; interpretowania zjawisk i tekstów kultury dawnej i współczesnej z uwzględnieniem specyfiki ich języka.

Pełny opis:

Podczas zajęć podejmuje się następujące zagadneinia: Definicje kultury w różnych ujęciach metodologicznych, problematyka kultury w refleksji humanistycznej, naukowe i potoczne rozumienie kultury, szerokie i wąskie rozumienie kultury; kultura a natura, kultura i cywilizacja, przemiany kultury i tradycja w kulturze; aspekty i formy kultury, kultura materialna i niematerialna, kultura wysoka i popularna, kultura alternatywna; wielokulturowość i przenikanie kultur; wzory i kody kultury; człowiek wobec kultury i jednostka w kulturze (oralność, cyrograficzność, wizualność, audialność, audiowizualność), społeczne aspekty kultury; antropologiczna koncepcje kultury i jej kategorie: przestrzeń, czas, ciało; systemy wyobrażeń o świecie, myślenie „pierwotne”, mity, symbole, tabu i in.; napięcia kulturowe: tradycja – nowoczesność i ponowoczesność, kultura narodowa i wielokulturowość, dionizyjskość i apollińskość kultury, sacrum i profanum; kultura a władza, polityka, ekonomia; najważniejsze tendencje, nurty i zjawiska kulturowe na przestrzeni wieków. Antropologiczne i socjologiczne kontekstu odbioru dźwięku, obrazu, przekazu audiowizualnego, cyfrowego, wirtualnego, kultura sceniczna, telewizyjna, cyberkultura. Tradycja i współczesność kultury europejskiej, prezentacja i charakterystyka poszczególnych epok: kultura Grecji i Rzymu, Bizancjum, romanizm, gotyk, renesans, barok, XVIII wiek, XIX wiek, XX wiek.

Literatura:

E. Baldwin, B. Longhurst, S. Mccracken, M. Ogborn, G. Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007; Antropologia Kultury - Zagadnienia i wybór tekstów, red. A.Mencwel, Warszawa 2001 (wybrane teksty); Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku, red. A. Kłoskowska, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991 (wybrane teksty); D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998; Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M.Szpakowska, Warszawa 2008 (wybrane teksty); C.Levi-Strauss, Kultura i język, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003, s.21-24; M.Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003; E.Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, w: Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s.47-60, Godzic: Kino - świat w obiektywie kamery, w: Media audiowizualne, Warszawa 2010; Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M.Hopfinger, Warszawa 2005 (wybrane teksty), J. Torowska, Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego: aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2008; A. Włodarczyk – Kulak, M. Kulak, Zarys wiedzy o kulturze, Bielsko – Biała 2003.

Efekty uczenia się:

- definiuje pojęcie kultury w odniesieniu do różnych ujęć badawczych, w relacji do natury, techniki i masowości;

- rozpoznaje i wyjaśnia istniejące w kulturze napięcia;

- rozpoznaje w wybranych tekstach kultury najważniejsze tendencje kulturowe;

- zna i potrafi wyjaśnić najważniejsze kierunki badań kulturoznawczych;

- analizuje i interpretuje wybrane zjawiska kulturowe typowe dla danego okresu kulturowego;

- analizuje i interpretuje wybrane zjawiska kulturowe z wykorzystaniem kategorii antropologicznych;

- wymienia znaki kultury europejskiej;

- wyjaśnia i ilustruje relacje między kulturą a mechanizmami społecznymi tj. władza, polityka, ekonomia, media;

- ma podstawową wiedzę na temat dorobku kulturowego ludzkości;

- ma świadomość przynależności kulturowej, wykazuje się szacunkiem wobec odmienności kulturowej;

- przeprowadza samodzielnie analizę i interpretację wybranego przez siebie zjawiska kulturowego;

- tworzy prezentację lub pisze pracę, wykorzystując do omówienia zagadnień podstawowe ujęcia teoretyczne;

Metody i kryteria oceniania:

przedmiot zaliczany jest na podstawie kolokwium , sprawdzającego znajomość podstawowych definicji kulturowych i umiejętność operowania nimi przy omawianiu typowych zjawisk kulturowych oraz obejmuje wiedzę z zakresu historii kultury: kultura Grecji i Rzymu, Bizancjum, romanizm, gotyk, renesans, barok, XVIII wiek, XIX wiek, XX wiek; oraz wiedzę obejmującą problematykę antropologii widowiskowości, języka, widzialności, audialności, audiowizualności, wirtualności.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Morozewicz
Prowadzący grup: Marzanna Morozewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najistotniejszymi pojęciami i terminami z zakresu wiedzy o kulturze ze szczególnym uwzględnieniem antropologii kultury; nabycie umiejętności rozumienia sztuki jako procesu i rozpoznawania zjawisk kulturowych; interpretowania zjawisk i tekstów kultury dawnej i współczesnej z uwzględnieniem specyfiki ich języka.

Pełny opis:

Podczas zajęć podejmuje się następujące zagadneinia: Definicje kultury w różnych ujęciach metodologicznych, problematyka kultury w refleksji humanistycznej, naukowe i potoczne rozumienie kultury, szerokie i wąskie rozumienie kultury; kultura a natura, kultura i cywilizacja, przemiany kultury i tradycja w kulturze; aspekty i formy kultury, kultura materialna i niematerialna, kultura wysoka i popularna, kultura alternatywna; wielokulturowość i przenikanie kultur; wzory i kody kultury; człowiek wobec kultury i jednostka w kulturze (oralność, cyrograficzność, wizualność, audialność, audiowizualność), społeczne aspekty kultury; antropologiczna koncepcje kultury i jej kategorie: przestrzeń, czas, ciało; systemy wyobrażeń o świecie, myślenie „pierwotne”, mity, symbole, tabu i in.; napięcia kulturowe: tradycja – nowoczesność i ponowoczesność, kultura narodowa i wielokulturowość, dionizyjskość i apollińskość kultury, sacrum i profanum; kultura a władza, polityka, ekonomia; najważniejsze tendencje, nurty i zjawiska kulturowe na przestrzeni wieków. Antropologiczne i socjologiczne kontekstu odbioru dźwięku, obrazu, przekazu audiowizualnego, cyfrowego, wirtualnego, kultura sceniczna, telewizyjna, cyberkultura. Tradycja i współczesność kultury europejskiej, prezentacja i charakterystyka poszczególnych epok: kultura Grecji i Rzymu, Bizancjum, romanizm, gotyk, renesans, barok, XVIII wiek, XIX wiek, XX wiek.

Literatura:

E. Baldwin, B. Longhurst, S. Mccracken, M. Ogborn, G. Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007; Antropologia Kultury - Zagadnienia i wybór tekstów, red. A.Mencwel, Warszawa 2001 (wybrane teksty); Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku, red. A. Kłoskowska, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991 (wybrane teksty); D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998; Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M.Szpakowska, Warszawa 2008 (wybrane teksty); C.Levi-Strauss, Kultura i język, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003, s.21-24; M.Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003; E.Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, w: Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s.47-60, Godzic: Kino - świat w obiektywie kamery, w: Media audiowizualne, Warszawa 2010; Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M.Hopfinger, Warszawa 2005 (wybrane teksty), J. Torowska, Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego: aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2008; A. Włodarczyk – Kulak, M. Kulak, Zarys wiedzy o kulturze, Bielsko – Biała 2003.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Świdzińska
Prowadzący grup: Dorota Świdzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najistotniejszymi pojęciami i terminami z zakresu wiedzy o kulturze ze szczególnym uwzględnieniem antropologii kultury; nabycie umiejętności rozumienia sztuki jako procesu i rozpoznawania zjawisk kulturowych; interpretowania zjawisk i tekstów kultury dawnej i współczesnej z uwzględnieniem specyfiki ich języka.

Pełny opis:

Podczas zajęć podejmuje się następujące zagadneinia: Definicje kultury w różnych ujęciach metodologicznych, problematyka kultury w refleksji humanistycznej, naukowe i potoczne rozumienie kultury, szerokie i wąskie rozumienie kultury; kultura a natura, kultura i cywilizacja, przemiany kultury i tradycja w kulturze; aspekty i formy kultury, kultura materialna i niematerialna, kultura wysoka i popularna, kultura alternatywna; wielokulturowość i przenikanie kultur; wzory i kody kultury; człowiek wobec kultury i jednostka w kulturze (oralność, cyrograficzność, wizualność, audialność, audiowizualność), społeczne aspekty kultury; antropologiczna koncepcje kultury i jej kategorie: przestrzeń, czas, ciało; systemy wyobrażeń o świecie, myślenie „pierwotne”, mity, symbole, tabu i in.; napięcia kulturowe: tradycja – nowoczesność i ponowoczesność, kultura narodowa i wielokulturowość, dionizyjskość i apollińskość kultury, sacrum i profanum; kultura a władza, polityka, ekonomia; najważniejsze tendencje, nurty i zjawiska kulturowe na przestrzeni wieków. Antropologiczne i socjologiczne kontekstu odbioru dźwięku, obrazu, przekazu audiowizualnego, cyfrowego, wirtualnego, kultura sceniczna, telewizyjna, cyberkultura. Tradycja i współczesność kultury europejskiej, prezentacja i charakterystyka poszczególnych epok: kultura Grecji i Rzymu, Bizancjum, romanizm, gotyk, renesans, barok, XVIII wiek, XIX wiek, XX wiek.

Literatura:

E. Baldwin, B. Longhurst, S. Mccracken, M. Ogborn, G. Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007; Antropologia Kultury - Zagadnienia i wybór tekstów, red. A.Mencwel, Warszawa 2001 (wybrane teksty); Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku, red. A. Kłoskowska, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991 (wybrane teksty); D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998; Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M.Szpakowska, Warszawa 2008 (wybrane teksty); C.Levi-Strauss, Kultura i język, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003, s.21-24; M.Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003; E.Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, w: Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s.47-60, Godzic: Kino - świat w obiektywie kamery, w: Media audiowizualne, Warszawa 2010; Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M.Hopfinger, Warszawa 2005 (wybrane teksty), J. Torowska, Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego: aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2008; A. Włodarczyk – Kulak, M. Kulak, Zarys wiedzy o kulturze, Bielsko – Biała 2003.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)