Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN1-1PSL | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
.1 rok 1st. RES niestac. |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Celem realizacji przedmiotu jest: -Wprowadzenie w podstawowe problemy pedagogiki specjalnej jako nauki interdyscyplinarnej, zapoznanie z jej zakresem, aparaturą pojęciową, celami, zadaniami, a także z terminologią i zakresem poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej. - Zapoznanie z tradycyjnymi i współczesnymi kierunkami zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością oraz ich funkcjonowania w wymiarze jednostkowym i społecznym; - Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych, strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością (w obszarze opieki, wychowania , terapii, rehabilitacji i wsparcia społecznego) |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/ semestr: I rok/ 2 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 24 godz. - wykłady; Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - Liczba godzin: - Udział w wykładach 24h - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 4 h – - Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 72 h Razem: 100 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 28 h/ 1,1 pkt ECTS - o charakterze praktycznym: 72 h/ 2,9 pkt ECTS |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: •Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. •Dykcik, W. (red.) (2005). Pedagogika specjalna, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM •Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa: Wydawnictwo APS. •Kijak ,R. J. (2013). Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. •Klaczak , M., Majewicz, P. (red.) (2006). Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków, Wyd. Naukowe AP. •Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" Kraków. Literatura uzupełniająca: •Gajdzica, Z.(2011). Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej Sosnowiec, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”. •Krause, A. (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. •Kruk- Lasocka, J.(2012). Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej. Wrocław, Wyd. Naukowe DSW. •Przybyliński S.(red) .Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą. Wyd. UWM, Olsztyn 2010. •Sowa, J., Wojciechowski, F. (2001). Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. |
||
Efekty uczenia się: |
KA6_WK4, zna najważniejsze tradycyjne i współczesne kierunki zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością i ich rodzin, wyjaśnia ich historyczne i kulturowe uwarunkowania KA6_WG5, ma podstawową wiedzę na temat możliwości jak i ograniczeń rozwoju osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, ich adaptacji społecznej oraz trudności w tym zakresie; KA6_UW3, potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w zakresie edukacji, rehabilitacji, adaptacji i włączania społecznego osób z niepełnosprawnością KA6_KO1, ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych na rzecz integracji i normalizacji życia osób z niepełnosprawnością w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów) Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Otapowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Otapowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.