Wsparcie rodziny z dzieckiem ze SPE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-3JDF |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wsparcie rodziny z dzieckiem ze SPE |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok SPC SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę wparcia rodziny z dzieckiem z SPE- funkcjonowania rodziny z dzieckiem z SPE w różnych obszarach życia, utrudnień życiowych, uwarunkowań specyfiki pracy z rodziną oraz dzieckiem, praktycznych rozwiązań na rzecz wspierania rodziny oraz dziecka, współpracy rodziny ze specjalistami. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademickie Profil studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziecina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/semestr: III rok/ 5 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 20 godz.- ćwiczenia Punkty ECTS: 2 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności- liczba godzin: - Udział w ćwiczeniach 20h - Udział w konsultacjach 3h - Przygotowanie prezentacji 12h - Przygotowanie do zajęć 20h Razem: 55h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela 23h/ 0.84 pkt ECTS - o charakterze praktycznym 32h/ 1.16 pkt ECTS |
Literatura: |
Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Chrzanowska, I., Szumski, G. (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE Głodkowska, J. (red) (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS. Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.) (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS. Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. Kawczyńska-Butrym, Z. (1998). Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk Kędziora, S. (2007). Wpływ przewlekłej choroby dziecka na funkcjonowanie rodziny. Nauczyciel i Szkoła, 3-4, 57-66. Kielin, J. (2012). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Łobocki, M. (1985). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Nasza Księgarnia. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Wydawnictwo Continuo. Szurowska, B. (2019). Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Warszawa: Difin. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, absolwent zna i rozumie: - podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących. KA7_WG1 - koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów. KA7_WG5 Umiejętności, absolwent potrafi: - diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. KA7_UW4 - wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji. KA7_UK1 - współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych. KA7_UO4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń: • obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji w formie pisemnej lub ustnej, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń) • przygotowanie zajęć w grupie • aktywność na zajęciach Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu. Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Juszczak | |
Prowadzący grup: | Justyna Juszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Juszczak | |
Prowadzący grup: | Justyna Juszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.