Edukacja włączająca w Polsce i na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-3JDJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja włączająca w Polsce i na świecie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok SPC SJ sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student przystępujący do studiowania edukacji włączającej w Polsce i na świecie powinien posiadać wiedzę z filozofii, filozofii edukacji, socjologii, socjologii edukacji, ekonomii, ekonomiki oświaty, polityki społecznej, krajowej polityki oświatowej, historii wychowania, pedagogiki ogólnej, pedagogiki specjalnej. Student powinien posiadać umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów ogólnej orientacji w zakresie problematyki przedmiotu; kształtowanie kompetencji krytycznych w zakresie analizy problematyki edukacyjnej i rzeczywistości wychowawczej na świecie; rozwijanie kompetencji poznawczych w zakresie analizowania zjawisk edukacyjnych w ujęciu porównawczym i międzynarodowym. Student zdobywa wiedzę w zakresie: polityczno-ekonomicznych i kulturowo-społecznych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji włączającej na świecie; analizy porównawczej europejskich i poza europejskich systemów oświatowych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki; Forma studiów - stacjonarne, Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy; Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne, Rok studiów - 3 rok, jednolite studia magisterskie Wymagania wstępne - Student przystępujący do studiowania edukacji włączającej w Polsce i na świecie powinien posiadać wiedzę z filozofii, filozofii edukacji, socjologii, socjologii edukacji, ekonomii, ekonomiki oświaty, polityki społecznej, krajowej polityki oświatowej, historii wychowania, pedagogiki ogólnej, metodologii badań społecznych. Student powinien posiadać umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz. Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne - metody warsztatowe, dyskusja, praca zespołowa, konsultacje indywidualne; Punkty ECTS - 1 Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach – 15 godzin, realizacja pracy zespołowej - 5 godzin, konsultacje – 5 godzin; Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godzin i 0,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 10 godzin i 0,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Cudowska A. (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Białystok 2011 • Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. W: Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, K. Denek, A, Kamińska, W. Kojsa, P. Oleśniewicz (red.), Sosnowiec 2011 • Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport Komisji Europejskiej pod przewodnictwem J. Delors’a, Warszawa 1998 • Ekiert-Oldroyd D., Dokąd zmierza edukacja? „Edukacja” 2000, nr 1 • Integracja uczniów w szkołach w Europie Raport Eurydice ze środowisk migranckich Polityka poszczególnych krajów i stosowane rozwiązania, Eurydice 2019 • Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych. Raport UNICEF 2018 • Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Kraków 2014 • Podgórska Jachnik D., Raport merytoryczny, Edukacja włączająca - bilans otwarcia 2020. Warszawa 2021 • Przybyszewska D., Charakterystyka systemów kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Szwecji, Federalnej Republice Niemiec, Grecji i we Włoszech. „Studia Edukacyjne” 2016, nr 39 • Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne”, red. Z. Gajdzica, Kraków 2007 • Serafin T., Kształcenie specjalne w systemie oświaty: Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców. Warszawa, 2012 • Systemy edukacji w krajach europejskich, Eugenia Potulicka, Dobrochna Hildebrandt-Wypych, Celina Cech-Włodarczyk (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012. • Włączanie i edukacja: dla wszystkich, bez wyjątku. Światowy Raport nt. edukacji. PAryż 2020 • Włoch A., Kształcenie dzieci zdolnych w europejskich systemach edukacyjnych. Fenomen tutoringu domowego w Anglii, "Studia Paedagogica Ignatiana" 2017, nr 3 • Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych: specjalne rozwiązania stosowane w szkołach w Europie. Eurydice 2008 • Zawiślak A., Organizacja kształcenia specjalnego w duńskiej szkole podstawowej. W: Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne”, red. Z. Gajdzica, Kraków 2007 • www.eurydice.org.pl • www.ibe.edu.pl • www.ore.edu.pl |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG8, Absolwent zna i rozumie współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca; KA7_WK2, Absolwent zna i rozumie system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego; KA7_KR1 Absolwent jest gotów do działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sposób ciągły na podstawie punktacji cząstkowej zgromadzonej przez studenta w trakcie realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową, udział w projekcie oraz obecności studenta na zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, która nie wymaga zaliczenia, pod warunkiem, że nie miała ona miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Każdą następną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Do zaliczenia nie może być dopuszczony student, który był nieobecny na czterech zajęciach. Pozytywna ocena z zaliczenia nie podlega poprawie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.