Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN1-2PSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Rozbudzanie zainteresowań studentów problematyką środowiska życia współczesnego człowieka. |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia dotyczące współczesnego środowiska życia i sposoby jego przetwarzania w środowisko wychowawcze (rozwojowe). Przedstawia genezę polskiej pedagogiki społecznej oraz jej współczesną tożsamość. Podejmuje zagadnienia dotyczące wsparcia człowieka w różnych etapach jego życia i w różnych sytuacjach. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu, wskazanie literatury podstawowej i uzupełniającej, omówienie warunków i formy zaliczenia przedmiotu. 2. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Przedmiot, zadania, funkcje pedagogiki społecznej. Obszary tematyczne zainteresowań pedagogiki społecznej, ich przedstawiciele. 3. Środowisko życia współczesnego człowieka w świetle teorii Urie Bronfenbrennera i jej aktualizacji. 4. Rodzina jako obszar zainteresowania pedagogiki społecznej. Przemiany życia małżeńsko-rodzinnego oraz kierunki ich interpretacji. New Family Study – nowe praktyki rodzinne i rodzicielskie. 5. Aktualne wymiary dzieciństwa i ich implikacje. 6. Postawy wobec drugiego człowieka – wybrane przykłady i uwarunkowania. 7. Pedagog wobec mowy pogardy, mowy nienawiści. Przemoc symboliczna. 8. Panika moralna – etapy jej powstawania, przyczyny, wybrane przykłady i konsekwencje. 9. Migracje zagraniczne jako doświadczenie globalnego świata. Typy migracji, przyczyny, cechy, wybrane konsekwencje. Migracje w Polsce. 10. Czynniki odpornościowe człowieka. 11. Książka w życiu człowieka – w poszukiwaniu (u)traconej wartości. 12. Przestrzeń, miejsce i nie-miejsce. Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna. 13. Empowerment, siły społeczne – ich znaczenie i organizowanie w środowisku lokalnym. Wolontariat. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutro, Toruń 2012. W. Danilewicz, W. Theiss (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak, Warszawa 2014. T. Pilch, T. Sosnowski (red.): Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2013. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, 2 Warszawa 2009. E. Marynowicz – Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska: Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy. Łódź 1998. E. Jarosz, Obywatelstwo dzieci - oblicza dyskursu. „Pedagogika Społeczna” 2014, nr 3 Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: M. Cichosz, Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Warszawa 2014. Wyd. Impuls. Muszyńska J., Od regionu do lokalności - ku społeczeństwu obywatelskiemu, „Pedagogika Społeczna” 2012, nr 1 W. Danilewicz, Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010. T. Sosnowski: Ojciec we współczesnej rodzinie. Kontekst pedagogiczny, Warszawa 2011. Szyszka M., Znaczenie małżeństwa i rodziny współcześnie. W: M. Bieńko, M. Rosochacka-Gmitrzak, E. Wideł (red.), Obrazy życia rodzinnego i intymności, 2020.. M. Ruszkowska, M. Winiarski (red.): Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, Warszawa 2014. P. Frąckowiak (red.): Pedagogika społeczna i oblicza wychowania czasu przemian, Gniezno 2011. Theiss, W. (red.). 2000. Mała ojczyzna - kultura, edukacja, rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Owca, Warszawa 2011 |
Efekty uczenia się: |
– Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. – Student ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach. – Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. – Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące, problemowe, film, konsultacje indywidualne; Egzamin z przedmiotu Pedagogika społeczna ma formę pisemną; obejmuje treści realizowane zgodnie z sylabusem. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioleta Danilewicz | |
Prowadzący grup: | Wioleta Danilewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioleta Danilewicz | |
Prowadzący grup: | Wioleta Danilewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.