Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuki wizualne w terapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS1-2XJES
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuki wizualne w terapii
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. RES stac. sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student przed rozpoczęciem nauki powinien wykazać się wiadomościami z zakresu podstawowych dyscyplin sztuk plastycznych. Powinien też posiadać umiejętności praktyczne w zakresie posługiwania się podstawowymi technikami plastycznymi.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do umiejętnego wykorzystania sztuk wizualnych (plastycznych) i artystycznego procesu twórczego do oddziaływań terapeutycznych o różnorodnym charakterze.

Literatura:

1. Crellin Tubbs Carol, Drake Margaret, Crafts and creative media in therapy, SLACK Incorporated, University of Mississippi 2012

2. Handford Olga, Karolak Wiesław, Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii, WSHE, Łódź 2007

3. Handford Olga, Karolak Wiesław, Mandala w arteterapii, WSHE, Łódź 2008

4. Karolak Wiesław, Rysunek w arteterapii, WSHS, Łódź 2005

5. Karolak Wiesław, MAPPING w twórczym samorozwoju i arteterapii, WSHE, Łódź 2006

6. Siemież Małgorzata, Siemież Tomasz /red./, Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student:

1. Posiada wiedzę w zakresie podstawowych dyscyplin sztuk wizualnych

2. Jest zorientowany w trendach i metodach stosowania sztuk wizualnych w terapii

3. Zna twórczość głównych przedstawicieli sztuk wizualnych XX i XXI wieku, których ekspresja artystyczna jest skorelowana ze współczesnymi metodami arteterapii - KA6_WK2, KA6_WG4, KA6_WK5

Umiejętności. Student:

1. Dysponuje umiejętnościami zastosowania wiedzy teoretycznej w praktyce arteterapeutycznej

2. Posiada umiejętności przeprowadzania warsztatów twórczych zawierających elementy terapii przez sztuki wizualne

3. Potrafi analizować obszar działań arteterapeutycznych oraz wyciągać wnioski z własnych działań kreatywnych - KA6_UW4, KA6_UW5, KA6_UK3, KA6_UU2

Kompetencje. Student:

1. Jest przekonany o sensie i znaczeniu terapii przez sztuki wizualne i płynących z niej pozytywnych efektów

2. Potrafi analizować obszar współczesnej arteterapii i wyciągać z niego wnioski do własnej pracy twórczej

3. Jest gotowy do samokształcenia i podwyższania kwalifikacji w zakresie terapii przez sztukę oraz jest otwarty na współpracę i konstruktywną polemikę w tym zakresie - KA6_KK2, KA6_KO2, KA6_KR3

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie w ocenie na podstawie autorskiego konspektu (scenariusza) warsztatu arteterapeutycznego oraz zaliczenie (bez oceny w stopniu) ćwiczeń warsztatowych realizowanych podczas zajęć.

Dopuszczalne 2 godziny nieobecności studenta na ćwiczeniach.

51 % punktów uzyskanych przez studenta za opracowanie autorskiego warsztatu jest niezbędne do zaliczenia przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Morozewicz
Prowadzący grup: Marzanna Morozewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Literatura:

1. Crellin Tubbs Carol, Drake Margaret, Crafts and creative media in therapy, SLACK Incorporated, University of Mississippi 2012

2. Handford Olga, Karolak Wiesław, Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii, WSHE, Łódź 2007

3. Handford Olga, Karolak Wiesław, Mandala w arteterapii, WSHE, Łódź 2008

4. Karolak Wiesław, Rysunek w arteterapii, WSHS, Łódź 2005

5. Karolak Wiesław, MAPPING w twórczym samorozwoju i arteterapii, WSHE, Łódź 2006

6. Siemież Małgorzata, Siemież Tomasz /red./, Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)