Pedagogika rewalidacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-3AJG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika rewalidacyjna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. POW stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest : 1. Zapoznanie z podstawowymi aspektami pracy rewalidacyjnej z dziećmi o różnym rodzaju dysfunkcji rozwojowej 2 . Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością |
Pełny opis: |
Profil studiów:ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Rok studiów /semestr: III rok/6 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć; 15 godzin – wykłady 15 godzin - ćwiczenia Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, warsztaty grupowe Forma zaliczenia przedmiotu – egzamin pisemny Punkty ECTS: 2,0 Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 15 h Udział w ćwiczeniach: 15 h Przygotowanie do ćwiczeń: 10 h Przygotowanie zadania projektowego: 10h Przygotowanie do egzaminu: 10h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami:: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15h+15= 30 h (1 ,0 ECTS) o charakterze praktycznym: 10h+10h+10h= 30h (1,0 ECTS) |
Literatura: |
Literatura: 1.Bleszyński J. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji Wyd. Impuls,. Kraków 2008. 2. Buryn U., Hulboj T., Kowalska M., Podziemska T., Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. MEN, Warszawa 2001 3. Jagielska G. Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. ORE, Warszawa 2010. 4. Klaczak , M., Majewicz, P. (red.) Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków 2006. 5. Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. – Warszawa : MEN, 2001. 6. Smyczek A., Dońska-Olszko M. Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. 7. Wiśniewska, M. Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”., Kraków 2010. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG2, ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki rewalidacyjnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi KA6_WG5, ma podstawową wiedzę na temat potrzeb rozwojowych uczniów z niepełnosprawnościami zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym KA6_WK6, ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat pracy rewalidacyjnej obejmującą terminologię, teorię i metodykę KA6_UW2, potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania potrzeb rewalidacyjnych uczniów KA6_UK4, potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rewalidacją uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności KA6_KO1, ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki rewalidacyjnej KA6_KO2 ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności zaliczane są podczas konsultacji. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć predysponuje do niezaliczenia przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.