Etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-2ETY |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok SPC SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znaczenie własnych postaw, założeń i intencji podczas działania (na przykładzie działania pedagogicznego). Etyka zawodu nauczyciela. Oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Stosowanie norm etycznych w działalności zawodowej nauczyciela. Szacunek dla godności człowieka. Etyka słowa. Definiowanie i rozstrzyganie dylematów etycznych w zawodzie nauczyciela. |
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki; poziom kształcenia: studia jednolite; moduł kształcenia: moduł przedmioty kształcenia ogólnego; forma studiów: stacjonarne; semestr 2; Udział w wykładach –10 godz. Konsultacje – 5 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i udział w zaliczeniu- 12 godz. Razem: 27 godz. (1 p. ECTS) Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 15 godz. - 0,5 p. ECTS o charakterze praktycznym - 12 godz. - 0,5 p. ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Banach Cz., Cechy osobowości nauczyciela, „Nowa Szkoła” nr 3/1995 Brzeziński J., Chyrowicz B., i in., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2008 Chałas K., Wychowanie ku wartościom, Kielce 2006 Dziemidok B., Etyka zawodu nauczyciela akademickiego, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość” 4/2007, s. 199-203 Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996 Kodeks etyki nauczycielskiej Polskie Towarzystwo Nauczycieli Wyd. 3 Warszawa 1997 Kozakiewicz M., Z problemów etyki zawodowej nauczycieli. Kropiwnicki J. „ Nowa szkoła” nr 7/ 2005 Pielachowski J., Nauczyciel i jego warsztat pracy, Poznań 1996 Pilikowski J., Podróż w świat etyki, Kraków 2010 Rewizorska E., Osobowość nauczyciela, „Gazeta szkolna” nr. 51/ 2001 Sięka H., Osobowość nauczyciela, „Gazeta szkolna” nr 6/ 2001 Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009 Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. I, t. II, Kraków 2005 Śnieżyński M., Nauczanie wychowujące, Kraków 1995 Vardy P., Grosch P., Etyka. Poglądy i problemy, Poznań 1995 Literatura uzupełniająca: Brzeziński J., Chyrowicz B., Toeplitz-Winiewska M., Poznaniak W., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2014. Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008. Dawid J. W., O duszy nauczycielstwa, Warszawa, 1932. Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, red.: M. Z. Stepulak, Lublin 2002. Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, red.: J. M. Michalak, Łódź 2010. Etyka nauczyciela, red.: M. Bajan, S. J. Żurek, Lublin 2011. Galarowicz J., Powrót do wartości, Kraków 2011. Gogacz M., Wprowadzenie do etyki chronienia osób, Warszawa 1995. Grzybek G., Etyka rozwoju a pedagogika opiekuńcza, Rzeszów 2013. Grzybek G., Podstawy pracy socjalnej. Ujęcie antropologiczno-etyczne, Bielsko-Biała 2006. Ingarden R., Wykłady z etyki, Warszawa 1989. Kapias M., Kasperek K., Polok G., Etyczne aspekty wychowania w szkole wyższej, Katowice 2008. Kodeksy etyczne w Polsce, oprac.: G. Sołtysiak, Warszawa 2006. Mariański J., Kontrowersje wokół relacji religii i moralności Tożsamość czy rozbieżność? Studium socjologiczne, Toruń 2014. Mikołajewicz W., Praca socjalna jako działanie wychowawcze, Katowice 1999. Młodzież wobec moralności w zawodach kreujących sferę publiczną, red.: M. Chodkowska, Lublin 2010. Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych, red.: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Warszawa 2004. Przecławski K., Etyka i religie na przełomie tysiącleci ciągłość i zmiana, Warszawa 2001. Styczeń T., Merecki J., ABC Etyki, Lublin 2001. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa 2013. Szostek A., Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1995. Teichman J., Etyka społeczna. Podręcznik dla studentów, Warszawa 2002. Trawkowska D., Portret współczesnego pracownika socjalnego. Studium socjologiczne, Katowice 2006. Vossenkuhl Wilhelm, Możliwość dobra. Etyka w XXI wieku, Kraków 2012. Zagadnienie etyki zawodowej, red.: A. Andrzejuk, Warszawa 1998. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KA7_WG1 - podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących. KA7_WK1 - zasady i normy etyczne obowiązujące w zakresie rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji. KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KA7_KK1 - posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka. KA7_KO1 - budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena pozytywna na podstawie obecności, aktywności i pozytywnie napisanego egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kalisz | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kalisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kalisz | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kalisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.