Pedagogika resocjalizacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-3PRE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika resocjalizacyjna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. POW stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest - zapoznanie studentów z podstawami pedagogiki resocjalizacyjnej, jej specyfiką (jako interdyscyplinarnego obszaru wiedzy) w systemie nauk o wychowaniu, a w szczególności: -zapoznanie z teoretycznymi i teleologicznymi podstawami oddziaływań resocjalizacyjnych - analiza doświadczeń z zakresu realizacji oddziaływań resocjalizacyjnych w wymiarze instytucjonalnym oraz pozainstytucjonalnym w Polsce i za granicą - przybliżenie problematyki nieprzystosowania społecznego w wymiarze etiologii oraz symptomatologii i profilaktyki |
Skrócony opis: |
Treści wykładów obejmują analizę zagadnień z zakresu teleologicznego, teoretycznego oraz metodycznego wymiaru oddziaływań resocjalizacyjnych w pracy z młodzieżą nieprzystosowaną społecznie. |
Pełny opis: |
przedmiot obejmuje takie takie zagadnienia, jak: 1. Przedmiot, cele, zadania funkcje, zakres oraz podstawowa terminologia pedagogiki resocjalizacyjnej 2. Interdyscyplinarność pedagogiki resocjalizacyjnej, 3. Działy pedagogiki resocjalizacyjnej 4. Pojęcie normy i jej znaczenie w procesie resocjalizacji 5. Funkcjonalny model resocjalizacji 6. Nieprzystosowanie społeczne i jego specyfika (definiowanie, etiologia, koncepcje, typologie) 7. Dzieje resocjalizacji nieletnich. Historia i współczesność 8. Systemy wychowania resocjalizującego 9. Prawny wymiar oddziaływań resocjalizacyjnych w kontekście standardów międzynarodowych 10. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy oddziaływań resocjalizacyjnych 11. Resocjalizacja penitencjarna i jej specyfika 12. Readaptacja i reintegracja |
Literatura: |
Urban B., Stanik M. (red), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000 Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007 Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998 Urban B., Dewiacje wśród młodzieży : uwarunkowania i profilaktyka, Kraków 2001. Pospiszyl K., Psychopatia, Warszawa 2000 Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1996 Kalinowski M.: Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1991 Marczak M.(red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu oceną pozytywną. Egzamin w formie pisemnej (test) lub ustnej (treści poruszane na wykładzie oraz ćwiczeniach). Ocena końcowa z egzaminu - średnia z ocen z ćwiczeń oraz testu/odpowiedzi ustnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.