Psychologiczne koncepcje nieprzystosowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS1-2GOB |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne koncepcje nieprzystosowania |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. RES stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z szeroko rozumianą problematyką psychologii niedostosowania społecznego, poznanie psychologicznych przyczyn i mechanizmów kształtowania się zaburzeń w zachowaniu oraz opis i analiza tych zaburzeń. |
Skrócony opis: |
W ramach zagadnień omówione zostaną specyficzne czynniki i mechanizmy kształtujące zaburzenia zachowania, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia myślenia oraz niedojrzałą osobowość. |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Przystosowanie, nieprzystosowanie, (a)normalność, norma, zadania rozwojowe, zakresy przystosowania. Przykład normy teoretycznej – poziomy rozwoju osobowości – kryteria. 2. Zdolność mentalizowania jako podstawa (nie)przystosowania intrapsychicznego i społecznego. Mentalizowanie a przemoc. Rozumienie zaburzonych cech osobowości (m.in. psychopatii) w świetle koncepcji mentalizowania. 3. Zdezorganizowany typ relacji więzi jako główny predyktor nieprzystosowania społecznego (teoria przywiązania J. Bowlby’ego). Znaczenie więzi wczesnodziecięcych a realizowanie zadań rozwojowych w dorosłości. Teoria przywiązania. Style przywiązania: bezpieczne i pozabezpieczne. Koncepcja przywiązania w wybranych formach nieprzystosowania, m.in. uzależnień od substancji psychoaktywnych. 4. Trauma a (nie)przystosowanie społeczne intrapsychiczne i interpersonalne. Teoria traumy. Rozwojowe zaburzenie traumatyczne. Trauma a zaburzony rozwój osobowości. 5. Czynniki wrodzone i temperamentalne a poziom przystosowania. Potrzeba poszukiwania doznań. Znaczenie dopasowania temperamentalnego w relacji. 6. Inne wybrane koncepcje: behawioralno-poznawcza analiza nieprzystosowania; zespół presuicydalny i zaburzenia depresyjne w ramach teorii poznawczej Aarona Becka; wizerunek człowieka nieprzystosowanego w teoriach humanistycznych; nieprzystosowanie jako utrata autonomii, wolności oraz poczucia odpowiedzialności za siebie i innych; podzielone self, czyli nieprzystosowanie ja do swojego ciała (zaburzenia w obrzarze cielesności); nieprzystosowanie w rodzinie (strukturalna terapia systemowa Salvadora Minuchina; nieprzystosowanie w poszczególnych etapach cyklu życia rodzinnego, czyli pomijanie realizacji podstawowych zadań rozwojowych). |
Literatura: |
1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 2. H. Sęk (2007). Psychologia kliniczna. Tom I i II. Warszawa: WN PWN. 3. I. Heszen (2013). Psychologia stresu. Warszawa: WN PWN. 4. B. van der Kolk (2018). Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. 5. Papińska, A. (2021). Mentalizacja jako czynnik ochronny pomiędzy pozabezpiecznym przywiązaniem a rozwojem zaburzeń psychopatologicznych. Psychologia Rozwojowa, 26(1), 9-20. 6. Wyrzykowska, E. (2012). Uzależnienie od alkoholu jako wynik deficytu w zakresie relacji przywiązania. Alkoholizm i Narkomania, 25 (3), 307–315. 7. Kendall, P.C. (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, rozdział 4: Zaburzenia zachowania. Sopot: GWP. 8. McWilliams, N. (2009). Diagnoza psychoanalityczna, rozdział 7: Osobowość psychopatyczna (antyspołeczna). Gdańsk: GWP. 9. Adamczyk, L. (2013). Zaburzenie osobowości typu borderline jako następstwo upośledzenia rozwoju zdolności do mentalizacji w kontekście relacji przywiązania. Psychoterapia, 4(167), s. 5-19. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG3 - student/studentka ma uporządkowaną wiedzę na psychologicznych koncepcji nieprzystosowania, jego społeczno-kulturowych i biologicznych podstaw KP6_WG4 - student/studentka zna wybrane biopsychospołeczne koncepcje nieprzystosowania, stanowiące teoretyczne podstawy działalności resocjalizacyjnej KP6_UW4 - student/studentka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) na temat źródeł nieprzystosowania psychospołecznego KP6_UW5 - student/studentka posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań w zakresie psychologicznych koncepcji nieprystosowania KP6_KO1 - student/studentka ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: krytyczna analiza tekstów naukowych, dyskusja w grupie, analiza studiów przypadku Egzamin w formie ustnej Zaliczenie ćwiczeń: ocena aktywności podczas zajęć, ocena wejściówek z zadanych tekstów naukowych, kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WYK
WYK
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Bielecka | |
Prowadzący grup: | Urszula Bielecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Papińska, A. (2021). Mentalizacja jako czynnik ochronny pomiędzy pozabezpiecznym przywiązaniem a rozwojem zaburzeń psychopatologicznych. Psychologia Rozwojowa, 26(1), 9-20. Wyrzykowska, E. (2012). Uzależnienie od alkoholu jako wynik deficytu w zakresie relacji przywiązania. Alkoholizm i Narkomania, 25 (3), 307–315. Kendall, P.C. (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, rozdział 4: Zaburzenia zachowania. Sopot: GWP. McWilliams, N. (2009). Diagnoza psychoanalityczna, rozdział 7: Osobowość psychopatyczna (antyspołeczna). Gdańsk: GWP. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Zaburzenia po stresie traumatycznym (Rozdział 18). van der Kolk, B. (2014). Strach ucieleśniony. Czarna Owca. Rozdział 10: trauma rozwojowa: ukryta epidemia. Adamczyk, L. (2013). Zaburzenie osobowości typu borderline jako następstwo upośledzenia rozwoju zdolności do mentalizacji w kontekście relacji przywiązania. Psychoterapia, 4(167), s. 5-19. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Bielecka | |
Prowadzący grup: | Urszula Bielecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.