Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS2-1MBS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem realizacji zajęć student powinien: • poprawnie posługiwać się terminologią z zakresu psychologii ogólnej i społecznej, dydaktyki ogólnej, pedagogiki społecznej, socjologii wychowania; • posiadać wiedzę o podstawowych procesach psychologicznych i pedagogicznych charakteryzujących rozwój dzieci i dorosłych o specjalnych potrzebach; • posiadać wiedzę o zjawiskach pedagogicznych, społecznych - ich istocie, przyczyn, złożoności - rodzajów/wymiarów, ich skutków, możliwości ich wzmacniania/ ograniczania; Przyjmuje się, że realizacja treści kształcenia z przedmiotu umożliwi zapoznanie studentów z podstawami metodologii badań w naukach społecznych, opracowywaniem koncepcji badań oraz postępowaniem w badaniach naukowych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z założeniami filozoficznymi (ontologiczne, epistemologiczne) i metodologicznymi empirycznych badań społecznych ilościowych i jakościowych; z koncepcjami rozwoju nauki, znaczeniem paradygmatów w rozwoju nauki, procesami poznania naukowego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia drugiego stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, M_3 (Moduł metodologiczny) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/ semestr: I rok, sem. I Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): podstawy pedagogiki, teoria wychowania, dydaktyka ogólna, socjologia wychowania, pedagogika społeczna Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1.Wiedza o pedagogice jako nauce oraz o naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach. 2.Podstawowa wiedza o projektowaniu badań ilościowych w naukach społecznych i ich przeprowadzaniu. 3.Znajomość metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach społecznych. 4.Umiejętność krytycznej analizy realiów praktyki społecznej, która poddawana jest badaniom. Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, konsultacje Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 10 godz. Czytanie zaleconej literatury: 8 godz. Przygotowanie do zaliczenia: 10 godz. Udział w konsultacjach: 2 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 12 godz. o charakterze praktycznym: 30 godz. (1 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004, PWN. • Blaikie N., Designing Social Research, Cambridge 2009, Polity Press. • Galewicz W. (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych, Kraków 2009, Universitas. • Kubinowski D., Nowak M. (red.) Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Impuls, Kraków, 2006. • Nowak S., Metodologia badań socjologicznych, Warszawa 2009, PWN. • Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Impuls, Kraków 2018. • Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006, GWP. • Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010, GWP. Literatura uzupełniająca: • Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Szmidt K. (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Impuls, Kraków 2010. • Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Literatura uzupełniająca: Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Szmidt K. (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Impuls, Kraków 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student/studentka • ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o pedagogice jako nauce oraz o jej metodologicznych powiązaniach z innymi naukami (KA7_WG2); • ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki metodologicznej pedagogiki (zna główne orientacje/ paradygmaty badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; wyjaśnia postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) (KA7_WG4); • ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w realizacji badań naukowych (KA7_WK8); • posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań (KA7_UO1); • potrafi sprawnie posługiwać się wybraną teorią i wykorzystuje ją do opracowania koncepcji badań (KA7_UO3); • jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej(KA7_KO1); |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: kolokwium pisemne, pytania otwarte, wymagające wyjaśnienia, porównania, podawania trafnych przykładów. Ocena dostateczna – min. 51% punktów; 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Skrócony opis: Zapoznanie studentów z założeniami filozoficznymi (ontologiczne, epistemologiczne) i metodologicznymi empirycznych badań społecznych ilościowych i jakościowych; z koncepcjami rozwoju nauki, znaczeniem paradygmatów w rozwoju nauki, procesami poznania naukowego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia drugiego stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, M_3 (Moduł metodologiczny) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/ semestr: I rok, sem. I Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): podstawy pedagogiki, teoria wychowania, dydaktyka ogólna, socjologia wychowania, pedagogika społeczna |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004, PWN. • Blaikie N., Designing Social Research, Cambridge 2009, Polity Press. • Galewicz W. (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych, Kraków 2009, Universitas. • Kubinowski D., Nowak M. (red.) Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Impuls, Kraków, 2006. • Nowak S., Metodologia badań socjologicznych, Warszawa 2009, PWN. • Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Impuls, Kraków 2018. • Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006, GWP. • Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010, GWP. Literatura uzupełniająca: • Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Szmidt K. (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Impuls, Kraków 2010. • Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Literatura uzupełniająca: Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Szmidt K. (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Impuls, Kraków 2010. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.