Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne i aplikacyjne podstawy edukacji włączającej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-1IAP
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne i aplikacyjne podstawy edukacji włączającej
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok SPC SJ sem.letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem realizacji przedmiotu jest :

1.Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat społecznych, psychologicznych, pedagogicznych i formalnych podstaw organizacji i realizacji procesu edukacji włączającej.

2. Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i działań praktycznych związanych z włączaniem edukacyjnym uczniów z niepełnosprawnością.

3.Kształtowanie przekonań o potrzebie podejmowania działań pedagogicznych środowisku społecznym służących promowaniu praw dziecka, ucznia i osób dorosłych z niepełnosprawnością oraz włączeniu społecznemu

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy

Rok studiów : 1 rok, semestr II

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

Wykład- 10 godzin

Ćwiczenia – 20 godzin

Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu:

Metody dydaktyczne – wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem, referat/prezentacja Forma zaliczenia przedmiotu egzamin

Punkty ECTS: 3, 0

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w wykładach: 10 h

Udział w ćwiczeniach: 20 h

Przygotowanie do ćwiczeń : 35

Przygotowanie do egzaminu: 20 h

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 10 h + 20 h = 30 h (1 ,0 ECTS)

o charakterze praktycznym: 35h+20h = 55 h (2 ,0 ECTS)

Literatura:

Literatura : podstawowa:

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

Borowska Beszta. B. Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Impuks, Kraków 2012.

Gajdzica Z. Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011.

Speck O. Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Harmonia, Universalis, Gdańsk 2013.

Literatura uzupełniająca:

Kruk- Lasocka J. Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej. Wyd. Naukowe DSW, Wrocław 2012.

Przybyliński S.(red),, Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą. Wyd. UWM, Olsztyn 2010.

Efekty uczenia się:

KA7_WG2, zna klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów;

KA7_WG5, zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów

KA7_WG8, zna współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca;

KA7_WK2, zna system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego;

KA7_WK3, zna organizację kształcenia uczniów ze specjalnym i potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, oraz modele indywidualizacji lekcji, efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć;

KA7_UW1 ,potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych;

KA7_UW2,potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu;

KA7_KR1,jest gotowy do działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Otapowicz
Prowadzący grup: Justyna Juszczak, Dorota Otapowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Otapowicz
Prowadzący grup: Justyna Juszczak, Dorota Otapowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)