Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie cz.1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-OS2-1SEM1
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie cz.1
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok 2st. POW stac. sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem seminarium magisterskiego jest rozwijanie wiedzy i umiejętności naukowo-badawczych Studentek i Studentów, niezbędnych do przygotowania pracy magisterskiej z zakresu szeroko pojętej resocjalizacji (uwzględniającej oddziaływania profilaktyczne w środowisku otwartym, działalność resocjalizacyjną w wymiarze instytucjonalnym oraz inicjatywy readaptacyjne i reintegracyjne),

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki Studia stacjonarne II stopnia

Przedmiot obowiązkowy,

grupa przedmiotów dyplomowe

Pedagogika

Rok studiów I/sem. I

Liczba godz.: 60 godz. seminarium

Wymagania wstępne: brak

Punkty ECTS - 10

Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem, metoda problemowa

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach - 60 godz.

Udział w konsultacjach – 45 godz.

Przygotowanie do zajęć - 90 godz.

Realizacja badań - 45 godz.

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 30 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 105 h - 4 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 165h - 6 ECTS

Literatura:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Tłum. W. Betkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Denzin, N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010). Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (red.). (2010). Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grzybowski P,, Sawicki K. (2010) Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, IMPULS.

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.

Pozostała literatura zgodnie z tematyką prac magisterskich.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach

społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)(KP7_WG4),

ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę (KP7_WG5),

ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym (KP7_WG6),

ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach (KP7_WK3),

ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki

zawodowej (KP7_WK8).

W zakresie umiejętności student:

posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i

przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych (KP7_UW1),

potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu

pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych

problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych,

kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KP7_UW2),

posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów,

wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w

kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych

autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) (KP7_UK3),

posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w

metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze,

dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze;

opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski,

wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny

pedagogiki (KP7_UO1),

potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w

celu analizowania podejmowanych działań praktycznych (KP7_UO3),

W zakresie kompetencji społecznych student:

jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób

profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i

formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i

cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej);

poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych (KP7_KO1),

odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy,

podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się

odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać,

wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje

to podejście wśród innych (KP7_KO2)

Metody i kryteria oceniania:

- Przygotowanie wersji roboczej części teoretycznej w oparciu o analizę literatury przedmiotu oraz danych wtórnych

- Obecność i aktywność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Bajkowski, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Marta Kowalczuk-Walędziak, Jerzy Nikitorowicz, Mirosław Sobecki
Prowadzący grup: Tomasz Bajkowski, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Jerzy Nikitorowicz, Mirosław Sobecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Misiejuk, Jolanta Muszyńska
Prowadzący grup: Dorota Misiejuk, Jolanta Muszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Dobór i wykorzystanie źródeł. Przypisy bibliograficzne. Przygotowanie i analiza indywidualnych metodologicznych koncepcji badawczych. Opracowanie narzędzi badawczych i przygotowanie do badań terenowych.

Pełny opis:

Przygotowanie i analiza rozdziału teoretycznego, zawierającego prezentację badanej problematyki w świetle literatury przedmiotu.

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: I rok I stop, sem 1 i 2

30 godzin ćwiczeń w semestrze

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 10 godz.,

- przygotowanie do zajęć 10 godz

- przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.

Razem: 60 godzin, co odpowiada 2 ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. - 1 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: …. godz. - 1 ECTS

Literatura:

Latour, B. (2010). Splatając na nowo to co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora- sieci.

Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych, Kraków

Lewicka M., (2002) Psychologia miejsca, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa

Putnam R.D. (2008). Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Warszawa

Wojciszke, B., Cieślak, M. (2014). Orientacja sprawcza i wspólnotowa a wybrane aspekty funkcjonowania zdrowotnego i społecznego. Psychologia Społeczna, 9(3), 30.

Wojciszke, B., Szlendak, M. A. (2010). Skale do pomiaru orientacji sprawczej i wspólnotowej. Psychologia społeczna, 5(1), 57–70.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)