Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne koncepcje nieprzystosowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS1-2GOB
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne koncepcje nieprzystosowania
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. RES stac. sem. letni
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z szeroko rozumianą problematyką psychologii niedostosowania społecznego, poznanie psychologicznych przyczyn i mechanizmów kształtowania się zaburzeń w zachowaniu oraz opis i analiza tych zaburzeń.

Skrócony opis:

W ramach zagadnień omówione zostaną specyficzne czynniki i mechanizmy kształtujące zaburzenia zachowania, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia myślenia oraz niedojrzałą osobowość.

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Przystosowanie, nieprzystosowanie, (a)normalność, norma, zadania rozwojowe, zakresy przystosowania. Przykład normy teoretycznej – poziomy rozwoju osobowości – kryteria.

2. Zdolność mentalizowania jako podstawa (nie)przystosowania intrapsychicznego i społecznego. Mentalizowanie a przemoc. Rozumienie zaburzonych cech osobowości (m.in. psychopatii) w świetle koncepcji mentalizowania.

3. Zdezorganizowany typ relacji więzi jako główny predyktor nieprzystosowania społecznego (teoria przywiązania J. Bowlby’ego). Znaczenie więzi wczesnodziecięcych a realizowanie zadań rozwojowych w dorosłości. Teoria przywiązania. Style przywiązania: bezpieczne i pozabezpieczne. Koncepcja przywiązania w wybranych formach nieprzystosowania, m.in. uzależnień od substancji psychoaktywnych.

4. Trauma a (nie)przystosowanie społeczne intrapsychiczne i interpersonalne. Teoria traumy. Rozwojowe zaburzenie traumatyczne. Trauma a zaburzony rozwój osobowości.

5. Czynniki wrodzone i temperamentalne a poziom przystosowania. Potrzeba poszukiwania doznań. Znaczenie dopasowania temperamentalnego w relacji.

6. Inne wybrane koncepcje: behawioralno-poznawcza analiza nieprzystosowania; zespół presuicydalny i zaburzenia depresyjne w ramach teorii poznawczej Aarona Becka; wizerunek człowieka nieprzystosowanego w teoriach humanistycznych; nieprzystosowanie jako utrata autonomii, wolności oraz poczucia odpowiedzialności za siebie i innych; podzielone self, czyli nieprzystosowanie ja do swojego ciała (zaburzenia w obrzarze cielesności); nieprzystosowanie w rodzinie (strukturalna terapia systemowa Salvadora Minuchina; nieprzystosowanie w poszczególnych etapach cyklu życia

rodzinnego, czyli pomijanie realizacji podstawowych zadań rozwojowych).

Literatura:

1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 2. H. Sęk (2007). Psychologia kliniczna. Tom I i II. Warszawa: WN PWN.

3. I. Heszen (2013). Psychologia stresu. Warszawa: WN PWN.

4. B. van der Kolk (2018). Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

5. Papińska, A. (2021). Mentalizacja jako czynnik ochronny pomiędzy pozabezpiecznym przywiązaniem a rozwojem zaburzeń psychopatologicznych. Psychologia Rozwojowa, 26(1), 9-20.

6. Wyrzykowska, E. (2012). Uzależnienie od alkoholu jako wynik deficytu w zakresie relacji przywiązania. Alkoholizm i Narkomania, 25 (3), 307–315.

7. Kendall, P.C. (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, rozdział 4: Zaburzenia zachowania. Sopot: GWP.

8. McWilliams, N. (2009). Diagnoza psychoanalityczna, rozdział 7: Osobowość psychopatyczna (antyspołeczna). Gdańsk: GWP.

9. Adamczyk, L. (2013). Zaburzenie osobowości typu borderline jako następstwo upośledzenia rozwoju zdolności do mentalizacji w kontekście relacji przywiązania. Psychoterapia, 4(167), s. 5-19.

Efekty uczenia się:

KP6_WG3 - student/studentka ma uporządkowaną wiedzę na psychologicznych koncepcji nieprzystosowania, jego społeczno-kulturowych i biologicznych podstaw

KP6_WG4 - student/studentka zna wybrane biopsychospołeczne koncepcje nieprzystosowania, stanowiące teoretyczne podstawy działalności resocjalizacyjnej

KP6_UW4 - student/studentka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) na temat źródeł nieprzystosowania psychospołecznego

KP6_UW5 - student/studentka posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań w zakresie psychologicznych koncepcji nieprystosowania

KP6_KO1 - student/studentka ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki

Metody i kryteria oceniania:

Metody: krytyczna analiza tekstów naukowych, dyskusja w grupie, analiza studiów przypadku

Egzamin w formie ustnej

Zaliczenie ćwiczeń: ocena aktywności podczas zajęć, ocena wejściówek z zadanych tekstów naukowych, kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Bielecka
Prowadzący grup: Urszula Bielecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Papińska, A. (2021). Mentalizacja jako czynnik ochronny pomiędzy pozabezpiecznym przywiązaniem a rozwojem zaburzeń psychopatologicznych. Psychologia Rozwojowa, 26(1), 9-20.

Wyrzykowska, E. (2012). Uzależnienie od alkoholu jako wynik deficytu w zakresie relacji przywiązania. Alkoholizm i Narkomania, 25 (3), 307–315.

Kendall, P.C. (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, rozdział 4: Zaburzenia zachowania. Sopot: GWP.

McWilliams, N. (2009). Diagnoza psychoanalityczna, rozdział 7: Osobowość psychopatyczna (antyspołeczna). Gdańsk: GWP.

Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Zaburzenia po stresie traumatycznym (Rozdział 18).

van der Kolk, B. (2014). Strach ucieleśniony. Czarna Owca. Rozdział 10: trauma rozwojowa: ukryta epidemia.

Adamczyk, L. (2013). Zaburzenie osobowości typu borderline jako następstwo upośledzenia rozwoju zdolności do mentalizacji w kontekście relacji przywiązania. Psychoterapia, 4(167), s. 5-19.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Bielecka
Prowadzący grup: Urszula Bielecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)