Psychologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN1-1PSO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
.1 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Rys historyczny psychologii jako nauki. Przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów. Omówienie podstawowych koncepcji osobowości (pojęcia, struktura, kryteria dojrzałej osobowości). Zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament). Możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Ogólnoakademicki Studia niestacjonarne I-go stopnia Moduł podstawowy Pedagogika Resocjalizacyjna Rok 1, semestr I 16 godz. wykładów Punkty ECTS: 3,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 16 godz. - 1,00 ECTS - o charakterze praktycznym 50 godz. -2,00 ECTS |
Literatura: |
podstawowa Zimbardo, P. G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. dodatkowa Kozielecki J. (2007). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Żak". Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Sternberg R. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP. Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2017). Psychologia kluczowe koncepcje. Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw (KA6_WG3); zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej (KA6_WG4); zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (KA6_WK2) Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (KA6_UW2); potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) (KA6_UW4) Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (KA6_KR2) |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład – egzamin pisemny (51% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny) lub ustny (51% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: - przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów - zapoznanie z głównymi psychologicznymi koncepcjami człowieka - zapoznanie z biologicznymi podstawami procesów psychicznych - przedstawienie przebiegu i funkcji procesów psychicznych (świadomość, percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie, emocje, motywacja) - omówienie podstawowych koncepcji osobowości(pojęcia i struktura osobowości) - przedstawienie zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, styl poznawczy) - wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej |
|
Pełny opis: |
- udział w wykładach 17 x 1h =17h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 x 1h = 5h - przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 52h + 1h =53h razem: 75h (odpowiada 3pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36h (odpowiada 1,5pkt ECTS) - o charakterze praktycznym – 30h (odpowiada 1pkt ECTS) |
|
Literatura: |
Maruszewski, T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: GWP. Oleś, P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Zimbardo, P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.