Edukacja matematyczna z metodyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-PIWS1-3EMM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja matematyczna z metodyką |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. PIW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
Założenia (lista przedmiotów): | Podstawy pedagogiki 0800-S1-1YPPE |
Założenia (opisowo): | Do realizacji treści przedmiotu wymagana jest sprawność w posługiwaniu się wiedzą i umiejętnościami z matematyki na poziomie szkoły średniej, podstawy wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej, dydaktyki ogólnej oraz pedagogiki wczesnoszkolnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem i celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta wiedzy o psychopedagogicznych podstawach edukacji matematycznej na poziomie klas młodszych, umiejętności projektowania procesu nabywania pojęć i umiejętności matematycznych przez uczniów klas I-III, ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych sposobów stymulowania aktywności poznawczej uczniów i wspierania indywidualnego rozwoju, oraz kompetencji społecznych związanych z pełnieniem roli organizatora procesu uczenia się dziecka w młodszym wieku szkolnym. |
Pełny opis: |
profil studiów: ogólnoakademicki forma studiów: studia stacjonarne rodzaj przedmiotu: obowiązkowy M_5 dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika rok studiów/semestr: III/5 wymagania wstępne: do realizacji treści przedmiotu wymagana jest sprawność w posługiwaniu się wiedzą i umiejętnościami z matematyki na poziomie szkoły średniej, podstawy wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej, dydaktyki ogólnej oraz pedagogiki wczesnoszkolnej liczba godzin dydaktycznych: 20 godzin wykładów + 30 godzin ćwiczeń metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia, konsultacje, warsztaty grupowe, dyskusje, metody aktywizujące punkty ECTS: 4 bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach-20 godzin udział w zajęciach ćwiczeniach - 30 godzin przygotowanie do zajęć - 30 godzin przygotowanie pracy pisemnej - 20 godzin udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2 godziny przygotowanie do egzaminu - 20 godzin egzamin - 2 godziny wskaźniki ilościowe: wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela - 54 godziny, 2 pkt o charakterze praktycznym - 80 godzin, 3 pkt |
Literatura: |
Cackowska M., Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach 1-3. Poradnik metodyczny, Warszawa 1993. Dąbrowski M., Pozwólmy dzieciom myśleć! O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, Warszawa 2009. Dąbrowski M., (Za) trudne, bo trzeba myśleć, Warszawa 2013. Dąbrowski M., Edukacja matematyczna bez matematyki (w:) Klus-Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1994. Hanisz J., Matematyka w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2002. Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004. Kalinowska A., Pozwólmy dzieciom działać. Warszawa 2010. Kalinowska A. (red.), Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie, Olsztyn 2013. Kalinowska A., Poznawczy i kulturowy wymiar dezintegracji wczesnoszkolnych pojęć matematycznych (w:) Klus-Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014. Nowak-Łojewska A., Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczyciela klas I-III. Warszawa 2015. Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolne, Opole 2011. Sawicki T. (red.), Matematyka, Opole 1997. Siwek H., Nauczanie czynnościowe matematyki, Warszawa 1998. Skura M., Dziecięce strategie rozwiązywania zadań matematycznych w przedszkolu i w pierwszych latach nauczania szkolnego, Warszawa 2008. Treliński G., Kształcenie matematyczne w systemie zintegrowanym w klasach I-III, Kielce 2004. Wojnowska M., Między przekazem a odkryciem. Twórcze sposoby na rozwiązywanie zadań matematycznych przez dzieci. Kraków 2007. Czasopisma metodyczne Literatura uzupełniająca: Dudel B., Stymulowanie rozwoju kompetencji emancypacyjnych uczniów w procesie realizacji treści geometrycznych w klasie trzeciej szkoły podstawowej. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2015. Kalinowska A., Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Kraków 2010. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii, Kraków 2008. Siwek H., Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Kraków 2004. Stucki E., Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych, Bydgoszcz 1994. Szpiter M., Edukacja matematyczna w klasach początkowych, Słupsk 1997. Rocławski B., O związkach nauczania matematyki z nauczaniem języka w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Gdańsk 2010. |
Efekty uczenia się: |
1. Student rozumie znaczenie edukacji matematycznej na I etapie kształcenia oraz istotę i znaczenie czynnościowego nauczania matematyki w klasach I-III szkoły podstawowej (K_W09) 2. Student interpretuje sposoby organizacji zajęć dydaktycznych przy wprowadzaniu pojęć matematycznych i kształtowaniu umiejętności oraz rozwijaniu zainteresowań matematycznych uczniów klas młodszych (K_W16) 3. Student podczas projektowania zajęć matematycznych w klasach 1-3 dobiera metody nauczania uczenia się, formy organizacji pracy i środki dydaktyczne adekwatnie do podanych warunków ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych sposobów stymulowania aktywności poznawczej uczniów i wspierania ich indywidualnego rozwoju (K_U10) 4. Student posługuje się wiedzą merytoryczną stosownie do wymagań sytuacji dydaktycznej i przewidywanych potrzeb uczniów (K_U02) 5. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w pracach grupy projektującej zajęcia na podany temat oraz podejmuje dyskusje na tematy poruszane na zajęciach (K_K07, K_K08) 6. Student ma świadomość swojego poziomu wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich kompetencji w zakresie nauczania matematyki w klasach I-III szkoły podstawowej (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę. Zaliczenie przedmiotu: egzamin. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.