Warsztat poradniczo-doradczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS2-2GMS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat poradniczo-doradczy |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość prawidłowości funkcjonowania rodziny w poszczególnych cyklach życia, znajomość specyfiki i źródeł pojawiających się kryzysów. Przedmioty wprowadzające: Diagnostyka pedagogiczna, Psychologia rozwojowa, Pedagogika społeczna |
Skrócony opis: |
· Zapoznanie z modelowymi działaniami doradców oraz metodami i technikami wykorzystywanymi w pracy z klientem. · Zapoznanie z elementarną wiedzą oraz umiejętnościami działań poradniczych podejmowanych względem rodziny. · Opanowanie warsztatu pracy doradcy rodziny, poprzez nabycie umiejętności pomocnych w wykorzystywaniu technik w zależności od wybranego modelu działania, specyfiki problemu oraz kontekstu sytuacyjnego. · Zapoznanie z praktycznym zastosowaniem wybranych technik w pracy z klientem. |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów - Pedagogika Poziom kształcenia - Studia drugiego stopnia Profil studiów - Ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Język przedmiotu - język polski Kod przedmiotu - 380-OS2-2GMS Rodzaj przedmiotu - Status przedmiotu – specjalnościowy Rok studiów /semestr - II rok, 4 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 35 godzin ćwiczeń Punkty ECTS - 5.00 Bilans nakładu pracy studenta Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach 35 godz. Udział w konsultacjach 40 godz. RAZEM 75 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zaliczenia 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 20 godz. RAZEM 50 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 125 godzin 125 godzin : 25 godzin = 5.00 ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami (liczba godzin, punkty ECTS): wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 75godzin - 2 ECTS o charakterze praktycznym - 50 - 3 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Alicja Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 Alicja Kargulowa, Poradoznastwo- kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Barbara Skałbania, Poradnictwo Pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009 Colin Feltham, Ian Horton (red.), Psychoterapia i poradnictwo, tom I i II, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013 Stephen Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań 2000 A. Weissbrot- Koziarska, Poradnictwo socjalne dla rodzin: podręcznik akademicki, Wydaw. Uniw. Opolskiego, Opole 2012 U. Gruca-Miąsik, Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania, prawa, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, 2011 E. Gmurzyńska i Rafał Morek (red.), Mediacje: teoria i praktyka, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2009 H. Stierlin, I. Rucker-Embden, N. Wetzel, M. Wirsching, Pierwszy wywiad z rodziną. Wydaw. GWP, 1999, przekład M.Kacmajor, E.Zubrzycka, Cz. Czabała, S. Kluczyńska, Poradnictwo psychologiczne, PWN, Warszawa 2015 T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości , Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2014 T. Wolańczyk, Jadwiga Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Kraków 2005 Izabela Stańczyk, Doradztwo personalne i zawodowe, Difin, Warszawa 2013 Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne, PWN, Warszawa 1997 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poz. 199). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (DZ.U. poz. 1647) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1743) Literatura uzupełniająca: B. Majerek (red.), Zjawisko niechęci wobec szkoły, studium empiryczne szkolnej absencji, Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej,Kraków 2007 S. G. Mattis, T. H.Ollendick, Lęk i fobie nastolatków: jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki, Gdańskie Wydaw.Psychologiczne, Gdańsk 2004, przekład Ewa Zaremba -Popławska E.Jarosz, E.Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2006 D. Miskimin, Jack Stewart, Coaching rodzicielski: jak pomóc swojemu dziecku rozwinąć skrzydła i w pełni realizować jego potencjał, Academica SWPW 2011, przekład Marzena Sobczak E. Górniewicz, Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci, Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000 J. Mickiewicz: Jedynka z ortografii- rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora"Toruń, Toruń 1997 B. Kaja, Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2001 E. Crary, Od kłótni do współpracy : praktyczny poradnik rozwiązywania dziecięcych problemów i sytuacji konfliktowych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej 2011, przekł. Marzena Sobczak A. Paszkowska – Rogacz, Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa 2002. A. Stopińska-Pająk (red.), Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy, rynek pracy, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2006 B. Wojtasik, Wybór doradcy zawodu przez rodziców i nauczycieli, WOW WOM, Wrocław 1993 B. Baraniak,(red.), Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej, IBE, Warszawa 2007. J. Guichard, M. Huteau, Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Oficyna Wydawnicza „Impuls", Kraków 2005 D. Kukla , (red), Komunikacja w doradztwie zawodowym, w ITE, Radom 2008 R. Parzęcki, Poradnictwo zawodowe w kształtowaniu kariery zawodowej, [w:] Pedagogika pracy w kontekście integracji europejskiej, Z. Jasiński, I. Mudrecka (red.), Praca w systemie wychowawczym Ochotniczych Hufców Pracy ,Komenda Główna Ochotniczych Hufców Pracy w Warszawie, Opolska Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy, Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. - Opole ; Dobieszków : "Antykwa", 2002 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia (odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia) WIEDZA ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W15) ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej w poradnictwie i doradztwie (K_W16) UMIEJĘTNOŚCI potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (K_U02) potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych (K_U09) KOMPETENCJE SPOŁECZNE odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia audytoryjne: · praca w grupach · dyskusja · pogadanka Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 35 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michalina Stankiewicz | |
Prowadzący grup: | Michalina Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
· Zapoznanie z modelowymi działaniami doradców oraz metodami i technikami wykorzystywanymi w pracy z klientem. · Zapoznanie z elementarną wiedzą oraz umiejętnościami działań poradniczych podejmowanych względem rodziny. · Opanowanie warsztatu pracy doradcy rodziny, poprzez nabycie umiejętności pomocnych w wykorzystywaniu technik w zależności od wybranego modelu działania, specyfiki problemu oraz kontekstu sytuacyjnego. · Zapoznanie z praktycznym zastosowaniem wybranych technik w pracy z klientem. |
|
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów - Pedagogika Poziom kształcenia - Studia drugiego stopnia Profil studiów - Ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Język przedmiotu - język polski Kod przedmiotu - 380-OS2-2GMS Rodzaj przedmiotu - Status przedmiotu – specjalnościowy Rok studiów /semestr - II rok, 4 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 35 godzin ćwiczeń Punkty ECTS - 5.00 Bilans nakładu pracy studenta Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach 35 godz. Udział w konsultacjach 40 godz. RAZEM 75 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zaliczenia 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 20 godz. RAZEM 50 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 125 godzin 125 godzin : 25 godzin = 5.00 ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami (liczba godzin, punkty ECTS): wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 75godzin - 2 ECTS o charakterze praktycznym - 50 - 3 ECTS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 Kargulowa A., Poradoznastwo - kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Skałbania B., Poradnictwo Pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009 Feltham C., Horton I. (red.), Psychoterapia i poradnictwo, tom I i II, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013 Murgatroyd S., Poradnictwo i pomoc, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań 2000 Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin: podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012 Gruca-Miąsik U., Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania, prawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011 Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje: teoria i praktyka, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2009 Stierlin H., Rucker-Embden I., Wetzel N., Wirsching M., Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,1999 Zubrzycka E., Czabała Cz., Kluczyńska S., Poradnictwo psychologiczne, PWN, Warszawa 2015 Bajkowski T., Sawicki K., Namiotko U. (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości , Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014 Wolańczyk T., Komender J. (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Kraków 2005 Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Difin, Warszawa 2013 Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne, PWN, Warszawa 1997 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poz. 199). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (DZ.U. poz. 1647) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1743) Literatura uzupełniająca: Majerek B. (red.), Zjawisko niechęci wobec szkoły, studium empiryczne szkolnej absencji, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007 Mattis S. G., Ollendick T. H., Lęk i fobie nastolatków: jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, przekład Ewa Zaremba-Popławska Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006 Miskimin D., Stewart J., Coaching rodzicielski: jak pomóc swojemu dziecku rozwinąć skrzydła i w pełni realizować jego potencjał, Academica SWPW 2011, przekład Marzena Sobczak Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000 Mickiewicz J., Jedynka z ortografii - rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora" Toruń, Toruń 1997 Kaja B., Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2001 Crary E., Od kłótni do współpracy: praktyczny poradnik rozwiązywania dziecięcych problemów i sytuacji konfliktowych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej 2011, przekł. Marzena Sobczak Paszkowska–Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa 2002 Stopińska-Pająk A. (red.), Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy, rynek pracy, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2006 Wojtasik B., Wybór doradcy zawodu przez rodziców i nauczycieli, Wrocławska Oficyna Nauczycielska, Wrocław 1993 Baraniak B.(red.), Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej, Wydawnictwo IBE, Warszawa 2007. Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Oficyna Wydawnicza „Impuls", Kraków 2005 Kukla D., (red), Komunikacja w doradztwie zawodowym, Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2008 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chomiuk | |
Prowadzący grup: | Anna Chomiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.