Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-3JDK |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok SPC SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do diagnozowania i rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i uczniów, tym samym do stosowania optymalnych oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych względem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/ semestr: 3 rok/ 5 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład: 15 godzin Ćwiczenia : 30 godzin Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - Liczba godzin: - Udział w zajęciach 45 h - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 h Przygotowanie do zajęć: 33 h - Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu/egzaminu: 20 h Razem: 100 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 42 h/ 1,8 pkt ECTS - o charakterze praktycznym: 53 h/ 2,2pkt ECTS |
Literatura: |
Brzezińska A.I, Matejczuk J, Ratajczyk A, Mielcarek M. Skrzynka z narzędziami Wiek przedszkolny Jak zbierać informacje o dziecku i środowisku jego rozwoju? Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. Knopik T. Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ORE, Warszawa2018. Krakowiak K. (red.) (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, ORE, Warszawa 2017. Mazur P, Solecka B. Koncepcja nakładek uwzgledniających specjalne potrzeby edukacyjne w programach nauczania oraz scenariuszach zajęć/lekcji. ORE, Warszawa 2020. Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. MEN, Warszawa 2010. Rękosiewicz M, Kram A. Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wczesny wiek szkolny. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. file:///C:/Users/user/Downloads/NDN_Monitoring_3_Edukacja_wczesnoszkolna.pdf Wrona J (red), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe MEN, część I i II, Warszawa, 2010. Zych A. Efektywna obserwacja nauczycielska w przedszkolu w świetle diagnozy funkcjonalnej. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019. Zwierzyńska E. Poradnik dla nauczycieli. Poznawanie klasy szkolnej. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5, zna i rozumie różnorodne uwarunkowania edukacji, rehabilitacji i terapii i resocjalizacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi KA7_UW1 , potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych; KA7_UW4,umie diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów KA_7UW5, potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; KA7_UK1,jest gotowy wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji; KA7_KK1 jest gotowy do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów), projekt, ćwiczenia praktyczne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Otapowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Otapowicz, Dorota Wyrzykowska-Koda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Otapowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Otapowicz, Dorota Wyrzykowska-Koda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.