Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-2ICT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok SPC SJ sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot i podstawowe pojęcia z zakresu polityki społecznej. Kwestie społeczne i problemy społeczne w wymiarze lokalnym, ponadlokalnym, krajowym, międzynarodowym i globalnym. Polityka społeczna wobec nierówności społecznych w Polsce i za granicą (metody pracy społecznej, organizacji pozarządowych; rozwój służb społecznych i form pomocy społecznej). |
Pełny opis: |
Studia jednolite magisterskie, stacjonarne, profil ogólnoakademicki, kier. Pedagogika specjalna II rok, semestr zimowy 15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń Punkty ECTS - 3 Przedmiot obowiązkowy Wymagania wstępne - wiedza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych na poziomie maturalnym Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje indywidualne, burza mózgów, praca zespołowa, analiza sytuacji problemowych. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15 godzin, udział w ćwiczeniach: 15 godzin, udział w konsultacjach: 10 godzin, przygotowanie do zajęć: 10 godzin, przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń prezentacji i aktywności: 15 godzin, przygotowanie do kolokwium z wykładu:15 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. - 1,5 p. ECTS, o charakterze praktycznym:40 godz. 1,5 p. ECTS |
Literatura: |
Bac A., Janus E., Smrokowska-Reichmann A., Żychowicz A., Żychowicz P. (red.), Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2018. Bednarz M., Polityka społeczna jako zaspokajanie istotnych potrzeb społecznych, Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz 2008. Cygnar E., Gaweł B., Wokół pojęcia profilaktyki niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, Zeszyty Naukowe Rozprawy Humanistyczne, Nr 1, 2016. Cytowska B. (red.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności: analiza badań - krytyka podejść - propozycje rozwiązań, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011. Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M. (red.), Polityka społeczna, PWN, Warszawa 2011. Klimczuk A., Współczesna polityka wobec niepełnosprawności i osób niepełnosprawnych, „Pogranicze. Studia Społeczne”, Tom XXII, 2013,https://mpra.ub.uni-muenchen.de/53503/1/MPRA_paper_53503.pdf Kołaczek B., Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych, IPiSS, Warszawa 2010. Kubicki P.,Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2017. Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku. Biuro Projektów, Podmioty ekonomii społecznej jako narzędzie wspierania osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Ekspertyza, 2017 Bialystok http://www.rops-bialystok.pl/andrzej3/wp-content/uploads/2018/02/Podmioty-ekonomii-spo%C5%82ecznej-jako-narz%C4%99dzie-wspierania-os%C3%B3b-zagro%C5%BConych-wykluczeniem-spo%C5%82ecznym.pdf Sawicki K., Konaszewski K. (red.), Środowiskowy wymiar niedostosowania. Teorie-Badania-Praktyka, Agencja Wydawnicza Ekopress, Białystok 2014. Siemienow J., Praca z rodziną dziecka niedostosowanego społecznie oparta na jej (jego) zasobach, [w:] E. Czerka-Fortuna, K. Kmita-Zaniewska, A. Zbierzchowska, Zasoby rodziny. Wychowanie, poradnictwo, praca socjalna, Katedra, Gdańsk 2016. Staszkiewicz-Grabarczyk I., Uwarunkowania prawne polityki społecznej wobec osób z niepełnosprawnością. „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” Nr 30/2018 https://www.ejournals.eu/Niepelnosprawnosc/2018/30-2018/art/12282/ Szymański A., Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży: wybrane problemy, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Warszawa 2010. Wolska D., (red.), Osoby niepełnosprawne w drodze do aktywności zawodowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2017. Woźniak Z., Programy i strategie polityki społecznej dla grup ryzyka, Difin, Warszawa 2019 Strona internetowa Ministerstwa Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej, https://www.gov.pl/web/rodzina/osoby-niepelnosprawne Akty prawne: Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 roku, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 sierpnia 2019 r. poz. 1507 (tekst jednolity). Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 maja 2020 r. poz. 1057 (tekst jednolity). Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 1997 nr 123 poz. 776. Ustawa z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem" Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2016 poz. 1860. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 października 2012 r. Poz. 1169. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: KA7_WG 3 źródła i miejsce polityki społecznej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z naukami humanistycznymi i społecznymi, KA7_WG5 koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w kontekście polityki społecznej oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów; Absolwent potrafi: KA7_UW1 wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych KA7_UW2 rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne – ukazujące ich powiązanie z rożnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych, Absolwent jest gotów do: KA7_KO4 rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tych środowisk |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - zaliczenie na ocenę na podstawie pisemnego kolokwium Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę na podstawie prezentacji przygotowanych przez Studentów w zespołach oraz cząstkowych aktywności podczas zajęć |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.