Praktyki zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-PIWS1-3GIS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. PIW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Praktyka zawodowa obejmuje 120 godzin realizowanych w przedszkolu (60 godzin) i klasach 1-3 szkoły podstawowej (60 godzin). W ramach praktyki student hospituje zajęcia, asystuje nauczycielowi podczas pracy z dziećmi, samodzielnie prowadzi zajęcia dydaktyczne w oparciu o samodzielnie przygotowane konspekty zajęć. |
Pełny opis: |
Praktyki zawodowe opierają się na założeniu o konieczności sukcesywnego konfrontowania treści akademickich w zakresie pedagogiki, na których zbudowany jest zespół reguł określający funkcjonowanie współczesnego szkolnictwa z zawodową rolą nauczyciela i wychowawcy w wymiarze stricte-praktycznym i jej osadzeniem w nowoczesnym systemie zorganizowanej edukacji. Celem praktyk jest umożliwienie studentom: a) praktycznego kształtowania kompetencji dydaktycznych dzięki możliwościom szerokiego obserwowania codziennych procesów kształcenia i wychowania przedszkolnego oraz szkolnego, takich jak czynności nauczycielskie i wychowawcze, metody i formy pracy w naturalnym środowisku szkoły i przedszkola, procesy komunikacji zachodzące pomiędzy rozmaitymi aktorami w przestrzeniach edukacyjnych, niuanse praktycznego działania systemów oceniania, nadzorowania i dyscyplinowania uczniów oraz rozwiązywanie szeregu złożonych kwestii, istotnych z punktu widzenia całokształtu procesów społecznych, zachodzących w specyficznym środowisku przedszkola i szkoły; b) wejścia w rolę nauczyciela i wychowawcy, dzięki planowaniu i przygotowywaniu zajęć z wychowankami oraz próbom praktycznego stosowania reguł edukacyjnych (wychowawczych, dydaktycznych, metodycznych), które student poznał w trakcie nauki akademickiej oraz obserwował w trakcie swoich doświadczeń praktycznych; c) zapoznania z funkcjonowaniem przedszkola i szkoły w kontekstach organizacyjnych (dokumentacja). Niemożliwym do pominięcia celem jest także kształtowanie skutecznej współpracy dzięki współdziałaniu z opiekunem praktyk ze strony przedszkola/szkoły oraz systematyczna samoobserwacja praktykanta. |
Literatura: |
Materiały metodyczne dla nauczycieli przedszkoli i klas I-III A. Perkowska – Klejman (2011), Refleksyjna praktyka jako kategoria edukacyjna, Pedagogika społeczna, nr 2(40), s. 61-77. J. M. Łukasik (2015), Edukacja nauczyciela refleksyjnego przez zdarzenia krytyczne, (w:) S. Kowal, M. Mądry – Kupiec (red.), Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. W stronę edukacji spersonalizowanej, Będzin. J. Szymczak (2009), Zdarzenia krytyczne w nauczaniu jako egzemplifikacja permanentnej pracy nauczyciela nad własną osobą, (w:) R. Borzyszkowska, E. Lemańska – Lewandowska, P. P. Grzybowski (red.), Edukacja a praca, Bydgoszcz. M. Słamińska, M. Kaczmarczyk (2019), Opinie o przebiegu praktyki studenckiej jako źródło informacji o kompetencjach nauczycieli, Edukacja, Tom 148, Wydanie 1, s. 159-169. A. Komorowska-Zielony (2018), Praktyka pedagogiczna z perspektywy studenta wczesnej edukacji, (w:) E. Musiał, J. Malinowska (red.), Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji: koncepcje – przemiany – rozwiązania, Wrocław. J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma (2011), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków. D. Waloszek (2006), Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków. M. Magda – Adamowicz, A. Olczak (2014) (red.), Pedagogika przedszkolna: oblicza i poszukiwania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. A. Kopik, M. Zatorska (2011), Wielointeligentne odkrywanie świata w przedszkolu. Program wychowania przedszkolnego, Kielce. Czasopisma: Przedszkolne ABC, Wychowanie w Przedszkolu, Bliżej Przedszkola |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Ma elementarną wiedzę o strukturze instytucji przedszkola oraz szkoły, ich elementarnych obszarach oraz zachodzącymi między nimi relacjami (K_W07) 2. Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o wychowawczym środowisku przedszkola i szkoły, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (K_W10) 3. Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w działalności pedagogicznej podejmowanej w instytucjach przedszkolnych i szkolnych (K_W16) 4. Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w przedszkolu i w szkole (K_W17) 5. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł (w języku rodzinnym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) (K_U04) 6. Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności pedagogicznej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne obecne w praktyce, przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych, podejmowanych w przedszkolu i szkole (K_U12) 7. Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w obszarze oddziaływań pedagogicznych przedszkola i szkoły (K_U13) 8 Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji uwzględniając je w przyszłych działaniach pedagogicznych (K_U14) 9. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych działań pedagogicznych w systemie edukacji przedszkolnej i szkolnej; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki (K_K03) 10. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (K_K08) |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena dokumentacji praktyk |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.