Seminarium magisterskie cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS2-1SEM1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie cz.1 |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem seminarium magisterskiego jest rozwijanie wiedzy i umiejętności naukowo-badawczych Studentek i Studentów, niezbędnych do przygotowania pracy magisterskiej z zakresu szeroko pojętej resocjalizacji (uwzględniającej oddziaływania profilaktyczne w środowisku otwartym, działalność resocjalizacyjną w wymiarze instytucjonalnym oraz inicjatywy readaptacyjne i reintegracyjne), |
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki Studia stacjonarne II stopnia Przedmiot obowiązkowy, grupa przedmiotów dyplomowe Pedagogika Rok studiów I/sem. I Liczba godz.: 60 godz. seminarium Wymagania wstępne: brak Punkty ECTS - 10 Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem, metoda problemowa Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach - 60 godz. Udział w konsultacjach – 45 godz. Przygotowanie do zajęć - 90 godz. Realizacja badań - 45 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 30 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 105 h - 4 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 165h - 6 ECTS |
Literatura: |
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Tłum. W. Betkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin, N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010). Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (red.). (2010). Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN. Grzybowski P,, Sawicki K. (2010) Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, IMPULS. Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP. Pozostała literatura zgodnie z tematyką prac magisterskich. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)(KP7_WG4), ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę (KP7_WG5), ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym (KP7_WG6), ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach (KP7_WK3), ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej (KP7_WK8). W zakresie umiejętności student: posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych (KP7_UW1), potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KP7_UW2), posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) (KP7_UK3), posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki (KP7_UO1), potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych (KP7_UO3), W zakresie kompetencji społecznych student: jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych (KP7_KO1), odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych (KP7_KO2) |
Metody i kryteria oceniania: |
- Przygotowanie wersji roboczej części teoretycznej w oparciu o analizę literatury przedmiotu oraz danych wtórnych - Obecność i aktywność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
SEM
SEM
SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Bajkowski, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Marta Kowalczuk-Walędziak, Jerzy Nikitorowicz, Mirosław Sobecki | |
Prowadzący grup: | Tomasz Bajkowski, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Jerzy Nikitorowicz, Mirosław Sobecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Misiejuk, Jolanta Muszyńska | |
Prowadzący grup: | Dorota Misiejuk, Jolanta Muszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Dobór i wykorzystanie źródeł. Przypisy bibliograficzne. Przygotowanie i analiza indywidualnych metodologicznych koncepcji badawczych. Opracowanie narzędzi badawczych i przygotowanie do badań terenowych. |
|
Pełny opis: |
Przygotowanie i analiza rozdziału teoretycznego, zawierającego prezentację badanej problematyki w świetle literatury przedmiotu. Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: I rok I stop, sem 1 i 2 30 godzin ćwiczeń w semestrze Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. - udział w konsultacjach: 10 godz., - przygotowanie do zajęć 10 godz - przygotowanie do zaliczenia: 10 godz. Razem: 60 godzin, co odpowiada 2 ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. - 1 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: …. godz. - 1 ECTS |
|
Literatura: |
Latour, B. (2010). Splatając na nowo to co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora- sieci. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych, Kraków Lewicka M., (2002) Psychologia miejsca, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa Putnam R.D. (2008). Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Warszawa Wojciszke, B., Cieślak, M. (2014). Orientacja sprawcza i wspólnotowa a wybrane aspekty funkcjonowania zdrowotnego i społecznego. Psychologia Społeczna, 9(3), 30. Wojciszke, B., Szlendak, M. A. (2010). Skale do pomiaru orientacji sprawczej i wspólnotowej. Psychologia społeczna, 5(1), 57–70. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.