Pedagogika resocjalizacyjna z elementami twórczej resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1IAN |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika resocjalizacyjna z elementami twórczej resocjalizacji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest - zapoznanie studentów z istotą pedagogiki resocjalizacyjnej, jej roli i miejsca w systemie nauk pedagogicznych a w szczególności: -zapoznanie z teoretycznymi i teleologicznymi podstawami twórczych oddziaływań resocjalizacyjnych - analiza doświadczeń z zakresu realizacji oddziaływań resocjalizacyjnych w wymiarze instytucjonalnym oraz pozainstytucjonalnym realizowanych z wykorzystaniem metod twórczej resocjalizacji - przybliżenie problematyki nieprzystosowania społecznego w wymiarze etiologii oraz symptomatologii i profilaktyki |
Skrócony opis: |
Treści zajęć obejmują charakterystykę pedagogiki resocjalizacyjnej jako subdyscypliny pedagogicznej ujmującej człowieka przejawiającego symptomy nieprzystosowania z perspektywy koncepcji poznawczych oraz interakcjonistycznych a także metod oddziaływań bazujących na twórczej resocjalizacji jako czynnika służącego destygmatyzacji oraz prowadzącego do readaptacji i reintegracji społecznej. |
Pełny opis: |
Istotą przedmiotu jest analiza pedagogiki resocjalizacyjnej jako subdyscypliny pedagogicznej umożliwiających resocjalizację, readaptację oraz reintegrację osób społecznie nieprzystosowanych. Szczególny akcent jest kładziony na metody twórczej resocjalizacji, analizowany jako koncepcja oddziaływań oraz konstrukt teoretyczny. W ramach Wykładów zostaną przedstawione podstawy teoretyczne i założenia koncepcyjne. Celem ćwiczeń jest przybliżenie metod stosowanych w ramach twórczej resocjalizacji oraz opracowanie autorskiej koncepcji pracy z osobami społecznie nieprzystosowanymi |
Literatura: |
M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji. W stronę działań kreujących, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014 M. Konopczyński, Kryzys resocjalizacji czy(li) Sukces działań pozornych: refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium, 2013. Urban B., Stanik M. (red), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000 Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007 Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998 Kozaczuk F., Radochoński M:. (red.) Aktualne problemy pedagogiki resocjalizacyjnej i patologii społecznej. Rzeszów 2000. Marczak M.(red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009. E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, PWN Warszawa 2008. H. Machel, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2006. A. Fidelus, Determinanty readaptacji społecznej skazanych, UKSW, Warszawa 2012. Arciszewska-Binnebesel A., Arteterapia, szczęśliwy świat tworzenia, Bea-Bleja, Toruń 2003 |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 Zna źródła i miejsce pedagogiki specjalnej (w obszarze resocjalizacji) w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi KA7_WG5 Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów KA7_WK1 Zna i rozumie zasady i normy etyczne obowiązujące w rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji KA7_UW2 Potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne – ukazujące ich powiązanie z rożnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk KA7_KK1 Jest wrażliwy na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej, wykazuje gotowość do konstruktywnego komunikowania się i współpracy z otoczeniem, do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach społecznych realizujących działania z zakresu twórczej resocjalizacji ukierunkowane na promowanie włączenia społecznego sposób weryfikacji: egzamin pisemny (test z zakresu tematyki zajęć; minimalny próg będący podstawą zaliczenia to 51% prawidłowych odpowiedzi) |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie treści wykładów podczas egzaminu pisemnego zgodnie z poniższym kluczem: 3 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 51%- 60%) 3,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 61-70%) 4 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 71-80%) 4,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 81-90%) 5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 91-100%) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Konopczyński | |
Prowadzący grup: | Marek Konopczyński, Aleksandra Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Dobijański | |
Prowadzący grup: | Mariusz Dobijański, Aleksandra Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.