Diagnoza instytucji opiekuńczo-wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-3BEP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza instytucji opiekuńczo-wychowawczych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przystępując do zajęć, student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i pedagogiki resocjalizacyjnej, jak również z zakresu prawa rodzinnego i prawa nieletnich. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z diagnozą wielu obszarów funkcjonowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych. Ważnym elementem zajęć będzie analiza relacji pomiędzy wychowankami a wychowawcami, czy jednostką i instytucją. Istotnym elementem zajęć będzie diagnoza instytucji opieki zastępczej zarówno instytucjonalnej jak i rodzinnej. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki; Forma studiów - stacjonarne; Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy; Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne; Rok studiów - 3 rok 1 stopnia; Wymagania wstępne - Student powinien posiadać wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i pedagogiki resocjalizacyjnej, jak również z zakresu prawa rodzinnego i prawa nieletnich. Student powinien posiadać umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz. Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń; Metody dydaktyczne - metody podające, dyskusja, zadania projektowe, praca zespołowa, konsultacje indywidualne; Punkty ECTS - 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 15 godzin, udział w ćwiczeniach – 30 godzin, przygotowanie do zajęć – 15 godzin, udział w konsultacjach - 10 godzin, przygotowanie projektu diagnostycnego – 15 godzin, przygotowanie do egzaminu – 15 godzin; Razem = 100 godzin nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 55 godzin i 2 punkty ECTS; nakład pracy studenta nie wymagający bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 45 godzin i 2 punkty ECTS. |
Literatura: |
Publikacje zwarte Deptuła M. (red.), Diagnostyka i profilaktyka w szkole i w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004. Duraj-Nowakowa K., Gruca-Miąsik U. (red.), Kierunki zmian w pedagogice opiekuńczej i pracy socjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006. Kantowicz E. (red), Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2011. Racław-Markowska M. (red.), Pomoc dzieciom i rodzinie w środowisku lokalnym. Debata o nowym systemie, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2005. Sadowska-Snarska C. (red.), System instytucjonalnej opieki nad dzieckiem w aspekcie godzenia życia zawodowego z rodzinnym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Białystok 2007. Szatur- Jaworowska B. (red.), Ewaluacja w służbach społecznych, Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa 2010. Szczepanik R., Wawrzyniak J. (red.), Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego. Diagnoza i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódż 2012. Szymanowska J. (red.), Ewaluacja w pracy socjalnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011. Ustawy i rozporządzenia Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Raporty Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku, Obserwatorium Integracji Społecznej, Analiza losów wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych z terenu województwa podlaskiego, Białystok 2012. Najwyższa Izba Kontroli, Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich współdziałanie z innymi instytucjami na rzecz powrotu dzieci do wychowania w rodzinie, Warszawa 2012. Bobaj A., Butarewicz A, Cudowska A, Tołwińska B., Raport z badań przeprowadzonych w ramach projektu „Innowacyjny system wsparcia wychowanków instytucji opieki zastępczej w Białymstoku”, Białystok 2012. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG7 absolwent ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach KA6_UW2 absolwent potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań KA6_KO1 absolwent ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie testu na platformie Blackboard na zaliczenie wykładów. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w sposób ciągły na podstawie punktacji cząstkowej zgromadzonej przez studenta w trakcie: 1) realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową, 2) oceny z grupowego projektu diagnostycznego oraz 3) obecności i aktywności studenta na zajęciach. Obecność studenta na ćwiczeniach obowiązkowa; zaliczenie ćwiczeń jest niezbędnym warunkiem dopuszczenia do egzaminu. Opanowanie przez studenta wymaganego zakresu wiedzy i nabycie określonych umiejętności wskazanych w efektach uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Młynarczuk-Sokołowska | |
Prowadzący grup: | Anna Młynarczuk-Sokołowska, Agnieszka Sołbut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Muszyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Muszyńska, Marika Szulborska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.