Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-3HBP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok SPC SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | - Zapoznanie studentów z metodologią konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z różnym stopniem i rodzajem niepełnosprawności. - Omówione sposoby monitorowania i ewaluacji programów. - Kształtowanie umiejętności analizy dokumentacji potrzebnej przy formułowaniu celów, zasad, poszczególnych obszarów indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych - Kształtowanie umiejętności doboru metod i treści, indywidualizacji zadań do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od stopnia i rodzaju niepełnosprawności |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/ semestr: III rok/ 5 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. - ćwiczenia Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - Liczba godzin: - Udział w ćwiczeniach 30 h - Przygotowanie do ćwiczeń 30 h - Przygotowanie Indywidualnego Programu Terapeutyczno - Edukacyjnego– 13 h - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2h Razem: 75h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 32h/ 1,2 pkt ECTS - o charakterze praktycznym 43h/ 1,8 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: • Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001578 • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001743 • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( z późniejszymi zmianami). • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej • Tanajewska A., Naprawa R., Maternicka K. (2016), Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa: Wyd. Harmonia • Tanajewska A., Naprawa R. (2017), Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa : Wyd. Harmonia. • Tanajewska A., Naprawa R. (2017), Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa : Wyd. Harmonia • Trochimiak, B. (2010). Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo MEN. • Trochimiak, B. (2018). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część I. Szkoła Specjalna, 5, 369-375. Dostęp online: http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/numery-archiwalne/ • Trochimiak, B. (2019). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część II. Szkoła Specjalna, 2, 124-132. Dostęp online: http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/numery-archiwalne/ Nauczyciel z ImPETem - Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne - opracowanie, POKL.09.04.00-24-002/12,Katowice 2015. Dostęp online: https://impet.metis.pl/wp-content/downloads/ipet_opracowanie.pdf Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa 2017. Dostęp online: https://www.ore.edu.pl › plugins › includes › download Przykładowe IPETY https://www.ore.edu.pl/?s=IPET, https://www.ore.edu.pl/2017/11/bank-dobrych-praktyk-materialy-do-pobrania/ |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5 - zna określone uwarunkowania procesu edukacji, terapii oraz specyfikę funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi(sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe) KA7_UW1 - zna zasady i normy etyczne obowiązujące w procesie edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.(sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe) KA7_UW4 potrafi diagnozować złożone sytuacje edukacyjne terapeutyczne , opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów w zależności od stopnia i rodzaju niepełnosprawności (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe). KA7_UW5 - potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe) KA7_UK1 -potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać niezbędne dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, terapii podczas tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe) KA7_UK2 -potrafi zindywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od stopnia i rodzaju niepełnosprawności oraz wykorzystać metody indywidualnego projektowania zajęć.(sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe) KA7_KO1 - jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Praca zaliczeniowa : zadania przedmiotowe, skonstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno- Terapeutycznego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Wyrzykowska-Koda | |
Prowadzący grup: | Dorota Wyrzykowska-Koda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Wyrzykowska-Koda | |
Prowadzący grup: | Dorota Wyrzykowska-Koda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.