Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-PIWS1-3GIM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. PIW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Pedagogika przedszkolna 0800-PIWS1-2PPR |
Założenia (lista przedmiotów): | Dydaktyka ogólna 0800-S1-1YDYD |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta wiedzy o podstawach organizacji pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i klasach I - III szkoły podstawowej, ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych sposobów organizowania zespołu dziecięcego i współpracy nauczyciela z rodzicami dziecka w sferze wychowawczej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej. Regulacje prawne. Zapoznanie z problematyką pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i szkole podstawowej. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności dotyczące planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej. Wyposażanie w kompetencje rozpoznawania i organizowania prac opiekuńczych w przedszkolu i szkole. Organizowanie współpracy z rodzicami. |
Pełny opis: |
Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne Kod przedmiotu 0800-PIWS1-3GIM Język przedmiotu polski Rodzaj przedmiotu Przedmiot obowiązkowy M_5 Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki społeczne, pedagogika Rok studiów /semestr III/5 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Wskazana wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, teorii wychowania, dydaktyki ogólnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godzin wykładów; 15 godzin ćwiczeń punkty ECTS - 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 15 Udział w ćwiczeniach 15 Przygotowanie do ćwiczeń 30 Przygotowanie do testu kontrolnego 20 Przygotowanie prac 20 Zaliczenie 2 Wskaźniki ilościowe: wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 32godz. - 1,25pkt. o charakterze praktycznym 70 godz. - 2,75pkt. |
Literatura: |
Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej. Jelenia Góra 2013. Biedroń M., Prokosz M. (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001. Dąbrowski Z., Kulpiński F., Pedagogia opiekuńcza. Historia, teoria, terminologia. Olszyn 2000. Dudziak U. Wychowanie w klasie szkolnej, Warszawa, 2002. Garstka T., Model czterech aspektów wychowania w praktyce. Jak go wykorzystać przy tworzeniu programu wychowawczego. Warszawa 2015. Jabłoński S., Ratajczak A., Opieka i wychowanie. Młodszy wiek szkolny. Warszawa 2014. Jaroszewski M., Planowanie interwencji w rozwiązywaniu trudności wychowawczych, Warszawa 2018. Klus-Stańska, D., Adaptacja szkolna siedmiolatków, Olsztyn, 2004. Kruszko K., Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Lublin, 2010. Lubowiecka J., Przystosowanie psychospołeczne do przedszkola, Warszawa, 2000. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2005. Maciaszkowa M., Z teorii i praktyki opiekuńczej. Opieka rodzinna nad dzieckiem i kompensacja jej niedostatków. Warszawa 1991. Matejczuk J., Opieka i wychowanie. Wiek przedszkolny. Warszawa 2014. Okoń W., Słownik Pedagogiczny, Warszawa 2001. Skóra M., Lisicki M., Na progu. Ile w dziecku ucznia, a w nauczycielu mistrza? O co chodzi w pierwszej klasie? Warszawa 2012. Whalley M., Jak włączyć rodziców do nauki dzieci. Warszawa, 2008. Woronowicz W., Apanel D., (red.), Opieka – wychowanie - kształcenie. Moduły edukacyjne. Kraków 2010. Zarzecki L., Teoretyczne podstawy wychowania Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra 2012. |
Efekty uczenia się: |
Student omawia miejsce pracy opiekuńczo-wychowawczej w strukturze organizacyjnej przedszkola i szkoły K_W10 Student planuje działania opiekuńczo-wychowawcze z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym K_U02 K_U03 Student wykorzystuje zabawy przeciwdziałające agresji w pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i szkole K_K03 Student wykazuje się aktywnością w przygotowaniu i uczestnictwie w zajęciach K_K07 Student projektuje działania z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i klasach I – III szkoły podstawowej. K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady, ćwiczenia, konsultacje, warsztaty metodyczne, przygotowanie planów pracy opiekuńczo-wychowawczej Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę Przedmiot kończy się zaliczeniem w stopniu. Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest obecność na wykładach (90%). Zaliczenie obejmuje treści z wykładów. Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.