Diagnoza i wspieranie rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-PIWN1-3GOJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i wspieranie rozwoju dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. PIW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu możliwości psychofizycznych dziecka, zaburzeń rozwojowych, specyficznych i niespecyficznych trudności w uczeniu się, metod i procedur diagnozy rozwoju dziecka oraz metod wspomagania rozwoju a także pracy terapeutycznej z uczniem wykazującym trudności w uczeniu się. Celem przedmiotu jest zapoznanie z zasadami diagnozy i postępowania pedagogiczno-terapeutycznego, rozwijanie umiejętności konstruowania i realizacji programów wspomagania rozwoju, programów terapeutycznych oraz organizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, a także kształtowanie świadomości etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania dzieci w wieku przedszkolnym i kl. I-III. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z zasadami diagnozy, wspierania rozwoju i postępowania pedagogiczno-terapeutycznego, rozwijanie umiejętności konstruowania i realizacji programów wspomagania rozwoju, programów terapeutycznych oraz organizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, a także kształtowanie świadomości etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania dzieci w wieku przedszkolnym i kl. I-III. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M_5 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna Rok studiów/semestr: III/5 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Psychologia rozwojowa, Psychopedagogiczne podstawy edukacji dziecka, Diagnostyka pedagogiczna Liczba godzin: 9 h (w), 18 h (ćw); Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, metoda ćwiczeniowa, studium przypadku, metoda projektu Punkty ECTS: 6.0; Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 9h udział w ćwiczeniach - 18h przygotowanie do ćwiczeń - 50h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego - 5h realizacja zajęć projektowych - 10h teczka prac - 15h prezentacje - 4h przygotowanie do zaliczenia - 10h zaliczenie - 1h przygotowanie do egzaminu - 24h Egzamin - 2h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 32 h; ETCS - 1,3 -O charakterze praktycznym - 118 h; ECTS - 4,7 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Brzezińska A.I., Jabłoński S., Ziółkowska B. , Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja 2 (127) s. 37-52, 2014. - Byers R., Rose R., Jak planować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.Opracowanie metodyczne dla nauczycieli.Wyd. APS, warszawa, 2012. - Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2014. - Kienig A. , O potrzebie indywidualizacji pracy z dzieckiem w okresie wczesnej edukacji. W: B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow, A. Kienig (red.) Potrzeby edukacyjne ucznia w pedagogicznej perspektywie, Wyd.Trans Humana, Białystok, 2012. - Włoch S., Włoch A. , Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wybrane problemy i rozwiązania. Wyd. Żak, 2009. - Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki, Warszawa 2014. - Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. - Piszczek M., Diagnoza i wspieranie rozwoju dziecka, Warszawa 2007 - Rembowski J., Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Zarys technik badawczych, Warszawa 1986, PWN - Ekiert-Grabowska D., Techniki socjometryczne w pracy wychowawcy klas początkowych, Katowice 1984, Uniwersytet Śląski Literatura uzupełniająca: - Bujnowska A. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i w praktyce. Lublin 2015 - Zielińska K. (red.), Wspomaganie rozwoju mowy i przygotowanie do nauki czytania i pisania: jak wspomagać rozwój przedszkolaka. Warszawa 2014 - Zielińska K. (red.), Wspomaganie rozwoju myślenia dziecięcego i kompetencji matematycznych: jak wspomagać rozwój przedszkolaka. Warszawa 2014 - Zielińska K. (red.), Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego: jak wspomagać rozwój przedszkolaka. Warszawa 2014 - Brzezińska A., Droga do samodzielności: jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk 2009 - Straßmeier W., Interwencja wczesnodziecięca: 260 praktycznych ćwiczeń dla małych dzieci z trudnościami w rozwoju. Gdańsk 2012 - Tokarska E., Kopała J., Obserwacja dziecka. Materiały dla nauczycieli w I i II roku wychowania przedszkolnego. Warszawa 2010 - Byers R., Rose R., Jak planować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Opracowanie metodyczne dla nauczycieli. Warszawa 2012 |
Efekty uczenia się: |
1. Ma wiedzę o specyfice rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów kl. I –III szkoły podstawowej, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, także dzieci szczególnie uzdolnionych. Posiada uporządkowaną wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w przedszkolu i kl. I-III, uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami rozwoju. 2. Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. 3. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne związane z diagnozą i wspomaganiem rozwoju dziecka. 4. Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów kl. I-III. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład konwersatoryjny, metoda ćwiczeniowa, studium przypadku, metoda projektu Formy zaliczenia przedmiotu; egzamin, zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.