Edukacja regionalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-3AHO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja regionalna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. POW stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przemiany społeczno-polityczne w Polsce dokonujące się od 1989 roku dokonały przewartościowań także w sferze odniesień do małej ojczyzny. Istnieje potrzeba odpowiednio zorganizowanych działań pedagogicznych, które n a d a d z ą z n a c z e n i e dziedzictwu kulturowemu w wymiarze regionalnym oraz wskażą drogę do wykorzystania dziedzictwa regionu w budowaniu pełnej i zrównoważonej tożsamości społeczno-kulturowej. Celem zajęć jest wskazanie na rolę k r y t e r i a n y c h a t r y b u t ó w tożsamościowych w skali regionu w budowaniu tożsamości. Ważnym założeniem w realizacji przedmiotu jest uwzględnienie zasad projektowania uniwersalnego, czyli: zapewnienie różnorodnych sposobów przekazu informacji w czasie zajęć dydaktycznych, zapewnienie studentom różnorodnych form prezentowania wiedzy i kompetencji oraz stosowanie różnorodnych form angażowania i motywowania studenta do pracy. |
Skrócony opis: |
Zaprezentowanie wiedzy o regionie jako elementu tożsamości społeczno-kulturowej i regionalizmu jako wartości Zaprezentowanie wybranych elementów dziedzictwa regionalnego północnego Podlasia ze szczególnym uwzględnieniem Białegostoku jako stolicy regionu Północnego Podlasia. Wskazanie na złożoność dziedzictwa kulturowego regionu z podkreśleniem kontekstu etnicznego i konfesyjnego. |
Pełny opis: |
profil ogólnoakademicki studia stacjonarne dziedzina - nauki społeczne; dyscyplina - pedagogika rok studiów III, semestr 6 wykład - 15 godzin ćwiczenia 15 godzin ETCS - 2 pkt Wskaźniki ilościowe Bilansu nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim - 1 pkt 15 g.wykład + 15 godz. ćwiczenia Praca samodzielan studenta - 1 pkt 15 godz. przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych 15 godz. przygotowanie do zaliczenia przedmiotu |
Literatura: |
Piotr Petrykowski; Edukacja regionalna, Toruń 2003 Adam.Dobroński; Białystok - historia miasta, Białystok 1998 Adam Dobroński; Historia województwa podlaskiego, Białystok 2010 Adam Dobroński i inni; Białystok, oblicza miasta, Białystok 1999 Ewa Kuryłowicz; Projektowanie Uniwersalne, Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, centrum badawczo rozwojowe rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Warszawa 1996 Maciej Błaszak, Łukasz Przybylski Rzeczy są dla ludzi, Niepełnosprawność i idea projektowania uniwersalnego, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2010 |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. zna elementarne pojęcia używane w edukacji regionalnej, rozumie ich źródła, dostrzega możliwości stosowania w pokrewnych dyscyplinach k_w01 2. zna struktury społeczne i instytucje życia społecznego k_w07 3. ma elementarną wiedzę dotyczącą symboli kulturowych związanych z dziedzictwem regionu, pozwalającą na efektywne komunikowanie tegoż dziedzictwa w kontekstach edukacyjnych k_w08 4.potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające realizować cele związane z projektowaniem i realizacją profesjonalnych działań k_u13 5.ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, dokonuje samooceny swoich kompetencji k_k01 6. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne związane z edukacją regionalną k_k08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu w formie terenowej gry miejskiej. Zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, możliwe jest zindywidualizowanie formy zaliczenia zajęć w porozumieniu: wykładowca-student na podstawie rekomendacji Pełnomocnika ds. osób z Niepełnosprawnościami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.