Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania ilościowe z elementami statystyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RN2-1GKG
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Badania ilościowe z elementami statystyki
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok 2st. RES niestac.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowym celem przedmiotu jest przygotowanie Studentek i Studentów do planowania i prowadzenia badań w paradygmacie ilościowym.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

1. Wiedza o pedagogice jako nauce oraz o naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach.

2. Podstawowa wiedza o projektowaniu badań ilościowych w naukach społecznych i ich przeprowadzaniu.

3. Znajomość metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach społecznych.

4. Umiejętność krytycznej analizy realiów praktyki szkolnej, która poddawana jest badaniom.

5. Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zasadniczym celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie Studentów i Studentek do planowania i prowadzenia badań empirycznych w paradygmacie ilościowym, w szczególności zaś do:

a) wykorzystania arkusza kalkulacyjnego MS Excel do analizy badań ilościowych;

b) stosowania podstawowych metod statystycznych w naukach społecznych;

c) operacjonalizacji zmiennych (stosowanie wskaźników i skal);

d) budowania narzędzi badawczych (głównie kwestionariuszy ankiet);

e) wprowadzania i czyszczenia danych z badań ilościowych do arkusza kalkulacyjnego MS Excel a następnie ich przetwarzania i analizy;

f) graficznego ilustrowania wyników badań;

g) interpretacji podstawowych statystyk (statystyki opisowe i analiza związku między zmiennymi ilościowymi - współczynnik korelacji r-Pearsona i jakościowymi - test niezależności chi kwadrat);

h) dbania o etyczne aspekty prowadzonych badań.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki,

Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne,

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne

Dyscyplina nauki: pedagogika

Rok studiów: I, semestr letni.

Wymagania wstępne: zaliczenie przedmiotu Metodologia nauk społecznych

Liczba godzin z podziałem na formę prowadzenia zajęć: wykłady 6 godz., ćwiczenia 8 godz.,

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozwiązywanie zadań.

Punkty ECTS: 3.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 4 godz.

- udział w ćwiczeniach: 6 godz.

- zaliczenie ćwiczeń: 2 godz.

- zaliczenie wykładów 2 godz.

- praca własna: 5 godz.

- przygotowanie do zaliczenia wykładu: 4 godz.

- przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 5 godz.

Razem: 28 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagający bezpośrednio udziału nauczyciela: 14 godz. (1,5 ECTS)

- o charakterze praktycznym: 14 godz. (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa:

- E.R. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004, s. 109-121, 513-521.

- J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.

- C. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001, s. 66-81, 266-296.

- B. Kožuh, Statystyka dla pedagogów, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2011.

- J. Perek-Białas, M. Rószkiewicz, D. Węziak-Białowolska, A. Zięba-Pietrzak, Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza, PWN, Warszawa 2013.

- M. Sobczyk, Statystyka, PWN, Warszawa 2001, s. 11-39, 41-43, 50-55, 220-227, 237-243.

- Wykaz zadań statystycznych przygotowanych przez prowadzącego.

- Wykaz wzorów statystycznych przygotowanych przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca:

- H.S. Becker, Triki badawcze w socjologii. Jak w pełni wykorzystać potencjał badań społecznych, PWN, Warszawa 2018.

- J. Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 2019.

- G.A. Ferguson, Y. Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa 2003.

- L.A. Gruszczyński, Elementy metod i technik badań socjologicznych, WSZiNS, Tychy 2002.

- L.A. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003.

- M.S. Lewis-Beck, A. Bryman, T.F. Liao (red.), The SAGE Encyclopedia of Social Science Research Methods, SAGE, Thousand Oaks, CA 2004.

- A. Maksimowicz-Ajchel, Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

- T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Żak, Warszawa 2010.

- K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Editions Spotkania, Warszawa 2016.

- L. Sołoma, Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2005.

- J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wyd. Śląsk, Katowice 2020.

- D. Tarka, A.M. Olszewska, Elementy statystyki. Opis statystyczny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok 2018.

- G. Wieczorkowska-Wierzbińska, J. Wierzbiński, Statystyka. Od teorii do praktyki, Scholar, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

KA7_WG2 Absolwent ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk.

KA7_WG4 Absolwent ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach.

społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice).

KA7_UO2 Absolwent ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.

KA7_KK2 Absolwent jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie testu.

Ćwiczenia: zaliczenie testu, aktywność na zajęciach, rozwiązywanie zadań.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łogwiniuk
Prowadzący grup: Katarzyna Łogwiniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)