Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia wychowania cz.1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS1-1HWY1
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia wychowania cz.1
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok 1st. RES stac. sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela,

szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin

pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych,

kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla

przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy

Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów

15 godz. laboratoriów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, problemowa, projekt, prezentacja, film

Formy zaliczenia przedmiotu:

Wykłady: zaliczenie pisemne na ocenę

Laboratoria: zaliczenie pisemne na ocenę

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach – 30 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 2g.

Czytanie zaleconej literatury: 10g.

Zaliczenie wykładów – 2g.

Zaliczenie laboratoriów- 2 g.

Przygotowanie do zajęć- 20 g.

Przygotowanie do zaliczenia– 20g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36 godz. (1,5 ECTS); o charakterze praktycznym - 56 godz. (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

2. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

3. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

4. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

5. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

6. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

7. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

8. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

9. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

Literatura uzupełniająca

1. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969.

2. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963.

3. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987.

4. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983.

5. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957.

6. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999.

7. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987.

8. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007

9. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009

10. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006

11. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006

12. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015

13.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015

14.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej rzeczypospolitej, Warszawa 2012

15. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971.

16. literatura dotycząca projektowania uniwersalnego: https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji; https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html

Efekty uczenia się:

KA7_WG1 - Ma pełną wiedzę na temat filozofii człowieka, wychowania i aksjologii, subdyscyplin pedagogiki oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju siebie i ucznia.

KA7_WG3- Ma wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjnych, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo wykorzystywać

KA7_WK4 - Ma wiedzę dotyczącą alternatywnych form edukacji ich powiązań z nurtami i systemami pedagogicznymi, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania

KA7_WK7 - Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, oraz roli nauczyciela/wychowawcy w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci/uczniów oraz zasad i norm etycznych obowiązujących w przedszkolu i szkole; znaczenia własnego rozwoju nauczyciela w pracy z dziećmi

KA7_UO7 - Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i regionalnego oraz podejmuje współpracę na rzecz dobra dzieci/uczniów i tego środowiska

KA7_UU6 - Projektuje i realizuje działania, mające na celu edukację aksjologiczną i wychowanie ku wartościom, wprowadza dzieci/uczniów w świat wartości

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie odbywa się na podstawie:

- zaliczenie końcowe

wykłady zaliczenie na ocenę (forma pisemna)

laboratoria zaliczenie na ocenę (forma pisemna)

- obecności na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach)

-51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej

- student złożonym podpisem potwierdza znajomość uzyskanej oceny

możliwość realizacji nie więcej niż 50% zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość

Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego istnieje możliwość wprowadzenia różnorodnych form zaliczenia dla osób ze szczególnymi potrzebami (po wcześniejszym uzgodnieniu z wykładowcą).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Suplicka
Prowadzący grup: Agnieszka Suplicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela,

szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin

pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych,

kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla

przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy

Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów

15 godz. laboratoriów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, problemowa, projekt, prezentacja, film

Formy zaliczenia przedmiotu:

Wykłady: zaliczenie pisemne na ocenę

Laboratoria: zaliczenie pisemne na ocenę

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach – 30 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 2g.

Czytanie zaleconej literatury: 10g.

Zaliczenie wykładów – 2g.

Zaliczenie laboratoriów- 2 g.

Przygotowanie do zajęć- 20 g.

Przygotowanie do zaliczenia– 20g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36 godz. (1,5 ECTS); o charakterze praktycznym - 56 godz. (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

2. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

3. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

4. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

5. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

6. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

7. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

8. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

9. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

Literatura uzupełniająca

1. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969.

2. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963.

3. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987.

4. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983.

5. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957.

6. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999.

7. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987.

8. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007

9. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009

10. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006

11. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006

12. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015

13.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015

14.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej rzeczypospolitej, Warszawa 2012

15. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971.

16. literatura dotycząca projektowania uniwersalnego: https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji; https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Suplicka
Prowadzący grup: Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela,

szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin

pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych,

kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla

przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy

Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów

15 godz. laboratoriów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, problemowa, projekt, prezentacja, film

Formy zaliczenia przedmiotu:

Wykłady: zaliczenie pisemne na ocenę

Laboratoria: zaliczenie pisemne na ocenę

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach – 30 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 2g.

Czytanie zaleconej literatury: 10g.

Zaliczenie wykładów – 2g.

Zaliczenie laboratoriów- 2 g.

Przygotowanie do zajęć- 20 g.

Przygotowanie do zaliczenia– 20g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36 godz. (1,5 ECTS); o charakterze praktycznym - 56 godz. (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

2. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

3. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

4. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

5. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

6. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

7. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

8. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

9. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

Literatura uzupełniająca

1. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969.

2. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963.

3. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987.

4. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983.

5. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957.

6. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999.

7. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987.

8. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007

9. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009

10. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006

11. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006

12. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015

13.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015

14.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej rzeczypospolitej, Warszawa 2012

15. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971.

16. literatura dotycząca projektowania uniwersalnego: https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji; https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)