Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1IAI |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student rozpoczynając zajęcia z przedmiotu Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci ze SPE powinien posiadać wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka na poziomie szkoły średniej, a także powinien potrafić wymienić przynajmniej jeden rodzaj niepełnosprawności. Student powinien także posiadać umiejętności swobodnego wypowiadania się na forum grupy, podejmowania wspólnych działań w zespole, uczestniczenia w dyskusji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Cele: 1.zapoznanie Studentów z podstawowymi pojęciami (auksologia, ontogeneza, rozwój,wychowanie w kontekście rozwoju, akceleracja, dymorfizm płciowy, zdrowie, choroba, norma w rozwoju, dysfunkcja, kompensacja, dysharmonia w rozwoju, dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). 2. zapoznanie Studentów ze specyfiką rozwoju dzieci ze SPE 3. doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania w zespole. 4. motywowanie Studentów do analizowania literatury przedmiotu. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: jednolite studia magisterskie, stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy; kształcenie kierunkowe -przygotowanie merytoryczne moduł 3 Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika społeczna, pedagogika specjalna Rok studiów/semestr: I rok, semestr II letni Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin wykład, 10 godzin ćwiczenia Metody dydaktyczne: metody aktywizujące w tym burza mózgów, dyskusja, praca w zespołach, mini wykład, pogadanka, prezentacje multimedialne przygotowane przez prowadzącego, prezentacja filmów, analiza przypadków Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy Studenta: Udział Studenta w zajęciach - 10h wykł.+10h ćw.=20h (w roku akademickim 2020/2021 w formie zdalnej poprzez platformę Zoom lub BlackBoard), w latach kolejnych w zależności od sytuacji epidemicznej. Przygotowanie się do zaliczenia: 10h Udział w konsultacjach: 10h Analizowanie literatury: 10 h Przygotowanie zadania dydaktycznego: 10h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy Studenta związany z zajęciami (liczba godzin - punkty ECTS) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30h - 1 o charakterze praktycznym 30h - 1 |
Literatura: |
1. Barłóg K. (red.), Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017. 2.Błeszyński J.J., Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, wyd. 3, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016. 3. Carter Ch., R., ADHD/ADD. Jak pomóc dziecku ogarnąć chaos, przeł. K. Kraczkowska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 4. Heininger J. E., Weiss S.K, Od chaosu do spokoju. Jak wychować dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania, przeł. A. Jankowski, Media Rodzina, Poznań 2005. 5. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, GWP, Sopot 2019. 6. Kutscher M.L., ADHD naucz się żyć z ADHD. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, przeł.R. Waliś, Liber, Warszawa 2009. 7. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : poradnik dla nauczyciela, Difin, Warszawa 2014. 8. Winczura B., Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Impuls, Kraków 2016. 9. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Prawie wszystko co chcielibyście wiedzieć. Książka dla rodziców, nauczycieli i lekarzy, Wydawnictwo Bifolium, Lublin 1999. 10. Winter M., Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006. 11. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, 2010, 2012. 12.ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r.w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym 13.ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach 14. Uczeń ze SPE https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi/ 15. Seria książeczek One są wśród nas dostępne na stronie http://bc.ore.edu.pl/dlibra/collectiondescription?dirids=20 |
Efekty uczenia się: |
Absolwent: zna i rozumie źródła koncepcji i teorii rozwoju człowieka w kontekście pedagogiki specjalnej oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauko zdrowiu; potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; potrafi analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne,wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje zaliczenie wykładu na podstawie obecności. Do zaliczenia może przystąpić Student, który posiada 51% obecności na wykładzie. Warunkiem otrzymania zaliczenia z wykładu jest pozytywnie napisany test z treści omówionych na zajęciach (w 2020/2021 roku w formie zdalnej poprzez platformę BlackBoard, w latach kolejnych w zależności od sytuacji epidemicznej) - do otrzymania pozytywnej oceny wymagane jest uzyskanie 51% maksymalnej liczby punktów. Student otrzymuje zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności (dopuszczalna jest jedna nieobecność). Każdą kolejną należy zaliczyć podczas konsultacji u prowadzącego przedmiot . Na ocenę końcową z ćwiczeń wpływa obecność, aktywność, przygotowanie zadania dydaktycznego w zespole. Zwolnienie lekarskie jest podstawą usprawiedliwienia nieobecności. W przypadku sytuacji losowych, długotrwałej choroby Studenta, sprawy rozstrzygane są indywidualnie w porozumieniu z prowadzącym przedmiot. Studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia zarówno ćwiczeń, jak i wykładu. Student zachowuje prawo do dwóch terminów, gdy nieobecność w dniu zaliczenia jest usprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim, w przypadku braku usprawiedliwienia, Student traci prawo do jednego terminu. Oceny pozytywne z testu zaliczeniowego nie podlegają poprawie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.