Metodyka kształcenia zintegrowanego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-PIWS1-3GGC | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia zintegrowanego | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
3 rok 1st. PIW stac. sem. letni Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest opanowanie przez Studentów treści dotyczących teoretycznych i praktycznych problemów związanych z edukacją i wychowaniem dziecka na pierwszym szczeblu kształcenia ogólnego. Celem jest omówienie metodycznych założeń kształcenia zintegrowanego w świetle najnowszych koncepcji i dyskursów pedagogiki wczesnoszkolnej; możliwość nabycia umiejętności planowania i organizowania pracy uczniów na zajęciach zintegrowanych w klasach 1-3. |
||
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z następującymi problemami: Podstawowe założenia koncepcji kształcenia zintegrowanego dzieci w młodszym wieku szkolnym - podstawy psychologiczno- pedagogiczne. Historyczne tradycje integrowania edukacji wczesnoszkolnej, postępowe koncepcje pedagogiczne i ich wpływ na rozwój teorii i metodyki kształcenia zintegrowanego. Definiowanie podstawowych pojęć (integracja, nauczanie zintegrowane itp.) i ich interpretacja w praktyce szkolnej. Cele i zadania kształcenia zintegrowanego w świetle modelu kształcenia ogólnego. Płaszczyzny integracji, ich teoretyczne i praktyczne podstawy. Integracja wokół metod, celów, treści, rodzajów aktywności uczniów, pojęć. Kompetencje kluczowe w programach i wskazania ich praktycznej realizacji. Integrowanie działań edukacyjnych nauczyciela i uczniów w procesie kształtowania podstawowych umiejętności kluczowych. Koncepcja programowa kształcenia zintegrowanego. Odzwierciedlenie założeń integracji w Podstawie Programowej dla I etapu nauczania. Teoretyczne i praktyczne problemy oceniania opisowego osiągnięć edukacyjnych uczniów w klasach 1-3. Ćwiczenia mają na celu analizę problemów: Kryteria oceny i wyboru zintegrowanego programu nauczania. Zasady organizacji zajęć zintegrowanych. Kryteria oceny zajęć zintegrowanych i scenariuszy zajęć pod kątem metodycznym, merytorycznym i organizacyjnym. Aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju uczniów niższych klas szkoły podstawowej. Sposoby stymulowania rozwoju dzieci w młodszym wieku szkolnym na zajęciach zintegrowanych. Organizacja aktywności uczniów- ogólne założenia. Podstawy planowania zajęć zintegrowanych, formy zapisu scenariuszy zajęć. Zasady konstruowania oceny opisowej z uwzględnieniem obszarów aktywności ucznia w młodszym wieku szkolnym. Metody sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów klas 1-3. Narzędzia pomiaru wiadomości i umiejętności uczniów klas 1-3. |
||
Efekty uczenia się: |
K_W09 - Student zna podstawowe teorie psychologiczne i pedagogiczne leżące u podstaw koncepcji zintegrowanego kształcenia na l etapie edukacyjnym - zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania. Rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w odniesieniu do dzieci w młodszym wieku szkolnym. K_W11 - Student zna najważniejsze tradycje integrowania edukacji wczesnoszkolnej, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania. K_W16 - Student ma elementarną wiedzę o procedurach stosowanych w obszarze kształcenia zintegrowanego. Zna zasady organizacji aktywności uczniów w młodszym wieku szkolnym w procesie realizacji wyznaczonych programem rodzajów edukacji. K_U02 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania interpretowania optymalnych sposobów tworzenia sytuacji dydaktyczno- wychowawczych sprzyjających procesowi konstruowania przez uczniów klas 1-3 systemu wiedzy i umiejętności. K_U09 - Student analizuje płaszczyzny integracji i ich praktyczne odniesienia, dobiera metody i formy pracy z uczniem adekwatnie do projektowanych sytuacji dydaktycznych oraz indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. K_U11 - Student potrafi planować działalność edukacyjną na l szczeblu kształcenia oraz konstruować scenariusze zajęć zintegrowanych uwzględniające zróżnicowane sposoby stymulowania aktywności poznawczej uczniów, wspierania ich indywidualnego rozwoju, a także samodzielności w zdobywaniu wiedzy. Potrafi ocenić efektywność zaplanowanych działań. K_K05 - Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań w zakresie wykonywania działań nauczyciela-wychowawcy uczniów na l szczeblu edukacyjnym, postępuje zgodnie z zasadami etyki. K_K07 - Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne związane z kształceniem zintegrowanym. Jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. K_K08 - Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (platforma Blackboard). Pozytywna ocena po uzyskaniu min. 51% punktów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Dudel, Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Adam Naruszewicz, Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest opanowanie przez Studentów treści dotyczących teoretycznych i praktycznych problemów związanych z edukacją i wychowaniem dziecka na pierwszym szczeblu kształcenia ogólnego. Celem jest omówienie metodycznych założeń kształcenia zintegrowanego w świetle najnowszych koncepcji i dyskursów pedagogiki wczesnoszkolnej; możliwość nabycia umiejętności planowania i organizowania pracy uczniów na zajęciach zintegrowanych w klasach 1-3. | |
Literatura: |
Dolya G., Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka, 2007. Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, red. H. Sowińska, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2011 Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki, red. H. Siwek, Wydawnictwo „Comandor”, Katowice 2007. Galloway Ch. (1988), Psychologia uczenia się i nauczania, PWN, Warszawa. Helm J.H., Katz L.G. (2003), Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wyd. CODN, Warszawa. Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo UAM, Poznań 2004. Paradygmaty współczesnej dydaktyki, red. L.Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Impuls, Kraków 2009. Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.