Edukacja społeczno-przyrodnicza z metodyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-PIWS1-3ESP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja społeczno-przyrodnicza z metodyką |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. PIW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz biologii, geografii i historii (na poziomie szkoły średniej) |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest stworzenie warunków do zdobycia przez studentów wiedzy na temat sposobów rozwijania kompetencji społecznych i przyrodniczych dzieci w młodszym wieku szkolnym oraz umiejętności niezbędnych do planowania i prowadzenia zajęć z edukacji społecznej i przyrodniczej klasach I-III, a dotyczących: kształtowania poczucia przynależności społecznej; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych i obywatelskich, rozwijania nawyków kulturalnych oraz rozwijania u dziecka umiejętności obserwacji i analizy zjawisk przyrodniczych; organizacji edukacji przyrodniczej w naturalnym środowisku; rozwijania kompetencji dziecka w zakresie rozumienia i poszanowania przyrody; edukacji ekologicznej. |
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu; obowiązkowy Dziedzina: nauk społeczne, pedagogika rok studiów: III/5 Wymagania wstępne: Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz biologii, geografii i historii (na poziomie szkoły średniej) 15 godzin wykładów, 20 godzin ćwiczeń metody dydaktyczne: wykład, warsztaty grupowe, projekt, dyskusja, ćwiczenia punkty ECTS- 4 (1+3) udział w wykładach - 15 udział w zajęciach (ćwiczeniach, laboratoriach, lektoraty i in.) - 20 przygotowanie do zajęć (ćwiczeniach,, lektoraty i in.) - 30 przygotowanie eseju/pracy pisemnej - 10 przygotowanie do egzaminu - 35 egzamin- 2 udział w konsultacjach- 1 Wskaźniki ilościowe - Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 (2 pkt ECTS) o charakterze praktycznym - 95 (3 pkt ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Sobierańska D. Świat przyrody zintegrowany, ale czy w szkole? [w:]red. D. Klus-Stańska, (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Impuls, Kraków, 2014 Poziomek U., D Marszał D., Skrobek A., M., Woźniak M., Żurawska I. Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, IBE, Warszawa, 2016 Głoskowska-Sołdatow M. (2005)Wybrane teoretyczne podejścia do edukacji środowiskowej [w:](red.) A. Cichocki, Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Trans Humana, Białystok Budniak, A(2010): Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków A. Budniak, (2009) Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych, Katowice Brown S. E., Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, K. E. Liber, Warszawa 2005. Budniak A., Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze, [w:] Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka, red. J. Kuźma, J. Morbitzer, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005, s. 416-420. Sawicki M.: Edukacja środowiskowa Metoda projektów i jej konteksty w szkolnej edukacji przyrodniczej i matematycznej, red. S. Dylak, Poznań 2012, s. 36-39. Literatura uzupełniająca Adamek I., Pawlak B. Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków,2012 Komorowska-Zielony A., Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk, 2008. Nauczanie przyrody: wybrane zagadnienia (red) E Arciszewska, St. Dylak, Warszawa 2005 Budniak A.,, Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych, Katowice 2009. Majcher I.: Zasób osobistej wiedzy przyrodniczej dzieci 9-letnich, Gdańsk, 2005. Łaciak B., Świat społeczny dziecka, 1998 Dziecko w świecie przyrody i nauki (red.) J. Solomon, St. Dylak, Toruń, 2005 Przyrodnicza edukacja przedszkolna wczesnoszkolna (pr. zb.), Warszawa, 2016. Praca z uczniem uzdolnionym geograficznie (praca zb.), Warszawa, 2014 Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Kielce, 2002 Brown S. E., Robimy eksperymenty,Warszawa, 2005 Parczewska T., Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1-3, Lublin, 2005 Parczewska T. (2009) Edukacja ekologiczna w przedszkolu, , Lublin Dziecko w świecie przyrody i nauki (red.) J. Solomon, St. Dylak, Toruń 2005 Paśko I. Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkół podstawowych, Kraków, 2001 Garbula-Orzechowska J., Edukacja historyczna w klasach początkowych, Toruń, 2002 Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B., Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Poznań, 1995 Pytlak E., Waszkiewicz H., Miejsce edukacji przyrodniczej w kształceniu zintegrowanym [w]: Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki, (red.) M. Żytko, Warszawa, 2002 Garbula-Orzechowska J., Nabywanie kompetencji podmiotowych przez dzieci w toku rozwoju społecznego, [w:] Przedszkole i szkoła dla dziecka – podmiotowość wychowanka, (red.) D. Klus-Stańska |
Efekty uczenia się: |
1. Student wykazuje się uporządkowana wiedzą merytoryczną z różnych dyscyplin naukowych i metodyczną niezbędną do planowania działalności w obszarze edukacji społecznej i przyrodniczej K_W03 K_W09 K_W16 2. Student projektuje i planuje działania edukacyjne w obszarze kompetencji społecznych i przyrodniczych oraz procedury ułatwiające dzieciom analizowanie i rozumienie podstawowych zjawisk i procesów społecznych i przyrodniczych K_U01 K_U02 K_U07 K_U09 K_U10 3. Student rozumie potrzebę dokształcania się i doskonalenia umiejętności w trakcie realizowania zadań z zakresu edukacji społecznej i przyrodniczej K_K01 K_K04 K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem .Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest obecność na wykładach (90%).. Egzamin obejmuje treści z wykładów i ćwiczeń. Aby zdać egzamin należy uzyskać 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia Punktacja: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst Ustana forma zaliczenia egzaminu – student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość wstawionej oceny. Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.