Metodyka pracy w przedszkolu cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-PIWS1-3GOL1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy w przedszkolu cz.1 |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. PIW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem jest przygotowanie studentów do tego, aby byli zdolni do samodzielnego określania i rozwiązywania zagadnień wychowawczych i dydaktycznych, odznaczali się inicjatywą, pomysłowością oraz kreatywnością, mogli pełnić funkcje popularyzatorów wiedzy oraz odznaczali się kulturą etyczną, społeczną i estetyczną. |
Skrócony opis: |
Istota przedmiotu to zapoznanie z metodyką, jako dyscypliną praktyczną, zajmującą się metodami nauczania wybranych treści, poszukiwanie strategii profesjonalnego działania, analizą treści programowych oraz rozpoznaniem metod i środków umożliwiających dzieciom opanowanie/konstruowanie treści. Celem przedmiotu jest poznanie teorii pedagogicznych wpierających rozwój dzieci, planowanie sytuacji dydaktycznych i wychowawczych tak, aby studenci mogli korzystać z wiedzy dotyczącej treści związanych z metodami, zasadami i formami pracy nauczyciela z dziećmi w wieku przedszkolnym, organizowaniem przestrzeni sali przedszkolnej, stosowaniem pomocy dydaktycznych, formułowaniem celów kształcenia, aktywizowaniem dzieci w projektowanych sytuacjach edukacyjnych, dostosowywaniem sposobów komunikowania się do możliwości dzieci, jako podstawą konstruowania wiedzy oraz rozwijania dziecięcych umiejętności i kompetencji określonych w Podstawie programowej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna Rok studiów/semestr: III/5 i 6 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): pedagogika przedszkolna Liczba godzin: 30 (w) i 30 (ćw) Metody dydaktyczne: konsultacje, wykłady, ćwiczenia, warsztaty grupowe, projekty Punkty ECTS: 3,0; Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaje aktywności: udział w wykładach -30h udział w ćwiczeniach - 30h przygotowanie do ćwiczeń - 15h przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego - 10h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie projektów działań z dziećmi - 28h przygotowanie do egzaminu- 7h egzamin- 2h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 64h, ECTS 2.6 -O charakterze praktycznym - 85h ECTS 3.4 |
Literatura: |
Jaszczyszyn, E., Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętność czytania dzieci sześcioletnich, Białystok 2010. Jaszczyszyn, E., Oczekiwania sześciolatków i ich rodziców w stosunku do szkoły a realia realizacji obowiązku szkolnego, Białystok 2010. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011. Rożek, L., Edukacja matematyczna w przedszkolu, Szczecin 2011. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego Czasopisma: Bliżej Przedszkola, Wychowanie w Przedszkolu, Przedszkolne ABC |
Efekty uczenia się: |
1. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów - K_W09 - zaliczenie pisemne 2. Ma elementarna wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w obszarze wychowania przedszkolnego - K_W16 - projekt zajęć dydaktycznych 3. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów - K_U08 - projekt zajęć dydaktcznych 4. Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z wychowaniem przedszkolnym - K_U09 - ocena aktywności w trakcie zajęć 5. Potrafi projektować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań - K_U10 - projekt zajęć dydaktycznych 6. Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych - K_U13 - ocena efektów pracy indywidualnej i zespołowej 7. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej prac - K_K08 - ocena efektów pracy indywidualnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.