Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Resocjalizacja w środowisku otwartym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RN1-3RES
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Resocjalizacja w środowisku otwartym
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok 1st. RES niestac.
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami i kierunkami w pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym z naciskiem na znaczenie struktur lokalnych w procesie profilaktyki oraz reintegracji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw a także zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym w profilaktyce, prewencji i resocjalizacji – probacja, instytucje publiczne i samorządowe, dozór elektroniczny, praca socjalna, organizacje młodzieżowe i osoby godne zaufania, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego, Ochotnicze Hufce Pracy, profilaktyka i resocjalizacja w placówkach oświatowych, streetworking i praca podwórkowa.


W świetle tych założeń celem zajęć jest


- zapoznanie studentów z podstawami oddziaływań resocjalizacyjnych podejmowanych w środowisku otwartym, ich znaczeniu i roli w systemie nauk o wychowaniu, a w szczególności:


-zapoznanie z teoretycznymi i teleologicznymi podstawami oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym


- analiza doświadczeń z zakresu realizacji oddziaływań resocjalizacyjnych w wymiarze wolnościowym w Polsce i za granicą


- przybliżenie problematyki nieprzystosowania społecznego w wymiarze etiologii oraz symptomatologii i profilaktyki

Skrócony opis:

Treści zajęć obejmują analizę zagadnień z zakresu teleologicznego, teoretycznego oraz metodycznego wymiaru oddziaływań

resocjalizacyjnych realizowanych w środowisku otwartym z osobami zagrożonymi nieprzystosowaniem społecznym i społecznie

nieprzystosowanymi

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami i kierunkami w pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym z naciskiem na znaczenie struktur lokalnych w procesie profilaktyki oraz reintegracji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw a także zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym w profilaktyce, prewencji i resocjalizacji – probacja, instytucje publiczne i samorządowe, dozór elektroniczny, praca socjalna, organizacje młodzieżówe i osoby godne zaufania, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego, Ochotnicze Hufce Pracy, profilaktyka i resocjalizacja w placówkach oświatowych, streetworking i praca podwórkowa.

Literatura:

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007

Sawicki K., Nowak J. (2022) Youth at Risk and Delinquency - Understanding, Identifying, Acting, in: K. Sawicki, I. Dychawy - Rosner

(eds) , Youth Work Reader – Issues and Contexts, Toruń.

Sawicki, K. (2021), (2021) Positive Approach to Youth Studies: An Educational Perspective, "Culture and Education, No 4, 139-152

J. Copik, (2013) Rola dzielnicowego w profilaktyce i probacji w środowisku lokalnym, Resocjalizacja Polska, nr 5.

Merlo, Alida V., i in. (2016)The juvenile justice system: delinquency, processing, and the law. Eighth edition, Pearson

Stephan, Walter G., i W. Paul Vogt, (eds.) (2004). Education programs for improving intergroup relations: theory, research, and practice.

Teachers College Press.

Dünkel, Frieder (2015). European Research on Restorative Juvenile Justice Vol. 1, Research and Selection of the Most Effective Juvenile

Restorative Justice Practices in Europe: Snapshots from 28 EU Member States. International Juvenile Justice Observatory.

Sawicki, Krzysztof (2018). Diady, kliki, gangi: młodzież nieprzystosowana społecznie w perspektywie współczesnej pedagogiki

resocjalizacyjnej. Wydanie I, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Gemert, Frank van, i in., (eds) (2008). Street gangs, migration and ethnicity. Willan.

K.Sawicki(2017) , Migranci w Europie. Uwarunkowania i metody integracji–przykład Holandii. Pogranicze. Studia Społeczne. t.30

Bazemore, S. Gordon, i Mara Schiff. (2005)) Juvenile justice reform and restorative justice: building theory and policy from practice. Willan.

Efekty uczenia się:

Student ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej,

opiekuńczej, resocjalizacyjnej, kulturalnej i pomocowej (KP6_WK8) sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć

Student ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach,

procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej, zwłaszcza dotyczących profilaktyki i resocjalizacji w środowisku otwartym (KP6_WK9) Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć.

Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz

powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania

problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań e kontekście profilaktyki i resocjalizacji w środowisku otwartym (KP6_UW2).Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć

Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk

do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności resocjalizacyjnej (KP6_UK4), Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć

Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań

pedagogicznych w środowisku otwartym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki (KP6_KO1) Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest spełnienie kryteriów formalnych związanych z obecnością na zajęciach oraz testu końcowego (wielokrotnego wyboru).

Ocena końcowa jest wypadkową realizacji następujących zagadnień:

1. Aktywność podczas zajęć (do 25% oceny końcowej)

2. Wynik testu końcowego (75%)

Skala ocen:

51-60% - dst

61-70% - dst plus

71-80% - db

81-90 - db plus

91-100% - bdb

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Sawicki
Prowadzący grup: Krzysztof Sawicki, Martyna Szymańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Treści zajęć obejmują analizę zagadnień z zakresu teleologicznego, teoretycznego oraz metodycznego wymiaru oddziaływań

resocjalizacyjnych realizowanych w środowisku otwartym z osobami zagrożonymi nieprzystosowaniem społecznym i społecznie

nieprzystosowanymi

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami i kierunkami w pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym z naciskiem na znaczenie struktur lokalnych w procesie profilaktyki oraz reintegracji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw a także zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym w profilaktyce, prewencji i resocjalizacji – probacja, instytucje publiczne i samorządowe, dozór elektroniczny, praca socjalna, organizacje młodzieżówe i osoby godne zaufania, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego, Ochotnicze Hufce Pracy, profilaktyka i resocjalizacja w placówkach oświatowych, streetworking i praca podwórkowa.

Literatura:

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007

Sawicki K., Nowak J. (2022) Youth at Risk and Delinquency - Understanding, Identifying, Acting, in: K. Sawicki, I. Dychawy - Rosner

(eds) , Youth Work Reader – Issues and Contexts, Toruń.

Sawicki, K. (2021), (2021) Positive Approach to Youth Studies: An Educational Perspective, "Culture and Education, No 4, 139-152

J. Copik, (2013) Rola dzielnicowego w profilaktyce i probacji w środowisku lokalnym, Resocjalizacja Polska, nr 5.

Merlo, Alida V., i in. (2016)The juvenile justice system: delinquency, processing, and the law. Eighth edition, Pearson

Stephan, Walter G., i W. Paul Vogt, (eds.) (2004). Education programs for improving intergroup relations: theory, research, and practice.

Teachers College Press.

Dünkel, Frieder (2015). European Research on Restorative Juvenile Justice Vol. 1, Research and Selection of the Most Effective Juvenile

Restorative Justice Practices in Europe: Snapshots from 28 EU Member States. International Juvenile Justice Observatory.

Sawicki, Krzysztof (2018). Diady, kliki, gangi: młodzież nieprzystosowana społecznie w perspektywie współczesnej pedagogiki

resocjalizacyjnej. Wydanie I, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Gemert, Frank van, i in., (eds) (2008). Street gangs, migration and ethnicity. Willan.

K.Sawicki(2017) , Migranci w Europie. Uwarunkowania i metody integracji–przykład Holandii. Pogranicze. Studia Społeczne. t.30

Bazemore, S. Gordon, i Mara Schiff. (2005)) Juvenile justice reform and restorative justice: building theory and policy from practice. Willan.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mariusz Dobijański, Martyna Szymańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Treści zajęć obejmują analizę zagadnień z zakresu teleologicznego, teoretycznego oraz metodycznego wymiaru oddziaływań

resocjalizacyjnych realizowanych w środowisku otwartym z osobami zagrożonymi nieprzystosowaniem społecznym i społecznie

nieprzystosowanymi

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami i kierunkami w pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym z naciskiem na znaczenie struktur lokalnych w procesie profilaktyki oraz reintegracji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw a także zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym w profilaktyce, prewencji i resocjalizacji – probacja, instytucje publiczne i samorządowe, dozór elektroniczny, praca socjalna, organizacje młodzieżówe i osoby godne zaufania, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego, Ochotnicze Hufce Pracy, profilaktyka i resocjalizacja w placówkach oświatowych, streetworking i praca podwórkowa.

Literatura:

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007

Sawicki K., Nowak J. (2022) Youth at Risk and Delinquency - Understanding, Identifying, Acting, in: K. Sawicki, I. Dychawy - Rosner

(eds) , Youth Work Reader – Issues and Contexts, Toruń.

Sawicki, K. (2021), (2021) Positive Approach to Youth Studies: An Educational Perspective, "Culture and Education, No 4, 139-152

J. Copik, (2013) Rola dzielnicowego w profilaktyce i probacji w środowisku lokalnym, Resocjalizacja Polska, nr 5.

Merlo, Alida V., i in. (2016)The juvenile justice system: delinquency, processing, and the law. Eighth edition, Pearson

Stephan, Walter G., i W. Paul Vogt, (eds.) (2004). Education programs for improving intergroup relations: theory, research, and practice.

Teachers College Press.

Dünkel, Frieder (2015). European Research on Restorative Juvenile Justice Vol. 1, Research and Selection of the Most Effective Juvenile

Restorative Justice Practices in Europe: Snapshots from 28 EU Member States. International Juvenile Justice Observatory.

Sawicki, Krzysztof (2018). Diady, kliki, gangi: młodzież nieprzystosowana społecznie w perspektywie współczesnej pedagogiki

resocjalizacyjnej. Wydanie I, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Gemert, Frank van, i in., (eds) (2008). Street gangs, migration and ethnicity. Willan.

K.Sawicki(2017) , Migranci w Europie. Uwarunkowania i metody integracji–przykład Holandii. Pogranicze. Studia Społeczne. t.30

Bazemore, S. Gordon, i Mara Schiff. (2005)) Juvenile justice reform and restorative justice: building theory and policy from practice. Willan.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)