Podstawy wiedzy o kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-2XAFT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy wiedzy o kulturze |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma orientację antropologiczną i przekazuje podstawowy zasób wiadomości z zakresu współczesnej wiedzy o kulturze. Treści przekazywane na wykładach i ćwiczeniach nawiązują głównie do badań prowadzonych w ramach subdyscyplin współczesnej antropologii kulturowej takich, jak: badanie mitów i rytuałów, języka i symboli, czasu i przestrzeni (proksemika), antropologia widowisk, antropologia pokrewieństwa, antropologiczne badania kultury współczesnej. Ponadto na zajęciach zostaną omówione klasyczne orientacje antropologiczne. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najistotniejszymi pojęciami i terminami z zakresu wiedzy o kulturze ze szczególnym uwzględnieniem antropologii kultury; nabycie umiejętności rozumienia sztuki jako procesu i rozpoznawania zjawisk kulturowych; interpretowania zjawisk i tekstów kultury dawnej i współczesnej z uwzględnieniem specyfiki ich języka. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć podejmuje się następujące zagadneinia: Definicje kultury w różnych ujęciach metodologicznych, problematyka kultury w refleksji humanistycznej, naukowe i potoczne rozumienie kultury, szerokie i wąskie rozumienie kultury; kultura a natura, kultura i cywilizacja, przemiany kultury i tradycja w kulturze; aspekty i formy kultury, kultura materialna i niematerialna, kultura wysoka i popularna, kultura alternatywna; wielokulturowość i przenikanie kultur; wzory i kody kultury; człowiek wobec kultury i jednostka w kulturze (oralność, cyrograficzność, wizualność, audialność, audiowizualność), społeczne aspekty kultury; antropologiczna koncepcje kultury i jej kategorie: przestrzeń, czas, ciało; systemy wyobrażeń o świecie, myślenie „pierwotne”, mity, symbole, tabu i in.; napięcia kulturowe: tradycja – nowoczesność i ponowoczesność, kultura narodowa i wielokulturowość, dionizyjskość i apollińskość kultury, sacrum i profanum; kultura a władza, polityka, ekonomia; najważniejsze tendencje, nurty i zjawiska kulturowe na przestrzeni wieków. Antropologiczne i socjologiczne kontekstu odbioru dźwięku, obrazu, przekazu audiowizualnego, cyfrowego, wirtualnego, kultura sceniczna, telewizyjna, cyberkultura. Tradycja i współczesność kultury europejskiej, prezentacja i charakterystyka poszczególnych epok: kultura Grecji i Rzymu, Bizancjum, romanizm, gotyk, renesans, barok, XVIII wiek, XIX wiek, XX wiek. |
Literatura: |
E. Baldwin, B. Longhurst, S. Mccracken, M. Ogborn, G. Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007; Antropologia Kultury - Zagadnienia i wybór tekstów, red. A.Mencwel, Warszawa 2001 (wybrane teksty); Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku, red. A. Kłoskowska, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991 (wybrane teksty); D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998; Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M.Szpakowska, Warszawa 2008 (wybrane teksty); C.Levi-Strauss, Kultura i język, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003, s.21-24; M.Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003; E.Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, w: Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s.47-60, Godzic: Kino - świat w obiektywie kamery, w: Media audiowizualne, Warszawa 2010; Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M.Hopfinger, Warszawa 2005 (wybrane teksty), J. Torowska, Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego: aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2008; A. Włodarczyk – Kulak, M. Kulak, Zarys wiedzy o kulturze, Bielsko – Biała 2003. |
Efekty uczenia się: |
- definiuje pojęcie kultury w odniesieniu do różnych ujęć badawczych, w relacji do natury, techniki i masowości; - rozpoznaje i wyjaśnia istniejące w kulturze napięcia; - rozpoznaje w wybranych tekstach kultury najważniejsze tendencje kulturowe; - zna i potrafi wyjaśnić najważniejsze kierunki badań kulturoznawczych; - analizuje i interpretuje wybrane zjawiska kulturowe typowe dla danego okresu kulturowego; - analizuje i interpretuje wybrane zjawiska kulturowe z wykorzystaniem kategorii antropologicznych; - wymienia znaki kultury europejskiej; - wyjaśnia i ilustruje relacje między kulturą a mechanizmami społecznymi tj. władza, polityka, ekonomia, media; - ma podstawową wiedzę na temat dorobku kulturowego ludzkości; - ma świadomość przynależności kulturowej, wykazuje się szacunkiem wobec odmienności kulturowej; - przeprowadza samodzielnie analizę i interpretację wybranego przez siebie zjawiska kulturowego; - tworzy prezentację lub pisze pracę, wykorzystując do omówienia zagadnień podstawowe ujęcia teoretyczne; |
Metody i kryteria oceniania: |
przedmiot zaliczany jest na podstawie kolokwium , sprawdzającego znajomość podstawowych definicji kulturowych i umiejętność operowania nimi przy omawianiu typowych zjawisk kulturowych oraz obejmuje wiedzę z zakresu historii kultury: kultura Grecji i Rzymu, Bizancjum, romanizm, gotyk, renesans, barok, XVIII wiek, XIX wiek, XX wiek; oraz wiedzę obejmującą problematykę antropologii widowiskowości, języka, widzialności, audialności, audiowizualności, wirtualności. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzanna Morozewicz | |
Prowadzący grup: | Marzanna Morozewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najistotniejszymi pojęciami i terminami z zakresu wiedzy o kulturze ze szczególnym uwzględnieniem antropologii kultury; nabycie umiejętności rozumienia sztuki jako procesu i rozpoznawania zjawisk kulturowych; interpretowania zjawisk i tekstów kultury dawnej i współczesnej z uwzględnieniem specyfiki ich języka. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć podejmuje się następujące zagadneinia: Definicje kultury w różnych ujęciach metodologicznych, problematyka kultury w refleksji humanistycznej, naukowe i potoczne rozumienie kultury, szerokie i wąskie rozumienie kultury; kultura a natura, kultura i cywilizacja, przemiany kultury i tradycja w kulturze; aspekty i formy kultury, kultura materialna i niematerialna, kultura wysoka i popularna, kultura alternatywna; wielokulturowość i przenikanie kultur; wzory i kody kultury; człowiek wobec kultury i jednostka w kulturze (oralność, cyrograficzność, wizualność, audialność, audiowizualność), społeczne aspekty kultury; antropologiczna koncepcje kultury i jej kategorie: przestrzeń, czas, ciało; systemy wyobrażeń o świecie, myślenie „pierwotne”, mity, symbole, tabu i in.; napięcia kulturowe: tradycja – nowoczesność i ponowoczesność, kultura narodowa i wielokulturowość, dionizyjskość i apollińskość kultury, sacrum i profanum; kultura a władza, polityka, ekonomia; najważniejsze tendencje, nurty i zjawiska kulturowe na przestrzeni wieków. Antropologiczne i socjologiczne kontekstu odbioru dźwięku, obrazu, przekazu audiowizualnego, cyfrowego, wirtualnego, kultura sceniczna, telewizyjna, cyberkultura. Tradycja i współczesność kultury europejskiej, prezentacja i charakterystyka poszczególnych epok: kultura Grecji i Rzymu, Bizancjum, romanizm, gotyk, renesans, barok, XVIII wiek, XIX wiek, XX wiek. |
|
Literatura: |
E. Baldwin, B. Longhurst, S. Mccracken, M. Ogborn, G. Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007; Antropologia Kultury - Zagadnienia i wybór tekstów, red. A.Mencwel, Warszawa 2001 (wybrane teksty); Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku, red. A. Kłoskowska, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991 (wybrane teksty); D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998; Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M.Szpakowska, Warszawa 2008 (wybrane teksty); C.Levi-Strauss, Kultura i język, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003, s.21-24; M.Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003; E.Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, w: Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s.47-60, Godzic: Kino - świat w obiektywie kamery, w: Media audiowizualne, Warszawa 2010; Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M.Hopfinger, Warszawa 2005 (wybrane teksty), J. Torowska, Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego: aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2008; A. Włodarczyk – Kulak, M. Kulak, Zarys wiedzy o kulturze, Bielsko – Biała 2003. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Świdzińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Świdzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najistotniejszymi pojęciami i terminami z zakresu wiedzy o kulturze ze szczególnym uwzględnieniem antropologii kultury; nabycie umiejętności rozumienia sztuki jako procesu i rozpoznawania zjawisk kulturowych; interpretowania zjawisk i tekstów kultury dawnej i współczesnej z uwzględnieniem specyfiki ich języka. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć podejmuje się następujące zagadneinia: Definicje kultury w różnych ujęciach metodologicznych, problematyka kultury w refleksji humanistycznej, naukowe i potoczne rozumienie kultury, szerokie i wąskie rozumienie kultury; kultura a natura, kultura i cywilizacja, przemiany kultury i tradycja w kulturze; aspekty i formy kultury, kultura materialna i niematerialna, kultura wysoka i popularna, kultura alternatywna; wielokulturowość i przenikanie kultur; wzory i kody kultury; człowiek wobec kultury i jednostka w kulturze (oralność, cyrograficzność, wizualność, audialność, audiowizualność), społeczne aspekty kultury; antropologiczna koncepcje kultury i jej kategorie: przestrzeń, czas, ciało; systemy wyobrażeń o świecie, myślenie „pierwotne”, mity, symbole, tabu i in.; napięcia kulturowe: tradycja – nowoczesność i ponowoczesność, kultura narodowa i wielokulturowość, dionizyjskość i apollińskość kultury, sacrum i profanum; kultura a władza, polityka, ekonomia; najważniejsze tendencje, nurty i zjawiska kulturowe na przestrzeni wieków. Antropologiczne i socjologiczne kontekstu odbioru dźwięku, obrazu, przekazu audiowizualnego, cyfrowego, wirtualnego, kultura sceniczna, telewizyjna, cyberkultura. Tradycja i współczesność kultury europejskiej, prezentacja i charakterystyka poszczególnych epok: kultura Grecji i Rzymu, Bizancjum, romanizm, gotyk, renesans, barok, XVIII wiek, XIX wiek, XX wiek. |
|
Literatura: |
E. Baldwin, B. Longhurst, S. Mccracken, M. Ogborn, G. Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007; Antropologia Kultury - Zagadnienia i wybór tekstów, red. A.Mencwel, Warszawa 2001 (wybrane teksty); Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku, red. A. Kłoskowska, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991 (wybrane teksty); D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998; Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M.Szpakowska, Warszawa 2008 (wybrane teksty); C.Levi-Strauss, Kultura i język, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003, s.21-24; M.Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003; E.Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, w: Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s.47-60, Godzic: Kino - świat w obiektywie kamery, w: Media audiowizualne, Warszawa 2010; Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M.Hopfinger, Warszawa 2005 (wybrane teksty), J. Torowska, Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego: aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2008; A. Włodarczyk – Kulak, M. Kulak, Zarys wiedzy o kulturze, Bielsko – Biała 2003. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najistotniejszymi pojęciami i terminami z zakresu wiedzy o kulturze ze szczególnym uwzględnieniem antropologii kultury; nabycie umiejętności rozumienia sztuki jako procesu i rozpoznawania zjawisk kulturowych; interpretowania zjawisk i tekstów kultury dawnej i współczesnej z uwzględnieniem specyfiki ich języka. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć podejmuje się następujące zagadneinia: Definicje kultury w różnych ujęciach metodologicznych, problematyka kultury w refleksji humanistycznej, naukowe i potoczne rozumienie kultury, szerokie i wąskie rozumienie kultury; kultura a natura, kultura i cywilizacja, przemiany kultury i tradycja w kulturze; aspekty i formy kultury, kultura materialna i niematerialna, kultura wysoka i popularna, kultura alternatywna; wielokulturowość i przenikanie kultur; wzory i kody kultury; człowiek wobec kultury i jednostka w kulturze (oralność, cyrograficzność, wizualność, audialność, audiowizualność), społeczne aspekty kultury; antropologiczna koncepcje kultury i jej kategorie: przestrzeń, czas, ciało; systemy wyobrażeń o świecie, myślenie „pierwotne”, mity, symbole, tabu i in.; napięcia kulturowe: tradycja – nowoczesność i ponowoczesność, kultura narodowa i wielokulturowość, dionizyjskość i apollińskość kultury, sacrum i profanum; kultura a władza, polityka, ekonomia; najważniejsze tendencje, nurty i zjawiska kulturowe na przestrzeni wieków. Antropologiczne i socjologiczne kontekstu odbioru dźwięku, obrazu, przekazu audiowizualnego, cyfrowego, wirtualnego, kultura sceniczna, telewizyjna, cyberkultura. Tradycja i współczesność kultury europejskiej, prezentacja i charakterystyka poszczególnych epok: kultura Grecji i Rzymu, Bizancjum, romanizm, gotyk, renesans, barok, XVIII wiek, XIX wiek, XX wiek. |
|
Literatura: |
E. Baldwin, B. Longhurst, S. Mccracken, M. Ogborn, G. Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007; Antropologia Kultury - Zagadnienia i wybór tekstów, red. A.Mencwel, Warszawa 2001 (wybrane teksty); Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku, red. A. Kłoskowska, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991 (wybrane teksty); D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998; Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M.Szpakowska, Warszawa 2008 (wybrane teksty); C.Levi-Strauss, Kultura i język, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003, s.21-24; M.Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003; E.Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, w: Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s.47-60, Godzic: Kino - świat w obiektywie kamery, w: Media audiowizualne, Warszawa 2010; Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M.Hopfinger, Warszawa 2005 (wybrane teksty), J. Torowska, Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego: aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2008; A. Włodarczyk – Kulak, M. Kulak, Zarys wiedzy o kulturze, Bielsko – Biała 2003. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.