Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-3HBP
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok SPC SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

- Zapoznanie studentów z metodologią konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z różnym stopniem i rodzajem niepełnosprawności.

- Omówione sposoby monitorowania i ewaluacji programów.

- Kształtowanie umiejętności analizy dokumentacji potrzebnej przy formułowaniu celów, zasad, poszczególnych obszarów indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych

- Kształtowanie umiejętności doboru metod i treści, indywidualizacji zadań do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od stopnia i rodzaju niepełnosprawności


Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok/ semestr: III rok/ 5 semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. - ćwiczenia

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaj aktywności - Liczba godzin:

- Udział w ćwiczeniach 30 h

- Przygotowanie do ćwiczeń 30 h

- Przygotowanie Indywidualnego Programu Terapeutyczno - Edukacyjnego– 13 h

- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2h

Razem: 75h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 32h/ 1,2 pkt ECTS

- o charakterze praktycznym 43h/ 1,8 pkt ECTS

Literatura:

Literatura przedmiotu:

• Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001578

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001743

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( z późniejszymi zmianami).

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

• Tanajewska A., Naprawa R., Maternicka K. (2016), Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa: Wyd. Harmonia

• Tanajewska A., Naprawa R. (2017), Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa : Wyd. Harmonia.

• Tanajewska A., Naprawa R. (2017), Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa : Wyd. Harmonia

• Trochimiak, B. (2010). Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo MEN.

• Trochimiak, B. (2018). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część I. Szkoła Specjalna, 5, 369-375. Dostęp online: http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/numery-archiwalne/

• Trochimiak, B. (2019). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część II. Szkoła Specjalna, 2, 124-132. Dostęp online: http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/numery-archiwalne/

Nauczyciel z ImPETem - Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne - opracowanie, POKL.09.04.00-24-002/12,Katowice 2015. Dostęp online: https://impet.metis.pl/wp-content/downloads/ipet_opracowanie.pdf

Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa 2017. Dostęp online:

https://www.ore.edu.pl › plugins › includes › download

Przykładowe IPETY

https://www.ore.edu.pl/?s=IPET, https://www.ore.edu.pl/2017/11/bank-dobrych-praktyk-materialy-do-pobrania/

Efekty uczenia się:

KA7_WG5 - zna określone uwarunkowania procesu edukacji, terapii oraz specyfikę funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi(sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)

KA7_UW1 - zna zasady i normy etyczne obowiązujące w procesie edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.(sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)

KA7_UW4 potrafi diagnozować złożone sytuacje edukacyjne

terapeutyczne , opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny

z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów w zależności od stopnia i rodzaju niepełnosprawności (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe).

KA7_UW5 - potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i

pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)

KA7_UK1 -potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać niezbędne dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, terapii podczas tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)

KA7_UK2 -potrafi zindywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od stopnia i rodzaju niepełnosprawności oraz wykorzystać metody

indywidualnego projektowania zajęć.(sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)

KA7_KO1 - jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Praca zaliczeniowa : zadania przedmiotowe, skonstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno- Terapeutycznego.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Wyrzykowska-Koda
Prowadzący grup: Dorota Wyrzykowska-Koda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Wyrzykowska-Koda
Prowadzący grup: Dorota Wyrzykowska-Koda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)