Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja regionalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-OS1-3AHO
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edukacja regionalna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok 1st. POW stac. sem. letni
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przemiany społeczno-polityczne w Polsce dokonujące się od 1989 roku dokonały przewartościowań także w sferze odniesień do małej ojczyzny.


Istnieje potrzeba odpowiednio zorganizowanych działań pedagogicznych, które n a d a d z ą z n a c z e n i e dziedzictwu kulturowemu w wymiarze regionalnym oraz wskażą drogę do wykorzystania dziedzictwa regionu w budowaniu pełnej i zrównoważonej tożsamości społeczno-kulturowej.


Celem zajęć jest wskazanie na rolę k r y t e r i a n y c h a t r y b u t ó w tożsamościowych w skali regionu w budowaniu tożsamości.


Ważnym założeniem w realizacji przedmiotu jest uwzględnienie zasad projektowania uniwersalnego, czyli: zapewnienie różnorodnych sposobów przekazu informacji w czasie zajęć dydaktycznych, zapewnienie studentom różnorodnych form prezentowania wiedzy i kompetencji oraz stosowanie różnorodnych form angażowania i motywowania studenta do pracy.

Skrócony opis:

Zaprezentowanie wiedzy o regionie jako elementu tożsamości społeczno-kulturowej i regionalizmu jako wartości

Zaprezentowanie wybranych elementów dziedzictwa regionalnego północnego Podlasia ze szczególnym uwzględnieniem Białegostoku jako stolicy regionu Północnego Podlasia.

Wskazanie na złożoność dziedzictwa kulturowego regionu z podkreśleniem kontekstu etnicznego i konfesyjnego.

Pełny opis:

profil ogólnoakademicki

studia stacjonarne

dziedzina - nauki społeczne; dyscyplina - pedagogika

rok studiów III, semestr 6

wykład - 15 godzin

ćwiczenia 15 godzin

ETCS - 2 pkt

Wskaźniki ilościowe Bilansu nakładu pracy studenta:

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim - 1 pkt

15 g.wykład + 15 godz. ćwiczenia

Praca samodzielan studenta - 1 pkt

15 godz. przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych

15 godz. przygotowanie do zaliczenia przedmiotu

Literatura:

Piotr Petrykowski; Edukacja regionalna, Toruń 2003

Adam.Dobroński; Białystok - historia miasta, Białystok 1998

Adam Dobroński; Historia województwa podlaskiego, Białystok 2010

Adam Dobroński i inni; Białystok, oblicza miasta, Białystok 1999

Ewa Kuryłowicz; Projektowanie Uniwersalne, Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, centrum badawczo rozwojowe rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Warszawa 1996

Maciej Błaszak, Łukasz Przybylski Rzeczy są dla ludzi, Niepełnosprawność i idea projektowania uniwersalnego, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2010

Efekty uczenia się:

Student:

1. zna elementarne pojęcia używane w edukacji regionalnej, rozumie ich źródła, dostrzega możliwości stosowania w pokrewnych dyscyplinach k_w01

2. zna struktury społeczne i instytucje życia społecznego k_w07

3. ma elementarną wiedzę dotyczącą symboli kulturowych związanych z dziedzictwem regionu, pozwalającą na efektywne komunikowanie tegoż dziedzictwa w kontekstach edukacyjnych k_w08

4.potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające realizować cele związane z projektowaniem i realizacją profesjonalnych działań k_u13

5.ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, dokonuje samooceny swoich kompetencji k_k01

6. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne związane z edukacją regionalną k_k08

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu w formie terenowej gry miejskiej.

Zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, możliwe jest zindywidualizowanie formy zaliczenia zajęć w porozumieniu: wykładowca-student na podstawie rekomendacji Pełnomocnika ds. osób z Niepełnosprawnościami.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)