Filozofia z elementami logiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1ICL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia z elementami logiki |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien na podstawie czytanych tekstów i wykładów zdobyć wiedzę w zakresie głównych nurtów i podstawowych kategorii filozoficznych i pojęć logicznych, głównie filozofii i logiki europejskiej na przestrzeni 2500 lat oraz posiąść umiejętność argumentacji na rzecz obcych i własnych poglądów. |
Skrócony opis: |
Student powinien na podstawie czytanych tekstów i wykładu zdobyć wiedzę w zakresie głównych nurtów i podstawowych kategorii filozofii, etyki i argumentacji logicznej, również elementów etyki praktycznej (zawodowa, bioetyka), oraz posiąść umiejętność argumentacji filozoficznej i etycznej. |
Pełny opis: |
Historyczne, geograficzne i kulturowe źródła oraz historyczny rozwój filozofii i logiki. Powody powstania filozofii, jej podział na ontologię, epistemologię i aksjologię, wiedza o głównych nurtach filozoficznych i etycznych oraz poglądach czołowych ich przedstawicieli: Heraklit, Demokryt, Sofiści, Sokrates, Platon, Arystoteles, Augustyn, Tomasz z Akwinu, Kartezjusz, Kant, Marks, Nietzsche, przedstawiciele XX-wiecznej filozofii życia i egzystencjalizmu. Główne nurty etyki: pragmatyzm sofistów, racjonalizm etyczny, etyka cnoty, etyka chrześcijańska, utylitaryzm, etyka Kanta, konsekwencjalizm. Podział na dziedziny etyki: etyka opisowa, etyka normatywna, metaetyka, etyki zawodowe, bioetyka. Filozofie pozaeuropejskie: teologia i filozofia wyzwolenia, filozofia międzykulturowa. Pojęcie sztuki argumentacji i wykaz różnego rodzaju argumentów: argumentacja z autorytetu i odwołująca się do autorytetu; pseudo-argumentacja; cechy wypowiedzi argumentacyjnych; argumenty dedukcyjne w węższym i szerszym sensie; argumenty ad hominem i ad personam myślenie szybki i wolne; jaźń skojarzeniowa i refleksyjna; łatwość poznawcza; rola emocji w komunikacji; wrażliwość statystyczna; złudzenie rozumienia; jaźń pamiętająca i jaźń odczuwająca; argumentacja w polityce: racjonalna i emocjonalno-skojarzeniowa, czarny PR; synergia interpersonalna i synergia intrapersonalna; teoria działania komunikacyjnego, etyka dyskursu, wspólnota argumentacyjna, teorie racjonalności. |
Literatura: |
A. Szahaj, M. N. jakubowski, Filozofia polityki, Warszawa 2005. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983. Koszowy M., Autorytet w argumentacji i dialogu, Białystok 2019. Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego, przekł. A. M. Kaniowski, PWN 1999, t. I i T II. Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, przekł. P. Szymczak, "Media Rodzina", 2012. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, przekł. Błąż A., Gdańsk 2002. |
Efekty uczenia się: |
K_W03 Student ma uporządkowana wiedzę ogólną obejmującą podstawowe dyscypliny, koncepcje i teorie filozoficzne (w zakresie filozofii społecznej) K_W06 Zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei i koncepcji filozoficznych i logicznych K_ W10 Ma wiedzę o zasadach wyszukiwania informacji dotyczących problematyki filozoficznej i logicznej K_W12 Ma podstawową wiedzę na temat związków filozofii ze sztuką i religią, a także na temat roli filozofii w życiu społecznym K_U01 Student potrafi wyszukiwać, analizować, krytycznie oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł elektronicznych i pisanych K_U04 Czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny K_U15 Rozpoznaje problemy etyczne powstające w różnych obszarach życia społecznego K_K03 Wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do rozwiązywania problemów i realizacji zadań, jakich dostarcza uczestnictwo w życiu społecznym K_K07 Jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów K_K10 Potrafi wskazać na znaczenie europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia i kształtowania wydarzeń społecznych i kulturalnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność słuchaczy w czasie zajęć (pytania co do treści wykładu, propozycje pogłębienia danej problematyki, sprostowania, prezentacja alternatywnych opinii). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Białek | |
Prowadzący grup: | Maja Białek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.