Współczesne problemy młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS1-3XJJB |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy młodzieży |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Pełny opis: |
Istotą przedmiotu jest refleksja nad młodzieżą, postrzeganą w trzech wymiarach: osób doświadczających procesu pubertacji (generującego konsekwencje w relacjach interpersonalnych z rodziną czy rówieśnikami), grupy społecznej ograniczonej pod względem uprawnień i możliwości ekspresji a także pokolenia, rozumianego jako wspólnota osób, których dzieciństwo i młodość kształtowane są w specyficznym momencie historii, determinującej generacyjny etos. Punktem wyjścia będą trzy dominujące narracje w studiach nad młodzieżą, związane z dostosowywaniem adolescentów do norm i reguł współżycia społecznego, podejścia rozumiejącego, generowanego przez socjokulturowe determinanty związane z rytuałami przejścia oraz ich pochodnymi a także koncepcją pozytywnego rozwoju młodzieży, zgodnie z którą istota adolescencyjnych doświadczeń jest kształtowana nie tylko przez minimalizację czynników rozwoju, ale także przez wzmacnianie czynników chroniących. Specyfika analiz sprowadzać się będzie do wymiarów: indywidualnego, grupowego i pokoleniowego. Poza próbą refleksji nad istotą doświadczania adolescencji szczególna uwaga zostanie poświęcona współczesnym wyzwaniom i problemom, z jakim zmagają się młodzi ludzie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jarczyńska, J. (2022). Tożsamość młodzieży w świecie mediów cyfrowych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Wawro, F. W (2007). Problemy współczesnej młodzieży w ujęciu nauk społecznych. Lublin: Wydawnictwo KUL.. Ziółkowska, B., Wycisk, J. (2021). Autodestruktywność dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Hołyst, B. (2022). Zapobieganie samobójstwom, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Burnos, A., Katra, G., Pisula, E. (red.) (2021).Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Wąsowicz, G., Styśko - Kunkowska, M. (2015). Młodzież w Internecie. Zagrożenie uzależnieniem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Wilczyńska, A. (2015). Młodzież na biegunach życia społecznego. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Mariański, J. (2021). Sens życia w świadomości młodzieży polskiej – analiza socjopedeagogiczna. Chowanna 1-25. Literatura uzupełniająca: Szlassa, S. , Matusz, K. (2021). O niektórych lękach dzieci i nastolatków. Gdynia: Grupa Centrum. Gołota, M. (2022). Żyletkę zawsze noszę przy sobie. Poznań: Wyd. Filia. Carr, A. (2004). Depresje i próby samobójcze wśród młodzieży, Gdańsk. Gardian, R. (2010).Zjawisko sponsoringu jako forma prostytucji kobiecej, Kraków. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwojowa człowieka, T.III, Warszawa. Jablow, M. (2000). Na bakier z jedzeniem: anoreksja, bulimia, otyłość, Gdańsk. Nowak, A., Wysocka, E. (2001). Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie: elementy patologii społecznych i kryminologii, Katowice. Wysocka, E. (2009). Doświadczanie życia w młodości: problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania. Katowice. Cierpiałowska, L. (red.) (2006).Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań. Dambach E.K (2003).Mobbing w szkole: jak zapobiegać przemocy grupowej, Gdańsk. Ginowicz, H. (2004). Hazardzista u psychoterapeuty – problem czy wyzwanie?, „Świat Problemów” 2004, 3. Jarosz, M. (2004). Samobójstwa: ucieczka przegranych. Warszawa.. Kijaczko, S. (red.) (2003). Samobójstwo: specyfika problemu, horyzonty badawcze. Opole. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (KA6_WG1). 2. Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (KA6_WK2). 3. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej (KA6_UW1). 4. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (KA6_KO4). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie pisemnej na zaliczenie wykładów. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w sposób ciągły na podstawie punktacji cząstkowej zgromadzonej przez studenta w trakcie: 1) realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową, 2) oceny z grupowego projektu oraz 3) obecności i aktywności studenta na zajęciach. Obecność studenta na ćwiczeniach obowiązkowa; zaliczenie ćwiczeń jest niezbędnym warunkiem dopuszczenia do egzaminu. Opanowanie przez studenta wymaganego zakresu wiedzy i nabycie określonych umiejętności wskazanych w efektach uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chańko-Kraszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chańko-Kraszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Pełny opis: |
Istotą przedmiotu jest refleksja nad młodzieżą, postrzeganą w trzech wymiarach: osób doświadczających procesu pubertacji (generującego konsekwencje w relacjach interpersonalnych z rodziną czy rówieśnikami), grupy społecznej ograniczonej pod względem uprawnień i możliwości ekspresji a także pokolenia, rozumianego jako wspólnota osób, których dzieciństwo i młodość kształtowane są w specyficznym momencie historii, determinującej generacyjny etos. Punktem wyjścia będą trzy dominujące narracje w studiach nad młodzieżą, związane z dostosowywaniem adolescentów do norm i reguł współżycia społecznego, podejścia rozumiejącego, generowanego przez socjokulturowe determinanty związane z rytuałami przejścia oraz ich pochodnymi a także koncepcją pozytywnego rozwoju młodzieży, zgodnie z którą istota adolescencyjnych doświadczeń jest kształtowana nie tylko przez minimalizację czynników rozwoju, ale także przez wzmacnianie czynników chroniących. Specyfika analiz sprowadzać się będzie do wymiarów: indywidualnego, grupowego i pokoleniowego. Poza próbą refleksji nad istotą doświadczania adolescencji szczególna uwaga zostanie poświęcona współczesnym wyzwaniom i problemom, z jakim zmagają się młodzi ludzie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jarczyńska, J. (2022). Tożsamość młodzieży w świecie mediów cyfrowych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Wawro, F. W (2007). Problemy współczesnej młodzieży w ujęciu nauk społecznych. Lublin: Wydawnictwo KUL.. Ziółkowska, B., Wycisk, J. (2021). Autodestruktywność dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Hołyst, B. (2022). Zapobieganie samobójstwom, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Burnos, A., Katra, G., Pisula, E. (red.) (2021).Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Wąsowicz, G., Styśko - Kunkowska, M. (2015). Młodzież w Internecie. Zagrożenie uzależnieniem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Wilczyńska, A. (2015). Młodzież na biegunach życia społecznego. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Mariański, J. (2021). Sens życia w świadomości młodzieży polskiej – analiza socjopedeagogiczna. Chowanna 1-25. Literatura uzupełniająca: Szlassa, S. , Matusz, K. (2021). O niektórych lękach dzieci i nastolatków. Gdynia: Grupa Centrum. Gołota, M. (2022). Żyletkę zawsze noszę przy sobie. Poznań: Wyd. Filia. Carr, A. (2004). Depresje i próby samobójcze wśród młodzieży, Gdańsk. Gardian, R. (2010).Zjawisko sponsoringu jako forma prostytucji kobiecej, Kraków. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwojowa człowieka, T.III, Warszawa. Jablow, M. (2000). Na bakier z jedzeniem: anoreksja, bulimia, otyłość, Gdańsk. Nowak, A., Wysocka, E. (2001). Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie: elementy patologii społecznych i kryminologii, Katowice. Wysocka, E. (2009). Doświadczanie życia w młodości: problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania. Katowice. Cierpiałowska, L. (red.) (2006).Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań. Dambach E.K (2003).Mobbing w szkole: jak zapobiegać przemocy grupowej, Gdańsk. Ginowicz, H. (2004). Hazardzista u psychoterapeuty – problem czy wyzwanie?, „Świat Problemów” 2004, 3. Jarosz, M. (2004). Samobójstwa: ucieczka przegranych. Warszawa.. Kijaczko, S. (red.) (2003). Samobójstwo: specyfika problemu, horyzonty badawcze. Opole. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Szymańska | |
Prowadzący grup: | Martyna Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.