Historia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1HWY |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela,szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Forma: studia magisterskie stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr: I rok/sem I Liczba godzin: 15 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, pokaz Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 15 g. Udział w laboratoriach: 15 g. Przygotowanie się do zajęć ćwiczeniowych: 20 g. Konsultacje: 2 g. Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń (kolokwium pisemnego): 15 g. Przygotowanie się do zaliczenie wykładów: 15 g. Suma 82 g. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 g. - 1,5 ECTS - o charakterze praktycznym: 50g. - 1,5 ECTS |
Literatura: |
1. Literatura podstawowa 1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978. 2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978. 3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. 2. Literatura uzupełniająca 1. Komaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, PWN, Warszawa 1988. 2. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969. 3. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963. 4. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987. 5. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983. 6. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957. 7. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999. 8. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987. 9. Słowiński L., Odważni mądrością, Poznań 1988. 10. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971. 11. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009 3. Materiały źródłowe 1. Konarski S., Pisma pedagogiczne, red. B. Suchodolski, Wrocław 1955. 2. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994. 3. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993. 4. Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 - 1960, red. W. Okoń, Warszawa 1964. 5. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969. 6. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG7, Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych podejść do problemów osób z niepełnosprawnością, przewlekle chorych, nieprzystosowanych społecznie (podmiotowość autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikających z nich implikacji społecznych i edukacyjnych (edukacja włączająca, integracyjna, specjalna) KA7_UW2, Potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne –ukazujące ich powiązanie z rożnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych KA7_KK2, Docenia tradycję i dorobek badań w zakresie pedagogiki specjalnej oraz rozumie potrzebę ich kontynuacji poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze KA7_KR4 Charakteryzuje się poszanowaniem kultury języka |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywa się na podstawie: - zaliczenie końcowe wykładów na ocenę (forma pisemna) - zaliczenie końcowe ćwiczeń na ocenę (forma pisemna) - obecności na wykładach i ćwiczeniach (dopuszczalna jest jedna nieobecność na wykładach i jedna na ćwiczeniach) -51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej - 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów i ćwiczeń kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu - student podpisuje się w protokole, potwierdzając znajomość uzyskanej oceny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Urszula Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Forma: studia magisterskie stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr: I rok/sem I Liczba godzin: 15 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, pokaz Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 15 g. Udział w laboratoriach: 15 g. Przygotowanie się do zajęć ćwiczeniowych: 20 g. Konsultacje: 2 g. Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń (kolokwium pisemnego): 15 g. Przygotowanie się do zaliczenie wykładów: 15 g. Suma 82 g. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 g. - 1,5 ECTS - o charakterze praktycznym: 50g. - 1,5 ECTS |
|
Literatura: |
1. Literatura podstawowa 1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978. 2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978. 3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. 2. Literatura uzupełniająca 1. Komaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, PWN, Warszawa 1988. 2. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969. 3. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963. 4. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987. 5. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983. 6. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957. 7. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999. 8. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987. 9. Słowiński L., Odważni mądrością, Poznań 1988. 10. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971. 11. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009 3. Materiały źródłowe 1. Konarski S., Pisma pedagogiczne, red. B. Suchodolski, Wrocław 1955. 2. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994. 3. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993. 4. Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 - 1960, red. W. Okoń, Warszawa 1964. 5. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969. 6. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Urszula Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Forma: studia magisterskie stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr: I rok/sem I Liczba godzin: 15 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, pokaz Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 15 g. Udział w laboratoriach: 15 g. Przygotowanie się do zajęć ćwiczeniowych: 20 g. Konsultacje: 2 g. Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń (kolokwium pisemnego): 15 g. Przygotowanie się do zaliczenie wykładów: 15 g. Suma 82 g. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 g. - 1,5 ECTS - o charakterze praktycznym: 50g. - 1,5 ECTS |
|
Literatura: |
1. Literatura podstawowa 1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978. 2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978. 3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. 2. Literatura uzupełniająca 1. Komaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, PWN, Warszawa 1988. 2. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969. 3. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963. 4. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987. 5. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983. 6. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957. 7. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999. 8. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987. 9. Słowiński L., Odważni mądrością, Poznań 1988. 10. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971. 11. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009 3. Materiały źródłowe 1. Konarski S., Pisma pedagogiczne, red. B. Suchodolski, Wrocław 1955. 2. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994. 3. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993. 4. Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 - 1960, red. W. Okoń, Warszawa 1964. 5. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969. 6. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Forma: studia magisterskie stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr: I rok/sem I Liczba godzin: 15 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, pokaz Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 15 g. Udział w laboratoriach: 15 g. Przygotowanie się do zajęć ćwiczeniowych: 20 g. Konsultacje: 2 g. Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń (kolokwium pisemnego): 15 g. Przygotowanie się do zaliczenie wykładów: 15 g. Suma 82 g. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 g. - 1,5 ECTS - o charakterze praktycznym: 50g. - 1,5 ECTS |
|
Literatura: |
1. Literatura podstawowa 1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978. 2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978. 3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. 2. Literatura uzupełniająca 1. Komaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, PWN, Warszawa 1988. 2. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969. 3. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963. 4. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987. 5. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983. 6. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957. 7. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999. 8. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987. 9. Słowiński L., Odważni mądrością, Poznań 1988. 10. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971. 11. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009 3. Materiały źródłowe 1. Konarski S., Pisma pedagogiczne, red. B. Suchodolski, Wrocław 1955. 2. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994. 3. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993. 4. Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 - 1960, red. W. Okoń, Warszawa 1964. 5. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969. 6. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.