Warsztaty pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS2-2GMR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmioty wprowadzające: psychologia rozwojowa, diagnostyka pedagogiczna, metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Skrócony opis: |
- zapoznanie z funkcjonowaniem systemu opieki i wsparcia rodziny w Polsce (aspekty prawne) - przygotowanie studentów do pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych - kształtowanie umiejętności diagnozy grupy wychowawczej oraz umiejętności odpowiedniego doboru środków i metod do realizacji zajęć w grupie |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek - Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku Nazwa kierunku studiów Pedagogika Poziom kształcenia Studia drugiego stopnia Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne Kod przedmiotu 380-OS2-2GMR Język przedmiotu Język polski Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – specjalnościowy (M_5) Rok studiów /semestr II rok, semestr 3 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - Ćwiczenia – 45 godzin Punkty ECTS - 4.00 Bilans nakładu pracy studenta Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach 45 godz. Udział w konsultacjach 5 godz. RAZEM 50 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zaliczenia 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 20 godz. RAZEM 50 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100 godzin 100 godzin : 25 godzin = 4.00 ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami (liczba godzin, punkty ECTS): - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin -2.00 ECTS - o charakterze praktycznym - 50 godzin- 2.00 ECTS |
Literatura: |
K.Adams, G.J.Galanes, Komunikacja w grupach, Warszawa 2008 S. Badora, Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej, Tarnobrzeg 2006 Z. Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, tom I i II, Olsztyn 2006 Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, J. Brągiel, S. Badora (red.), Opole 2005 G. Gajewska, Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2006 Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychofizycznych, Wrocław 1994 Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2004 Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000 Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa 1994 Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1998 Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo- wychowawcze, D. Wosik- Kawala (red.), Lublin 2011 Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2011 nr 149 poz. 887 USTAWA z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, Dziennik Ustaw 2016 poz. 1583 Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej, Dziennik Ustaw nr 292 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • K_W13- ma pogłębioną i uporządkowana wiedze o środowiskach wychowawczych, ich specyfice, procesach w nich zachodzących. • K_W15- ma uporządkowana wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej, terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach. Umiejętności: • K_U08- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych. • K_U10 - potrafi wybrać i zastosować i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych. Kompetencje: • K_K04- utożsamia się z wartościami, celami zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia, • zaliczenie na ocenę Formy zaliczenia • obecność na zajęciach dydaktycznych; • aktywność studenta na zajęciach; • ocena z prezentacji pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych z wykorzystaniem znanych metod (prowadzenie przez studentów fragmentu zajęć w parach) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Namiotko | |
Prowadzący grup: | Urszula Namiotko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Namiotko, Emilia Żyłkiewicz-Płońska | |
Prowadzący grup: | Urszula Namiotko, Emilia Żyłkiewicz-Płońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.