Diagnoza pozytywna w placówkach resocjalizacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN1-2JDB |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza pozytywna w placówkach resocjalizacyjnych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Danieluk | |
Prowadzący grup: | Mariusz Danieluk, Martyna Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem diagnozowania w resocjalizacji, uwarunkowań tworzenia diagnoz resocjalizacyjnych, pozytywnego paradygmatu diagnozy resocjalizacyjnej. Studenci będą mogli zapoznać się z metodami i technikami diagnostycznymi w dziedzinie pedagogiki oraz procesem tworzenia diagnozy. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać z podstawową terminologią w zakresie przedmiotu: diagnoza, diagnozowanie, diagnosta, metody diagnostyczne, techniki i narzędzia diagnostyczne, diagnoza pozytywna, patogeneza, salutogeneza, koncepcja resilience, zasoby. Studenci zostaną zapoznani z modelami diagnozy. Studenci poznają róznice w salutogenetycznym i patogenetycznym podejściu diagnostycznym w resocjalizacji. Studenci poznają założenia koncepcji resilience zorientowanej na zasoby ludzkie. Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z wybranymi technikami i narzędziami diagnostycznymi. Ponadto, ważnym konceptem zajęć będzie skupienie na etyce zawodowej w procesie diagnostycznym. |
|
Literatura: |
1. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015. 2. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015. 3. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2006. 4. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006. 5. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013. 6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2005. 7. Bajkowski T., Sawicki K., Namiotko U., Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2014. 8. Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021. 9. Wysocka E. (red.) Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie. Zagrożenia rozwojowe i społeczne, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2012. 10. Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2009. 11. B. Urban, J. M. Stanik, Resocjalizacja tom I i II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Dobijański | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski, Mariusz Dobijański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem diagnozowania w resocjalizacji, uwarunkowań tworzenia diagnoz resocjalizacyjnych, pozytywnego paradygmatu diagnozy resocjalizacyjnej. Studenci będą mogli zapoznać się z metodami i technikami diagnostycznymi w dziedzinie pedagogiki oraz procesem tworzenia diagnozy. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać z podstawową terminologią w zakresie przedmiotu: diagnoza, diagnozowanie, diagnosta, metody diagnostyczne, techniki i narzędzia diagnostyczne, diagnoza pozytywna, patogeneza, salutogeneza, koncepcja resilience, zasoby. Studenci zostaną zapoznani z modelami diagnozy. Studenci poznają róznice w salutogenetycznym i patogenetycznym podejściu diagnostycznym w resocjalizacji. Studenci poznają założenia koncepcji resilience zorientowanej na zasoby ludzkie. Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z wybranymi technikami i narzędziami diagnostycznymi. Ponadto, ważnym konceptem zajęć będzie skupienie na etyce zawodowej w procesie diagnostycznym. |
|
Literatura: |
1. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015. 2. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015. 3. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2006. 4. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006. 5. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013. 6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2005. 7. Bajkowski T., Sawicki K., Namiotko U., Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2014. 8. Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021. 9. Wysocka E. (red.) Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie. Zagrożenia rozwojowe i społeczne, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2012. 10. Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2009. 11. B. Urban, J. M. Stanik, Resocjalizacja tom I i II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.