Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 380-OS2-1POG |
| Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
| Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
| Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
| Grupy: |
1 rok 2st. POW stac. sem. zimowy |
| Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: • doprowadzenie studentów do poprawnego posługiwania się kategoriami pojęciowymi współczesnych nauk pedagogicznych współczesnej pedagogiki; • zapoznanie ze złożonością i zmiennością relacji między teorią i praktyką edukacyjną; • zapoznanie z założeniami rozwoju pedagogiki (pedagogiki ogólnej) i praktyki edukacyjnej (w tym także oświatowej); • nabycie umiejętności budowania „mapy” pojęciowej dla wybranych orientacji w pedagogice i pedagogii; • nabycie umiejętności poprawnego formułowania problemów oraz tworzenia dyrektyw i projektów, które mogłyby być egzemplifikowane w przyszłych działaniach praktycznych (edukacyjnych) absolwentów; • kształtowanie umiejętności formułowania problemów badawczych osadzonych w kontekście filozoficznym, teoretycznym i historycznym. |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: • Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008 • Benner D., Pedagogika ogólna, tłum. D. Stępkowski, Warszawa 2015. • Schulz R. Szkice z pedagogiki ogólnej, Toruń 2016. • Rutkowiak J., Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości, [W:]Wprowadzenie do pedagogiki. T. Jaworska, R. Leppert (red.), Kraków 1996 LUB [W:] Ewolucja tożsamości pedagogiki, H. Kwiatkowska (red.), Warszawa 1994. • Pedagogika. T.1 i 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003. • Pedagogika. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019. • Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. • Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk 2003. • Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012. • Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków 2000. • Illich I.: Społeczeństwo bez szkoły, Warszawa 1986, (ważna przedmowa B. Suchodolskiego). • Suchodolski B., Wojnar I.: Humanizm i edukacja humanistyczna, Warszawa 1988, ( wstęp i artykuł z zakończenia: Leśnodorskiego B., Wołoszyna S., Lament C. ). • Kontestacje pedagogiczne, Śliwerski B. ( red.), Kraków 1995. • Prokopiuk W.: Samokształcenie nauczycieli w kontekście humanistycznego paradygmatu rozwoju człowieka, Białystok 1998 Literatura uzupełniająca • T. Szkudlarek. Pedagogie amerykańskiego postmodernizmu: edukacja wobec kulturowego przełomu. W: Spory o edukację… L. Witkowski, Z. Kwieciński (red.)Warszawa 1993. • Rozwój pedagogiki ogólnej. Bogaj A. (red.). Warszawa - Kielce 2001. • Blusz K.: Edukacja i wyzwolenie. Kraków 1992. • Schoenebeck H.: Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994. • Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych. T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Bydgoszcz 2005. • Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości. Bydgoszcz 2000. • Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna. M. Myszkowska-Litwa (red.), Kraków 2011. |
| Efekty uczenia się: |
Student: KP7_WG1 zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym P7_WG2 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk KP7_WG3 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania KP7_UW2 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych KP7_UU1 potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych KP7_KK3 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga KP7_KR1 jest wrażliwy na problemy opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne |
| Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne. Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenia cząstkowe ćwiczeń (kolokwium), ocena aktywności studenta na ćwiczeniach, pisemne prace zespołowe na ćwiczeniach, samoocena studentów, zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin. 51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia ćwiczeń i wykładu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej. 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Katarzyna Szorc | |
| Prowadzący grup: | Katarzyna Szorc | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Katarzyna Szorc | |
| Prowadzący grup: | Katarzyna Szorc | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Katarzyna Szorc | |
| Prowadzący grup: | Katarzyna Szorc | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: • doprowadzenie studentów do poprawnego posługiwania się kategoriami pojęciowymi współczesnych nauk pedagogicznych współczesnej pedagogiki; • zapoznanie ze złożonością i zmiennością relacji między teorią i praktyką edukacyjną; • zapoznanie z założeniami rozwoju pedagogiki (pedagogiki ogólnej) i praktyki edukacyjnej (w tym także oświatowej); • nabycie umiejętności budowania „mapy” pojęciowej dla wybranych orientacji w pedagogice i pedagogii; • nabycie umiejętności poprawnego formułowania problemów oraz tworzenia dyrektyw i projektów, które mogłyby być egzemplifikowane w przyszłych działaniach praktycznych (edukacyjnych) absolwentów; • kształtowanie umiejętności formułowania problemów badawczych osadzonych w kontekście filozoficznym, teoretycznym i historycznym. |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: • Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008 • Benner D., Pedagogika ogólna, tłum. D. Stępkowski, Warszawa 2015. • Schulz R. Szkice z pedagogiki ogólnej, Toruń 2016. • Rutkowiak J., Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości, [W:]Wprowadzenie do pedagogiki. T. Jaworska, R. Leppert (red.), Kraków 1996 LUB [W:] Ewolucja tożsamości pedagogiki, H. Kwiatkowska (red.), Warszawa 1994. • Pedagogika. T.1 i 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003. • Pedagogika. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2019. • Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. • Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk 2003. • Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012. • Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków 2000. • Illich I.: Społeczeństwo bez szkoły, Warszawa 1986, (ważna przedmowa B. Suchodolskiego). • Suchodolski B., Wojnar I.: Humanizm i edukacja humanistyczna, Warszawa 1988, ( wstęp i artykuł z zakończenia: Leśnodorskiego B., Wołoszyna S., Lament C. ). • Kontestacje pedagogiczne, Śliwerski B. ( red.), Kraków 1995. • Prokopiuk W.: Samokształcenie nauczycieli w kontekście humanistycznego paradygmatu rozwoju człowieka, Białystok 1998 Literatura uzupełniająca • T. Szkudlarek. Pedagogie amerykańskiego postmodernizmu: edukacja wobec kulturowego przełomu. W: Spory o edukację… L. Witkowski, Z. Kwieciński (red.)Warszawa 1993. • Rozwój pedagogiki ogólnej. Bogaj A. (red.). Warszawa - Kielce 2001. • Blusz K.: Edukacja i wyzwolenie. Kraków 1992. • Schoenebeck H.: Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994. • Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych. T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Bydgoszcz 2005. • Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości. Bydgoszcz 2000. • Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna. M. Myszkowska-Litwa (red.), Kraków 2011. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
