Wybrane zagadnienia z socjologii edukacji dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1IAJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z socjologii edukacji dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie socjologii edukacji dziecka jest zaznajomienie uczestników zajęć z kluczową dla tej dyscypliny terminologią, obszarami jej głównych zainteresowań i eksploracji, repertuarem rozwijanych wyjaśnień procesów i zjawisk zachodzących w środowiskach wychowawczych, edukacyjnych i oświatowych, perspektywami socjologicznymi i ich interdyscyplinarnym związkiem z innymi współczesnymi dyscyplinami psychologicznymi i pedagogicznymi jak i możliwościami stosowania socjologicznych modeli interpretacyjnych w analizie, interpretacji i rozwiązywaniu aktualnie obserwowalnych problemów w sferze praktycznej działalności pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - kierunkowy (M_3) przygotowanie merytoryczne (M_3.1) Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: I rok studia jednolite magisterskie Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady, praca w grupach, case study Punkty ETCS: 2 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 15 godzin Udział w ćwiczeniach – 10 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin Razem: 30 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć, kolokwium, egzaminu – 30 godzin Razem: 30 godzin Łącznie: 60 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godzin - 1 punkt ETCS o charakterze praktycznym: 30 godzin - 1 punkt ETCS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Hołyst B., Zagrożenia ładu społecznego, t. 1, PWN, Warszawa 2013 Karkowska M, Socjologia wychowania wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna. Łódź 2010 Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010 Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005 Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993 Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010 Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011 Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2004 Szymański M.J., Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Impuls, Kraków 2013 Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998 Zemło M., Nowa socjologia edukacji, Białystok 1996 Znaniecki, Społeczeństwo i wychowanie. Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 1997 Bokszański Z., Piotrowski A., Ziółkowski M., Socjologia języka, Warszawa 1977 Chałasiński J., Społeczeństwo i wychowanie, Warszawa 1948 Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995 Marshall Gordon (red.) Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006 Mielecka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000 Sztompka P., Socjologia, Kraków 2007 |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG1: Posiada pogłębioną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów prawidłowego i zaburzonego rozwoju oraz procesów socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się KA7_WG5: Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów KA7_WG7: Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych podejść do problemów osób z niepełnosprawnością, przewlekle chorych, nieprzystosowanych społecznie (podmiotowość autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikających z nich implikacji społecznych i edukacyjnych (edukacja włączająca, integracyjna, specjalna) KA7_UW2: Potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne –ukazujące ich powiązanie z rożnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych KA7_UO7: Potrafi pracować w zespole (pełniąc różne role),podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi nauczycielami, specjalistami i rodzicami uczniów KA7_KK1: Jest wrażliwy na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej, wykazuje gotowość do konstruktywnego komunikowania się i współpracy z otoczeniem, do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach społecznych realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne oraz ukierunkowane na promowanie włączenia społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Natalia Głódź | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Justyna Konopelko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.