Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat poradniczo-doradczy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-OS2-2GMS
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat poradniczo-doradczy
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. POW stac. sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 5.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość prawidłowości funkcjonowania rodziny w poszczególnych cyklach życia, znajomość specyfiki i źródeł pojawiających się kryzysów. Przedmioty wprowadzające: Diagnostyka pedagogiczna, Psychologia rozwojowa, Pedagogika społeczna

Skrócony opis:

· Zapoznanie z modelowymi działaniami doradców oraz metodami i technikami wykorzystywanymi w pracy z klientem.

· Zapoznanie z elementarną wiedzą oraz umiejętnościami działań poradniczych podejmowanych względem rodziny.

· Opanowanie warsztatu pracy doradcy rodziny, poprzez nabycie umiejętności pomocnych w wykorzystywaniu technik w zależności od wybranego modelu działania, specyfiki problemu oraz kontekstu sytuacyjnego.

· Zapoznanie z praktycznym zastosowaniem wybranych technik w pracy

z klientem.

Pełny opis:

Nazwa kierunku studiów - Pedagogika

Poziom kształcenia - Studia drugiego stopnia

Profil studiów - Ogólnoakademicki

Forma studiów - stacjonarne

Język przedmiotu - język polski

Kod przedmiotu - 380-OS2-2GMS

Rodzaj przedmiotu - Status przedmiotu – specjalnościowy

Rok studiów /semestr - II rok, 4 semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 35 godzin ćwiczeń

Punkty ECTS - 5.00

Bilans nakładu pracy studenta

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w ćwiczeniach 35 godz.

Udział w konsultacjach 40 godz.

RAZEM 75 godzin

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do zaliczenia 30 godz.

Przygotowanie do ćwiczeń 20 godz.

RAZEM 50 godzin

Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 125 godzin

125 godzin : 25 godzin = 5.00 ECTS

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami (liczba godzin, punkty ECTS):

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 75godzin - 2 ECTS

o charakterze praktycznym - 50 - 3 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Alicja Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011

Alicja Kargulowa, Poradoznastwo- kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Barbara Skałbania, Poradnictwo Pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009

Colin Feltham, Ian Horton (red.), Psychoterapia i poradnictwo, tom I i II, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013

Stephen Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań 2000

A. Weissbrot- Koziarska, Poradnictwo socjalne dla rodzin: podręcznik akademicki, Wydaw. Uniw. Opolskiego, Opole 2012

U. Gruca-Miąsik, Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania, prawa, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, 2011

E. Gmurzyńska i Rafał Morek (red.), Mediacje: teoria i praktyka, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2009

H. Stierlin, I. Rucker-Embden, N. Wetzel, M. Wirsching, Pierwszy wywiad z rodziną. Wydaw. GWP, 1999, przekład M.Kacmajor,

E.Zubrzycka, Cz. Czabała, S. Kluczyńska, Poradnictwo psychologiczne, PWN, Warszawa 2015

T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości , Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2014

T. Wolańczyk, Jadwiga Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Kraków 2005

Izabela Stańczyk, Doradztwo personalne i zawodowe, Difin, Warszawa 2013

Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne, PWN, Warszawa 1997

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni

psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poz. 199).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (DZ.U. poz. 1647)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1743)

Literatura uzupełniająca:

B. Majerek (red.), Zjawisko niechęci wobec szkoły, studium empiryczne szkolnej absencji, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej,Kraków 2007

S. G. Mattis, T. H.Ollendick, Lęk i fobie nastolatków: jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki, Gdańskie Wydaw.Psychologiczne, Gdańsk 2004, przekład Ewa Zaremba -Popławska

E.Jarosz, E.Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2006

D. Miskimin, Jack Stewart, Coaching rodzicielski: jak pomóc swojemu dziecku rozwinąć skrzydła i w pełni realizować jego potencjał, Academica SWPW 2011, przekład Marzena Sobczak

E. Górniewicz, Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci, Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000

J. Mickiewicz: Jedynka z ortografii- rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym, Towarzystwo Naukowe

Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora"Toruń, Toruń 1997

B. Kaja, Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2001

E. Crary, Od kłótni do współpracy : praktyczny poradnik rozwiązywania dziecięcych problemów i sytuacji konfliktowych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej 2011, przekł. Marzena Sobczak

A. Paszkowska – Rogacz, Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa 2002.

A. Stopińska-Pająk (red.), Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy, rynek pracy, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2006

B. Wojtasik, Wybór doradcy zawodu przez rodziców i nauczycieli, WOW WOM, Wrocław 1993

B. Baraniak,(red.), Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej, IBE, Warszawa 2007.

J. Guichard, M. Huteau, Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Oficyna Wydawnicza „Impuls", Kraków 2005

D. Kukla , (red), Komunikacja w doradztwie zawodowym, w ITE, Radom 2008

R. Parzęcki, Poradnictwo zawodowe w kształtowaniu kariery zawodowej, [w:] Pedagogika pracy w kontekście integracji europejskiej,

Z. Jasiński, I. Mudrecka (red.), Praca w systemie wychowawczym Ochotniczych Hufców Pracy ,Komenda Główna Ochotniczych Hufców

Pracy w Warszawie, Opolska Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy, Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu

Opolskiego. - Opole ; Dobieszków : "Antykwa", 2002

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia (odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia)

WIEDZA

ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W15)

ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej w poradnictwie i doradztwie (K_W16)

UMIEJĘTNOŚCI

potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (K_U02)

potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych (K_U09)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych (K_K06)

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia audytoryjne:

· praca w grupach

· dyskusja

· pogadanka

Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 35 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michalina Stankiewicz
Prowadzący grup: Michalina Stankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

· Zapoznanie z modelowymi działaniami doradców oraz metodami i technikami wykorzystywanymi w pracy z klientem.

· Zapoznanie z elementarną wiedzą oraz umiejętnościami działań poradniczych podejmowanych względem rodziny.

· Opanowanie warsztatu pracy doradcy rodziny, poprzez nabycie umiejętności pomocnych w wykorzystywaniu technik w zależności od wybranego modelu działania, specyfiki problemu oraz kontekstu sytuacyjnego.

· Zapoznanie z praktycznym zastosowaniem wybranych technik w pracy

z klientem.

Pełny opis:

Nazwa kierunku studiów - Pedagogika

Poziom kształcenia - Studia drugiego stopnia

Profil studiów - Ogólnoakademicki

Forma studiów - stacjonarne

Język przedmiotu - język polski

Kod przedmiotu - 380-OS2-2GMS

Rodzaj przedmiotu - Status przedmiotu – specjalnościowy

Rok studiów /semestr - II rok, 4 semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 35 godzin ćwiczeń

Punkty ECTS - 5.00

Bilans nakładu pracy studenta

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w ćwiczeniach 35 godz.

Udział w konsultacjach 40 godz.

RAZEM 75 godzin

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do zaliczenia 30 godz.

Przygotowanie do ćwiczeń 20 godz.

RAZEM 50 godzin

Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 125 godzin

125 godzin : 25 godzin = 5.00 ECTS

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami (liczba godzin, punkty ECTS):

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 75godzin - 2 ECTS

o charakterze praktycznym - 50 - 3 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011

Kargulowa A., Poradoznastwo - kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Skałbania B., Poradnictwo Pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009

Feltham C., Horton I. (red.), Psychoterapia i poradnictwo, tom I i II, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013

Murgatroyd S., Poradnictwo i pomoc, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań 2000

Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin: podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012

Gruca-Miąsik U., Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania, prawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011

Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje: teoria i praktyka, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2009

Stierlin H., Rucker-Embden I., Wetzel N., Wirsching M., Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,1999

Zubrzycka E., Czabała Cz., Kluczyńska S., Poradnictwo psychologiczne, PWN, Warszawa 2015

Bajkowski T., Sawicki K., Namiotko U. (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości , Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014

Wolańczyk T., Komender J. (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Kraków 2005

Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Difin, Warszawa 2013

Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne, PWN, Warszawa 1997

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poz. 199).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (DZ.U. poz. 1647)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1743)

Literatura uzupełniająca:

Majerek B. (red.), Zjawisko niechęci wobec szkoły, studium empiryczne szkolnej absencji, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007

Mattis S. G., Ollendick T. H., Lęk i fobie nastolatków: jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, przekład Ewa Zaremba-Popławska

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006

Miskimin D., Stewart J., Coaching rodzicielski: jak pomóc swojemu dziecku rozwinąć skrzydła i w pełni realizować jego potencjał, Academica SWPW 2011, przekład Marzena Sobczak

Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000

Mickiewicz J., Jedynka z ortografii - rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora" Toruń, Toruń 1997

Kaja B., Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2001

Crary E., Od kłótni do współpracy: praktyczny poradnik rozwiązywania dziecięcych problemów i sytuacji konfliktowych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej 2011, przekł. Marzena Sobczak

Paszkowska–Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa 2002

Stopińska-Pająk A. (red.), Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy, rynek pracy, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2006

Wojtasik B., Wybór doradcy zawodu przez rodziców i nauczycieli, Wrocławska Oficyna Nauczycielska, Wrocław 1993

Baraniak B.(red.), Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej, Wydawnictwo IBE, Warszawa 2007.

Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Oficyna Wydawnicza „Impuls", Kraków 2005

Kukla D., (red), Komunikacja w doradztwie zawodowym, Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2008

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chomiuk
Prowadzący grup: Anna Chomiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)