Wybrane zagadnienia antropologii w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-2HET |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia antropologii w edukacji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok SPC SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Wybrane zagadnienia antropologii w edukacji to przedmiot, który zajmuje się analizą problematyki z zakresu: antropologii filozoficznej, fizycznej, kulturowej i pedagogicznej. Porusza m.in. takie zagadnienia, jak: przedmiot antropologii filozoficznej, fizycznej, kulturowej i pedagogicznej oraz miejsce tych nauk w systemie wiedzy pedagogicznej; antropologiczne podstawy wychowania; rozważania antropologiczne nad przestrzenią publiczną i kulturą (moralność, etyka, wiara). |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: - Pedagogika Specjalna Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ Moduł Przygotowanie merytoryczne Dziedzina nauki: Pedagogika 2 rok RS SJ sem.letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10h – wykład, 10h - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, wykład konwersatoryjny, pogadanka, dyskusja, pokaz Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach 10 godz. - udział w ćwiczeniach 10 godz. - udział w konsultacjach 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia wykładu: 15 godz. Liczba punktów ECTS 2 w tym: - wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. = 1 ECTS - nie wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 30 godz. = 1 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Barnard A., Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa 2016. Bigaj M., Wychowanie przy ekranie, Wydawnictwo Foksal, Warszawa 2023. Burszta W.J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Wydawnictwo: ZYSK I S-KA, Poznań 2009. Gajda J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, cz. 1, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012. Leksy K., Młodzież we współczesnej przestrzeni społeczno-kulturowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2020. Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa 2009. Szołtysek Filozofia edukacji. Kształtowanie umysłu, Impuls, Kraków 2013. Szołtysek. A. F., Filozofia człowieka. Biologiczny rozwój a kulturowe kształtowanie, Impuls, Kraków 2015. Woynarowska B. (red.), Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole, Wydawca: Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. Barnard A., Spencer J. (red.), Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2018. Benedict R., Wzory kultury, Vis-a-Vis, Kraków 2019. Burszta W.J., Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2004. Cudowska A., Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok2017. Darowski R., Filozofia człowieka. Zarys problematyki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2015. Eller J. D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, WUJ, Kraków 2012. Głażewska E., Płeć i antropologia: kulturowa koncepcja płci w ujęciu Margaret Mead, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005. Harbatski A., Antropologia pedagogiczna. Rozwój antropologii pedagogicznej w czasie i przestrzeni, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2019. Kowalczyk S., Zarys filozofii człowieka, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 2002. Królikowska A., Pojęcie religijności młodzieży, Wydawnictwo WAM, Kraków2008. Lee G.G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. Levi-Strauss C., Antropologia wobec problemów współczesnego świata. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013. Mariański J., Młodzież między tradycją i ponowoczesnością, Wartości moralne maturzystów, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1995. Mazur J., (red.), Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce, Warszawa 2014. Mencwel A. (red.), Antropologia kultury: zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005. Murzyn A., Współczesna filozofia edukacji, Kraków 2015. Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. Nikitorowicz J., Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Impuls, Kraków 2017. Nowak M., Magier P., Szewczak I. (red.), Antropologiczna pedagogika ogólna, Wydawnictwo Gaudium, Lublin 2010. Pyżalski J. (red.), Nauczyciel w ponowoczesnym świecie, Wydawca: theQ studio, Łódź 2015. Pyżalski J. (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, Wydawca: theQ studio, Łódź 2015. Rzymiełka J., W poszukiwaniu własnych korzeni, Sonia Droga, Katowice 2020. Steward K., Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa 2005. Szołtysek. A. F., Filozofia pedagogiki. Podstawy edukacji: teoria – metodyka - praktyka, Wydawnictwo: ESSE, Katowice 2003. Szołtysek. A. F., Filozofia nauczania. Kształtowanie umysłu, Impuls, Kraków 2019. Szołtysek. A. F., Filozofia wychowania. Kształtowanie osobowości, Impuls, Kraków 2020. Szołtysek. A. F., Filozofia edukacji osoby, Impuls, Kraków 2024. Trzcińska I., Religia, system, ewolucja, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2006. Woynarowska B., Zdrowie i szkoła, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KA7_WG1 - podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących; UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KA7_UW2 - rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej; KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KA7_KO1 - budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej; KA7_KR2 - pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: kolokwium pisemne Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium pisemne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Dakowicz, Sylwia Romanowska-Jonio | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Dakowicz, Sylwia Romanowska-Jonio | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.