Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i wspieranie rozwoju dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-PIWN1-3GOJ
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i wspieranie rozwoju dziecka
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok 1st. PIW niestac.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu możliwości psychofizycznych dziecka, zaburzeń rozwojowych, specyficznych i niespecyficznych trudności w uczeniu się, metod i procedur diagnozy rozwoju dziecka oraz metod wspomagania rozwoju a także pracy terapeutycznej z uczniem wykazującym trudności w uczeniu się. Celem przedmiotu jest zapoznanie z zasadami diagnozy i postępowania pedagogiczno-terapeutycznego, rozwijanie umiejętności konstruowania i realizacji programów wspomagania rozwoju, programów terapeutycznych oraz organizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, a także kształtowanie świadomości etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania dzieci w wieku przedszkolnym i kl. I-III.

Skrócony opis:

Zapoznanie z zasadami diagnozy, wspierania rozwoju i postępowania pedagogiczno-terapeutycznego, rozwijanie umiejętności konstruowania i realizacji programów wspomagania rozwoju, programów terapeutycznych oraz organizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, a także kształtowanie świadomości etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania dzieci w wieku przedszkolnym i kl. I-III.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M_5

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna

Rok studiów/semestr: III/5

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Psychologia rozwojowa, Psychopedagogiczne podstawy edukacji dziecka, Diagnostyka pedagogiczna

Liczba godzin: 9 h (w), 18 h (ćw);

Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, metoda ćwiczeniowa, studium przypadku, metoda projektu

Punkty ECTS: 6.0;

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach - 9h

udział w ćwiczeniach - 18h

przygotowanie do ćwiczeń - 50h

udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h

przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego - 5h

realizacja zajęć projektowych - 10h

teczka prac - 15h

prezentacje - 4h

przygotowanie do zaliczenia - 10h

zaliczenie - 1h

przygotowanie do egzaminu - 24h

Egzamin - 2h

Wskaźniki ilościowe:

-Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 32 h; ETCS - 1,3

-O charakterze praktycznym - 118 h; ECTS - 4,7

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Brzezińska A.I., Jabłoński S., Ziółkowska B. , Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja 2 (127) s. 37-52, 2014.

- Byers R., Rose R., Jak planować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.Opracowanie metodyczne dla nauczycieli.Wyd. APS, warszawa, 2012.

- Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2014.

- Kienig A. , O potrzebie indywidualizacji pracy z dzieckiem w okresie wczesnej edukacji. W: B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow, A. Kienig (red.) Potrzeby edukacyjne ucznia w pedagogicznej perspektywie, Wyd.Trans Humana, Białystok, 2012.

- Włoch S., Włoch A. , Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wybrane problemy i rozwiązania. Wyd. Żak, 2009.

- Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki, Warszawa 2014.

- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

- Piszczek M., Diagnoza i wspieranie rozwoju dziecka, Warszawa 2007

- Rembowski J., Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Zarys technik badawczych, Warszawa 1986, PWN

- Ekiert-Grabowska D., Techniki socjometryczne w pracy wychowawcy klas początkowych, Katowice 1984, Uniwersytet Śląski

Literatura uzupełniająca:

- Bujnowska A. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i w praktyce. Lublin 2015

- Zielińska K. (red.), Wspomaganie rozwoju mowy i przygotowanie do nauki czytania i pisania: jak wspomagać rozwój przedszkolaka. Warszawa 2014

- Zielińska K. (red.), Wspomaganie rozwoju myślenia dziecięcego i kompetencji matematycznych: jak wspomagać rozwój przedszkolaka. Warszawa 2014

- Zielińska K. (red.), Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego: jak wspomagać rozwój przedszkolaka. Warszawa 2014

- Brzezińska A., Droga do samodzielności: jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk 2009

- Straßmeier W., Interwencja wczesnodziecięca: 260 praktycznych ćwiczeń dla małych dzieci z trudnościami w rozwoju. Gdańsk 2012

- Tokarska E., Kopała J., Obserwacja dziecka. Materiały dla nauczycieli w I i II roku wychowania przedszkolnego. Warszawa 2010

- Byers R., Rose R., Jak planować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Opracowanie metodyczne dla nauczycieli. Warszawa 2012

Efekty uczenia się:

1. Ma wiedzę o specyfice rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów kl. I –III szkoły podstawowej, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, także dzieci szczególnie uzdolnionych. Posiada uporządkowaną wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w przedszkolu i kl. I-III, uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami rozwoju.

2. Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków.

3. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne związane z diagnozą i wspomaganiem rozwoju dziecka.

4. Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów kl. I-III.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład konwersatoryjny, metoda ćwiczeniowa, studium przypadku, metoda projektu

Formy zaliczenia przedmiotu; egzamin, zaliczenie na ocenę

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)