Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia antropologii w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-2HET
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia antropologii w edukacji
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok SPC SJ sem.letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Wybrane zagadnienia antropologii w edukacji to przedmiot, który zajmuje się analizą problematyki z zakresu: antropologii filozoficznej, fizycznej, kulturowej i pedagogicznej. Porusza m.in. takie zagadnienia, jak: przedmiot antropologii filozoficznej, fizycznej, kulturowej i pedagogicznej oraz miejsce tych nauk w systemie wiedzy pedagogicznej; antropologiczne podstawy wychowania; rozważania antropologiczne nad przestrzenią publiczną i kulturą (moralność, etyka, wiara).

Pełny opis:

Kierunek studiów: - Pedagogika Specjalna

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ Moduł Przygotowanie merytoryczne

Dziedzina nauki: Pedagogika

2 rok RS SJ sem.letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10h – wykład, 10h - ćwiczenia

Metody dydaktyczne: wykład, wykład konwersatoryjny, pogadanka, dyskusja, pokaz

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach 10 godz.

- udział w ćwiczeniach 10 godz.

- udział w konsultacjach 10 godz.

- przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 15 godz.

- przygotowanie do zaliczenia wykładu: 15 godz.

Liczba punktów ECTS 2 w tym:

- wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. = 1 ECTS

- nie wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 30 godz. = 1 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Barnard A., Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa 2016.

Bigaj M., Wychowanie przy ekranie, Wydawnictwo Foksal, Warszawa 2023.

Burszta W.J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Wydawnictwo: ZYSK I S-KA, Poznań 2009.

Gajda J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, cz. 1, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

Leksy K., Młodzież we współczesnej przestrzeni społeczno-kulturowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2020.

Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa 2009.

Szołtysek Filozofia edukacji. Kształtowanie umysłu, Impuls, Kraków 2013.

Szołtysek. A. F., Filozofia człowieka. Biologiczny rozwój a kulturowe kształtowanie, Impuls, Kraków 2015.

Woynarowska B. (red.), Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole, Wydawca: Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca:

Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.

Barnard A., Spencer J. (red.), Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2018.

Benedict R., Wzory kultury, Vis-a-Vis, Kraków 2019.

Burszta W.J., Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2004.

Cudowska A., Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok2017.

Darowski R., Filozofia człowieka. Zarys problematyki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2015.

Eller J. D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, WUJ, Kraków 2012.

Głażewska E., Płeć i antropologia: kulturowa koncepcja płci w ujęciu Margaret Mead, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.

Harbatski A., Antropologia pedagogiczna. Rozwój antropologii pedagogicznej w czasie i przestrzeni, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2019.

Kowalczyk S., Zarys filozofii człowieka, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 2002.

Królikowska A., Pojęcie religijności młodzieży, Wydawnictwo WAM, Kraków2008.

Lee G.G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Levi-Strauss C., Antropologia wobec problemów współczesnego świata. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.

Mariański J., Młodzież między tradycją i ponowoczesnością, Wartości moralne maturzystów, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1995.

Mazur J., (red.), Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce, Warszawa 2014.

Mencwel A. (red.), Antropologia kultury: zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

Murzyn A., Współczesna filozofia edukacji, Kraków 2015.

Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.

Nikitorowicz J., Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Impuls, Kraków 2017.

Nowak M., Magier P., Szewczak I. (red.), Antropologiczna pedagogika ogólna, Wydawnictwo Gaudium, Lublin 2010.

Pyżalski J. (red.), Nauczyciel w ponowoczesnym świecie, Wydawca: theQ studio, Łódź 2015.

Pyżalski J. (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, Wydawca: theQ studio, Łódź 2015.

Rzymiełka J., W poszukiwaniu własnych korzeni, Sonia Droga, Katowice 2020.

Steward K., Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa 2005.

Szołtysek. A. F., Filozofia pedagogiki. Podstawy edukacji: teoria – metodyka - praktyka, Wydawnictwo: ESSE, Katowice 2003.

Szołtysek. A. F., Filozofia nauczania. Kształtowanie umysłu, Impuls, Kraków 2019.

Szołtysek. A. F., Filozofia wychowania. Kształtowanie osobowości, Impuls, Kraków 2020.

Szołtysek. A. F., Filozofia edukacji osoby, Impuls, Kraków 2024.

Trzcińska I., Religia, system, ewolucja, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2006.

Woynarowska B., Zdrowie i szkoła, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2000.

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

KA7_WG1 - podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących;

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

KA7_UW2 - rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

KA7_KO1 - budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej;

KA7_KR2 - pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu: kolokwium pisemne

Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium pisemne

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Dakowicz
Prowadzący grup: Lidia Dakowicz, Sylwia Romanowska-Jonio
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Dakowicz
Prowadzący grup: Lidia Dakowicz, Sylwia Romanowska-Jonio
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)